GÜNDEM - 01 Kasım 2024 Cuma 10:25

Aydın’ın kuru inciri 100’den fazla ülkede ağızları tatlandırıyor

A
A
A
Aydın’ın kuru inciri 100’den fazla ülkede ağızları tatlandırıyor

Aydın inciri dünya pazarında dikkat çekmeye devam ediyor. Yüksek standartlarda işlenen kuru incir hem iç hem de dış pazarda talep görürken, TARİŞ İncir İşletmesi Fabrika Müdürü Mehmet Ali Tu, "İncirin ihracatında 100’den fazla ülke ile iş yapıyoruz. İç piyasada da geçen sene 120 liraya aldığımız incirleri bu yıl 200 liraya alıyoruz. Ancak bu fiyat artışı satışlarımızı etkilemedi, satışlarımız gayet iyi" dedi.


TARiŞ Kooperatif ortakları aracılığıyla temin edilen incirlerin yüksek standartlar ve detaylı kontrollerle işlenmesi hem iç hem de dış pazarda büyük bir talep oluşturuyor. Geçen yıla göre fiyat artışları yaşanmasına rağmen, satışların arttığını vurgulayan TARİŞ İncir İşletmesi Fabrika Müdürü Mehmet Ali Tu, özellikle Uzak Doğu ve Avrupa pazarlarına yönelik ihracatın fazla olduğunu belirterek, Türkiye’nin kuru incir ihracatındaki potansiyeline dikkat çekti. İncirlerin alım sürecinin detaylarına değinen Tu, "İncirlerimizi kooperatif ortaklarımızdan alıyoruz. Yaklaşık 12 kooperatifimiz ve 4 bin civarında ortağımız var. Ortaklarımız, kooperatiflere teslim ettikleri incirleri biz de kooperatiflerden alıyoruz. İncirler ilk geldiğinde öncelikle ekspertizini yapıyoruz. Alım standartlarımıza uygunsa malı kabul ediyoruz. Fumigasyon işlemlerinin ardından kalburlama ve boylama işlemleriyle alfatoksin kontrollerini gerçekleştiriyoruz. Sipariş geldiğinde, hangi kaliteden üretim isteniyorsa depomuzdan çekip, alfatoksin kontrolüne tabi tutarak, tuzlu su ile yıkayıp şekil vererek müşterilerimize gönderiyoruz" dedi.


Tu, geçen yıla göre yüzde yüze yakın bir fiyat artışı olduğuna dikkat çekerek, "Bu durum satışlarımızı etkileyebilir endişesi taşıyorduk. Ancak çok şükür, satışlarımız geçen yıla göre hem miktar hem de fiyat endeksli olarak oldukça iyi. Yüzde 80’lere varan bir fiyat artışı gözlemliyoruz" ifadelerini kullandı.


İncirin ihracatında 100’den fazla ülke ile iş yaptıklarını belirten Tu, "Ancak esas alan ülkeler 30-35 ülke civarında. Özellikle Uzak Doğu’da Çin, Kore ve Japonya başta geliyor. Avrupa’da ise Almanya, Fransa ve İtalya yüksek miktarda kuru incir talep ediyor" dedi.


Birleşik Arap Emirlikleri’ne giden ürünlerin lüks kalite olduğunu vurgulayan Tu, "Elit kesime hitap ediyoruz. Ayrıca, pakete kullanamadığımız incirleri ekmek sanayinde ve pastacılık sektöründe değerlendiriyoruz" diye ekledi.


Son olarak, dolar bazında ortalama satış fiyatlarının geçen yıl 5 buçuk 6 dolarlardayken bu yıl 7 buçuk 8 dolarlara çıktığını ve bu durumun cari açığı kapatmada önemli rol oynayacağını belirten Tu, "İç piyasada da geçen sene 120 liraya aldığımız incirleri bu yıl 200 liraya alıyoruz. Ancak bu fiyat artışı satışlarımızı etkilemedi, satışlarımız gayet iyi" diyerek sözlerini tamamladı.



Aydın’ın kuru inciri 100’den fazla ülkede ağızları tatlandırıyor

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Bursa Başkan Asa, “Avans fiyat, ön alım fiyatıdır” Marmarabirlik’in, geçtiğimiz günlerde 2024/2025 iş yılı ürün alım fiyatlarıyla ilgili açıklamada bulunan Yönetim Kurulu Başkanı Hidamet Asa, “Görevimiz hem Marmarabirlik’i hem de üreticiyi korumaktır. Avans fiyat uygulamasının sebebi budur” dedi. Marmara Zeytin Tarım Satış Kooperatifleri Birliği (Marmarabirlik), geçtiğimiz hafta 2024-2025 iş yılı ürün alım fiyatlarını açıkladı. Gerçekleştirilen kooperatifler koordinasyon toplantısında alınan ortak karar ile avans fiyatla ürün alınması kamuoyuna bildirildi. Buna göre; avans tavan fiyat 180 dane 125 TL, 200 dane 105 TL, taban fiyat 380 dane için 47 TL, yağlık zeytin fiyatı ise 45 TL olarak belirlendiği bilgisi paylaşıldı. Neden avans fiyat? Farklı çevrelerce avans fiyat açıklaması yapılmasına rağmen, fiyatların düşük olduğu yönünde beyanlarda bulunulduğunu belirten Hidamet Asa, “Piyasa şartlarında ürün alış ve satış fiyatlarını herkes çok iyi biliyor. Biz hem üreticimizi hem de Marmarabirlik’i koruyabilmek adına avans fiyat verdik. Avans fiyat demek, ön alım fiyatı demektir. Alımlar sürdüğü dönemde piyasa şartları gözlemlenecek, eğer piyasa ortamında fiyat farkı gerçekleşirse Marmarabirlik kimseyi mağdur etmez” dedi. Başkan Asa açıklamalarını şöyle sürdürdü: “Görev yaptığımız süre içinde hiçbir zaman üreticimizi yüzüstü bırakmadık her zaman destek olduk. Zeytin üreticisi ortaklarımız bize güvensinler. Hiçbir sorumluluğu olmayan ve sırtında yumurta küfesi bulunmayan bazı kesimler avans fiyatlarla ilgili yorum yapıyor ve talimat vermeye çalışıyorlar. Üretici üzerinden olumsuz algı oluşturmaya çalışanlara sesleniyorum; üreticimiz yönetim kuruluna serzenişte bulunabilir ama sahibi olduğu kurum Marmarabirlik’e asla küsmez.” Bugün ne demek istediğimizin ilerleyen günlerde çok daha iyi anlaşılacağını vurgulayan Asa, “Marmarabirlik ile ortakları, et ile tırnak gibidir. Geçtiğimiz yıl üreticimize büyük destek verdik. Bu yıl da kuruma sahip çıkma zamanı. Arz ve talep dengesi ürünün var yılı ya da yok yılı olması ile ilgilidir. Geçtiğimiz yıl 350 bin ton sofralık zeytin rekoltesi vardı, bu sene ise bu rakam 800 bin ton oldu. Marmarabirlik’in faaliyet alanı dışındaki diğer bölgelerde zeytin fiyatları 80-85 TL. Bu yıl Cumhuriyet tarihinin en yüksek rekoltesi gerçekleşecek. Böyle bir dönemde 125 TL avans fiyat ile yani yapılacak ön ödeme ile ürün alımı yapıyoruz” diye konuştu. Üreticinin beklentisi: “Fiyatlar korunsun, ürünü kaldırın yeter” Yüz bin tona yakın rekolte beyanıyla tarihi rekolte artışının yaşandığı bu yılda, üretici ortakların en yüksek fayda sağlayacağı alım stratejisini izlediklerini söyleyen Hidamet Asa şöyle konuştu: “Rekolte beyan alımları döneminde rekolte beyanı veren bütün ortaklarımız, ‘Geçtiğimiz yılın fiyatlarını koruyun fakat bizden daha çok ürün alın’ önerisinde bulundular. Beklenti bu yöndeydi. Üreticimizden daha çok ürün alabilmek için 60 bin ton alım planı yapıldı.” Risk aldık, amacımız üreticiye destek olmak Asa, üretici ortaklara destek olabilmek için tüm riskleri değerlendirdiklerini belirterek, “Marmarabirlik olarak ‘30 bin ton ürün alıyoruz’ deyip kenara çekilebilirdik. Ama biz bunu yapmadık. 60 bin ton ürün alımı ile üretim kapasitemizin 1,5 katını planlamamızın tek sebebi ortaklarımızın yaşayacağı sıkıntıyı önceden görmüş olmamızdır. İlerleyen günlerde kimse fiyat konuşmayacak, ürünü verebilmek için çabalayacaktır. Sağ duyulu üretici ortaklarımız bu sıkıntılı yılı anlayışla karşılamaktalar” ifadelerini kullandı.
Bursa Gıyasettin Bingöl’e Yaşam Boyu Eğitim Ödülü Bursa’da ana okulundan üniversiteye kadar hayata geçirdiği eğitim kurumları ile fark oluşturan eğitimci Gıyasettin Bingöl, sektörün prestijli yayın organı Artı Eğitim Dergisi’nin düzenlediği Yılın Eğitimde Başarı Ödülleri’nin 11.’sinde büyük ödül olan Yaşam Boyu Eğitim Ödülü’ne layık görüldü. Artı Eğitim Dergisi’nin düzenlediği Yılın Eğitimde Başarı Ödülleri’nin 11.si İstanbul Sheraton Grand Ataşehir’de gerçekleştirilen törenle sahiplerini buldu. MEB, sektör dernekleri, kurucular, yöneticiler, öğretmenler ve eğitim tedarikçilerinin katıldığı gecede 17 dalda kurum ve yöneticilere ödülleri takdim edildi. MEB Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürü Fethullah Güner, TÖDER Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Ümit Kalko’nun açılış konuşmaları ile başlayan ödül törenine İstanbul Milli Eğitim Müdürü Mücahit Yentür, Kocaeli Sağlık ve Teknoloji Üniversitesi Mütevelli Heyeti Başkanı Dr. Talip Emiroğlu, rektörler ve dekanlar katıldı. Ödülünü Gazzeli Çocuklara İthaf Etti Gecede, Mudanya Üniversitesi Mütevelli Heyeti Başkanı Gıyasettin Bingöl, Yaşam Boyu Eğitim Ödülü’ne layık görüldü. Ödülünü MEB Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürü Fethullah Güner’den alan Bingöl, ödülü Gazze’deki İsrail soykırımında yaşamını yitiren ve eğitim hakları elinden alınan çocuklara ithaf ederek başladığı konuşmasında, “Hayatını eğitime adamış biri olarak benim için çok anlamlı bir ödül. Biz, Bursa Sınav Kolejleri, Bursa Çocuk Üniversitesi, Kurs Merkezleri ve Mudanya Üniversitesi ile çok büyük bir aile ve iyi bir takımız. Yaşam Boyu Eğitim Ödülü’nü almamda takımımızın her bireyinin katkısı var. Beni ödüle layık görenlere ve ekibime sonsuz teşekkürlerimi sunuyorum. Son nefesime kadar eğitime hizmet etmeye devam edeceğim” dedi.
İstanbul Endeavor Türkiye ve Akbank, Boost the Future ile teknoloji girişimlerini destekliyor Endeavor Türkiye ve Akbank LAB’in desteği ile hayata geçirilen Boost The Future’ın 6’ncı dönemi, programa katılmaya hak kazanan 10 yeni girişim ile 17 Ekim’de başladı. Dünya çapındaki etkin girişimcileri destekleyen bir girişimci ağı olan ve 2007 yılından bu yana Türkiye’de de faaliyet gösteren Endeavor Türkiye ile Akbank’ın inovasyon merkezi Akbank LAB iş birliğinde hayata geçirilen Boost the Future girişim hızlandırma programının 6’ncı dönemi 17 Ekim’de başladı. Programla hedeflerinin Türk girişimcilik ekosistemine yeni başarı hikayeleri kazandırmak olduğunu belirten Akbank Bireysel Bankacılık ve Dijital Çözümler Genel Müdür Yardımcısı ve Endeavor Türkiye Yönetim Kurulu Üyesi Burcu Civelek Yüce, “Girişimciliği ülkemizi ve dünyayı geleceğe taşımak için en temel araçlardan biri olarak görüyoruz. Bu kapsamda inovasyon ve girişimcilik ekosistemin gelişimi için çalışmalarımızı aralıksız sürdürüyoruz. Bunun bir yansıması olan Boost the Future hızlandırma programımız, 6’ncı döneminde de birbirinden başarılı girişimleri güçlendirmeye hazırlanıyor. Bir kez daha yeni nesil bir yaklaşımla teknoloji girişimlerinin ölçeklenmesi, büyümesi ve uluslararası arenaya açılmasında rol oynayacağız. Girişimcilerimizle birlikte el ele yeni başarı hikayelerine imza atacağımıza inancımız tam” dedi. Açılış konuşmasının ardından Endeavor Girişimcisi ve YK Üyesi Fırat İşbecer’le bir söyleşi de gerçekleştirildi. İşbecer, söyleşi sırasında erken aşama girişimlerin ekiplerini büyütmeleriyle ilgili “Melek yatırımcısı olduğum çok erken aşama girişimlere, ekibe karar verici kademede yol arkadaşları alırken mutlaka dikkat etmeleri gerektiğini söylüyorum, çünkü yeni kurulan şirketler için iki kişilik yeni istihdam bile şirketin ciddi oranda büyümesini ifade ediyor. İki kuruculu bir ekip iki çalışan işe alınca yüzde yüz büyümüş oluyor” dedi. Sadece gelişmiş ülkelerde değil, Türkiye’nin de dahil olduğu gelişmekte olan 40’a yakın pazarın da büyük potansiyeli olduğuna dikkat çeken Endeavor Türkiye Genel Sekreteri Aslı Kurul Türkmen, “Endeavor Global, Endeavor Catalyst Fonu ile Endeavor girişimlerine, rol modeli olarak ekosistemlere geri verebilmeleri için uygun bir platform sağlıyor ve bu fon aracılığıyla Endeavor girişimlerine yatırım yapıyor. Bu yıl, Endeavor Catalyst, Kauffman Fund Returners Index’te 1. sırada yer aldı. Bu birincilik Endeavor’ın bulunduğu tüm ülkelere, Silikon Vadisi dışındaki yerlere yatırım yapmanın da üst düzey girişim sermayesi getirilerinin gelebileceğini kanıtlayan bir dönüm noktası oldu. Endeavor olarak, Bending Spoons, Careem ve InstaDeep gibi şirketler de dahil olmak üzere portföyümüzde bulunan 59 unicorn ve 24 başarılı çıkışa sahip olmaktan gurur duyuyoruz” dedi. Yeni nesil girişimler 10 hafta süren hızlandırma programına seçildi Yapay zeka destekli bir kariyer platformu 100sClub, kurumların internet sitelerini ve mobil uygulamalarını engelli bireyler için erişilebilir hale getiren bir B2B çözümü Binclusive, yapay zeka destekli bir sosyal finans uygulaması bottomUP, startup performansını gerçek zamanlı takip etme ve deal flow süreçlerini etkili şekilde yönetme imkanı sunan Bounce Watch, işletmelere karbon ayak izlerini ölçme, takip etme ve raporlama imkanı sunan Carbon Gate, yapay zeka model ve servislerini tek platformda sunarak ürün geliştirme süreçlerini hızlandıran Eachlabs, websitesi veya mobil uygulamalarda sunucu taraflı pazarlama ölçümlemesi ve analitiği hizmeti sunan Hardal, şehir park yerleri için yenilikçi ve akıllı park çözümü sunan LetsParky, enerji ve sürdürülebilirlik alanında yazılım çözümleri sunan Lumian Energy ve çalışan bağlılığı ve zaman yönetimi sorunlarına çözüm sunan Passgage, Boost the Future’un 6’ncı dönemine seçilen girişimler oldu. Boost the Future’ın özel olarak tasarlanmış eğitimlerine ve atölye çalışmalarına katılmaya hak kazanan girişimciler, 10 hafta sürecek olan program boyunca Endeavor’ın deneyimli mentorlarından destek alacak ve yatırımcılarla tanışma şansını yakalayacak. Girişimciler ayrıca Endeavor’ın Girişimci Seçim ve Destek ekibi tarafından yakın takibe alınarak Endeavor Yerel Seçim Panelleri’ne katılım önceliğine ve Akbank LAB ile yakından çalışma fırsatına da sahip olacak. Yaklaşık üç ay sürecek program, girişimcileri yatırımcılarla buluşturacak Demo Day Etkinliği ile son bulacak. Türkiye girişim ekosisteminin önemli temsilcilerinin davet edileceği Demo Day’de girişimciler, kendilerini tanıtma ve yatırım bulma yolunda önemli birer fırsat yakalayacaklar.