Yerel Haberler
Artvin
Artvin’de köprü baraj suları altında kalınca köylüler ulaşımı teleferikle sağlıyor
15 Kasım 2023 Çarşamba - 12:33 Artvin’de köprü baraj suları altında kalınca köylüler ulaşımı teleferikle sağlıyor Artvin’de köprü ve tarım arazileri baraj sular altında kalınca ilkel teleferikle ulaşım sağlayan köylüler, eskiden ekip biçtikleri tarlalarında olta ile balık tutuyor. Artvin’in Yusufeli ilçesinde Çoruh Nehri üzerinde inşa edilen temelden 275 metre yüksekliğiyle kemer baraj sınıfında Türkiye’nin birinci, dünyanın 5. en yüksek barajı olan Yusufeli Barajı ve HES dolayısıyla Yusufeli ilçe merkezi ve 7 köy tamamen sular altında kaldı. Baraj sularından kısmen etkilenen 10 köyden biri olan Bostancılar köyü Dutdere Mahallesi’nde tarım arazileri ve ulaşımın sağlandığı tek köprü sular altında kaldı. İlçeye 9 kilometre uzaklıkta bulunan 7 haneli, 27 nüfuslu Dutdere sakinleri, geçimlerini tarım ve hayvancılıkla sağladıklarını söyledi. Bölge halkı, evlerinin baraj kotunun üzerinde olması nedeniyle kamulaştırma ve yeni yerleşim yerinde yapılan evlerden hak sahibi olamadıkları için hayatlarını doğup büyüdükleri köyde sürdürmeye devam ediyor. Baraj kotu altında bulunan tarım arazilerinin yarısı, bazı ahır ve seraları ise sular altında kalan köylülerin ulaşım sağladığı tek köprü de baraj sularına gömüldü. Barhal Çayı kenarına kurulu mahallede yıllar önce yük taşımak için kurulan iki ilkel teleferik sayesinde ulaşım sağlayan bölge halkı, 5 öğrencinin teleferiği kullanarak okula gidip gelmesinden endişe ettiklerini ifade etti. Mahalle için yol yapımına başlanırken, bu kışı teleferikle geçirmek istemeyen bölge halkı yetkililerden çözüm bulunmasını istiyor. Baraj suyu maksimum seviyeye ulaşınca tarım arazilerinin bir bölümü daha sular altında kalacak olan mahallede bu tarlalarda da son hasat yapılıyor. Bölge halkı, eskiden ekip biçtikleri tarlalarında şimdi olta ile balık tutuyor. "Baraj bitti, bizim köy yolu bitmedi" Köylerinin yarısının sular altında kaldığını söyleyen Fatma Toraman, “Köprümüz baraj suları altında kaldığı için biz de böyle zorluklar çekiyoruz. Şu anda ulaşım köyde bulunan iki teleferikle sağlanıyor. Yol yapımı başladı, inşallah tamamlanır. Baraj yapılacağı 30 yıldır konuşuluyor ama baraj bitti, bizim köy yolu halen bitmedi. Köyde hiçbir zaman araç yolu olmadı. Küçük bir köprüyle yaya yolu ile ulaşım sağlanıyor. Teleferiği yük için kullanırdık, baraj suları köprümüzü alınca şimdi biz geçiyoruz” dedi. "Yük için kurduğumuz teleferikler ulaşım aracı oldu" Mevlüt Toraman ise, “Önceden köprü vardı, yaya geçişlerini oradan sağlıyorduk. Fakat yük ve eşyalarımız için teleferik kullanıyorduk. Köprümüz sular altında kalınca ulaşım teleferikle yapılıyor. Tehlikeli ama mecburen geçiyoruz. Bizim mahallemizin bir bölümü su üzerinde kaldığı için kamulaştırmadılar. Yol yapımına başlandı ama geç başlandı. Yük için kurduğumuz teleferikler şimdi ulaşım aracı oldu” diye konuştu. Hayatını hep bu bölgede geçirdiğini anlatan 70 yaşındaki Ali Toraman da, “Doğma büyüme burada yaşıyorum. Benim 15 dönüm tarım arazim kamulaştırma ile alındı. Yol kapandı, köprümüz yok, öğrenciler de teleferik kullanarak okullarına gidiyor. Yıllar önce yaptığımız teleferikleri yük ve eşyalarımızı taşımak için kurmuştuk. Şimdi köprümüzü baraj suları alınca teleferiklerle nehri geçip evimize gidiyoruz” şeklinde konuştu. "Oldukça mağduruz" Bölge halkından Bekir Toraman, “Yolumuz yapılmadı, köprümüz sular altında kaldı. Oldukça mağduruz. Çocukların okula gidip gelmesi, bizim işe gidip gelmemiz zor oluyor. Yolun tamamlanması 5-6 ay sürecek gibi. Çocukları teleferikle gönderiyoruz. Çocukluğumuzun geçtiği bu tarlalarda önceden meyve toplar, ekip biçer, hayvan otlatırdık. Şimdi ise oltayla balık tutuyoruz” ifadelerini kullandı. Barajın su tutmasıyla bölgede kalan yaşam alanlarını fotoğraflayıp video ile kayıt altına alan Serhat İnce, “Burası baraj sularının en son ulaştığı köylerden biri. Bu köy mahallesinin ulaşımı tek bir köprüyle sağlanıyordu. O köprüde sular altında kaldığı için sadece teleferikle ulaşım sağlıyorlar. Burada yaşayan 5 öğrenci okula teleferik kullanarak gidiyor. Pek de can güvenliği yok. Burada yaşayanların evleri su kotunun üstünde olduğu için baraj suları evlerine çıkmıyor. Fakat tarım arazilerinin bir bölümü sular altında kalacak” dedi.
Üniversite mezunu genç kız kendi fındık atölyesini kurdu, kendi markasını oluşturdu
14 Kasım 2023 Salı - 09:43 Üniversite mezunu genç kız kendi fındık atölyesini kurdu, kendi markasını oluşturdu Artvin’in Borçka ilçesinde yaşayan ünivresite mezunu Esra Zengin, atama bekleyip umduğu olmayınca boş durmadı kendi fındık atölyesini kurdu. Girişimci Esra Zengin, ailesiyle birlikte ürettiği fındığı kurduğu atölyede işleyerek kendi markasıyla pazarlıyor. Karadeniz Teknik Üniversitesi Kamu Yönetimi Bölümü’nden mezun olan 27 yaşındaki Esra Zengin, girdiği sınavlardan sonra uzun süre ataması yapılmayınca ürettiği fındığı ve üreticilerden satın aldığını atölyede işleyerek kendi markasını oluşturdu. Fındık üzerine iş kurmak için araştırmalara başlayan Zengin, fındığa katma değer sağlayan küçük bir işletmeyle yurt içinde pazar payını artırmayı hedefliyor. Fındık kırma, kavurma ve paketle işleminin yanı sıra, ün yapmış ezmesiyle satışa hazır hale getiriliyor. Fındığı tek tek elden geçiren genç ve ekip arkadaşları, çürük fındıkları seçmenin yanı sıra, boyutlarına göre bile ayırıp paketliyor. Şimdilik iç piyasada satış yapan Zengin, hedefi atölyesini büyütüp, yurt dışına açılmak olduğunu söyledi. Genç girişimci Esra Zengin yaptığı açıklamada, "Okuldan mezun olduktan sonra uzun süre ne yapabileceğimi araştırdık ve sonunda kendi yöremize ait bir işletme kurarak fındığa katma değer sağlayacak bu işletmeyi kurmaya karar verdik. Yaklaşık 700 bin liraya mal olan atölyemizde bir ton civarında fındığı işleyip kavrulmuş iç fındık ve fındık ezmesi olarak iç piyasada pazarlıyoruz. Fındık ezmemizin hiçbir katkı maddesi olmayıp tamamen organik ve doğal bir besin ürünüdür, işletmemize sipariş verenler ise tadında doyumsuz bir lezzet aldıklarında, tekrar ezme ve kavrulmuş sipariş alıyoruz" diye konuştu.
Barajı tamamlandı sıra viyadükte
13 Kasım 2023 Pazartesi - 09:24 Barajı tamamlandı sıra viyadükte Artvin’de yapımı tamamlanan Yusufeli Barajı ve HES nedeniyle değişen kara yolu ağı kapsamında inşa edilen Yusufeli Merkez Viyadüğünde iki yakanın birleşmesine 200 metre kalırken inşaat çalışmalarında yüzde 70’lik fiziki gerçekleşme sağlandı. Çoruh Nehri üzerinde inşa edilen, temelden 275 metre yüksekliğiyle kemer baraj sınıfında Türkiye’nin birinci, dünyanın 5’inci en yüksek barajı olan Yusufeli Barajı ve HES dolayısıyla Yusufeli ilçe merkezi ve 7 köy tamamen sular altında kaldı. Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın 22 Kasım 2022’de katıldığı törenle evlerini teslim alan vatandaşlar eski ilçe merkezinin üst kotlarında bulunan Sakut ve Yansıtıcılar bölgesinde inşa edilen yeni yerleşim yerine taşındı. Yeni ilçe merkezini mevcut karayoluna bağlayacak olan baraj gölü üzerinde 150 metre yüksekliğinde 685 metre uzunluğunda, dengeli konsol ve dökme sistemi kullanılarak inşa edilen viyadük çalışmaları hız kazandı. Karayolları Genel Müdürlüğü Artvin-Yusufeli yeni ilçe merkezine ulaşımın sağlanacağı karayolu ağında 2016’dan itibaren yürüttüğü toplamda 60,3 kilometresi yol, tünel ve viyadüklerden oluşan Yusufeli Barajı relokasyon yollarında sona yaklaştı. Bölgede Şilenkar, Baraj ve Tekkale viyadükleriyle birlikte 4 özel tasarım köprünün yapımı tamamlanarak ulaşıma açıldı. Zorlu vadilerde iskele ayağına ihtiyaç duymadan son teknoloji ile inşa edilen 685 metre uzunluğundaki Yusufeli Merkez Viyadüğü’nün de 2024 yılı ilk çeyreğinde ulaşıma açılması planlanıyor. Yusufeli merkez viyadüğü hizmete açıldığında mevcut 90 kilometrelik karayolunu 16 kilometre kısaltmış olacak. "Viyadük bittiğinde ulaşım süremiz kısalacak yakıttan tasarruf edeceğiz" 24 yıldır Yusufeli- Artvin minibüsçüler kooperatifinde taşımacılık hizmeti veren ilçe minibüs esnaflarından Murat Yalçın, viyadüğün bitmesiyle Artvin’e gidiş geliş saatinde yaklaşık 40 dakika zaman kazandıracağını ifade ederek hem zamandan hem de yakıttan tasarruf edileceğini söyledi. Yusufeli Şoförler ve Otomobilciler Esnaf Odası Başkanı Remzi Polat ise “Yaklaşık bir yıldır yeni ilçeye taşındık. Yeni ilçeye taşındığımız da viyadük bitmediğinden dolayı şoför esnaflarımız veya diğer araç sahipleri sıkıntı çekiyor. 16 kilometre yol uzaklığından dolayı sıkıntı ve problem yaşıyoruz. Yıl sonu itibariyle viyadük bittiği takdirde maddi manevi olarak bizim için çok iyi olacak. Şuanda ki şirket 24 saat gece gündüz çift taraflı olarak çalışmalarını sürdürüyor” ifadelerini kullandı.