TEKNOLOJİ
22 Kasım 2024 Cuma - 16:56 Gezeravcı: “Uzaya yolculuğumuz bir hikayenin başlangıç noktasıydı, bir yere varış hikayesi değil” Milli Uzay Programı’nın önemli aşamalarından biri olan insanlı uzay misyonu kapsamında, Türkiye’nin ilk astronotu olan Alper Gezeravcı, Erzurum’da öğrencilerle bir araya geldi. Milli Uzay Programı’nın önemli aşamalarından biri olan insanlı uzay misyonu kapsamında, Türkiye’nin ilk astronotu olan Alper Gezeravcı, Erzurum İl Milli Eğitim Müdürlüğünün organizasyonunda Necip Fazıl Kısa Kısakürek Kültür Merkezi’nde öğrencilerle buluştu. Gezeravcı, programda uzayda yaşadığı deneyimle ilgili bilgiler paylaştı, tavsiyelerde bulundu ve sorulara cevap verdi. Alper Gezeravcı, insanlı uzay misyonu görevinin icrasından bugüne kadar, ülkeye döndükten sonra 106 şehir değişimiyle 208’inci programı Erzurum’da icra ettiklerini ifade ederek, “Geleceğimizin teminatı olan genç kardeşlerimizin ayağına kadar gelerek, bu görev süreçlerini anlatmak, sadece görevin teknik boyutlarını değil aslında daha ziyade manevi boyutunun onlara aşılamak, onların bugüne kadar hak ettikleri özgüveni ayağa kaldırmalarına vesile olacak ve bugüne kadar ısrarla özgüvenlerini yaftalamaya yeltenen insanların bütün çabasını boşa çıkaracak şekilde onların geleceğe bakışlarını daha öz güvenli hale getirecek bir içerik barındırıyor. Sunumu yaptığımız kitledeki kardeşlerimizin sorularından ve olaya yaklaşımlarından, dikkat seviyelerinden, bütün gelecek hedeflerini üzerlerine inşa ettiğimiz bu kardeşlerimizin geleceğimizin hakikaten teminatı olduğunu bir kere daha ispat ediyor” dedi. "Bir hikayenin başlangıç noktasıydı, bir yere varış hikayesi değil " Milli Uzay Programı’nın bir unsuru olan insanlı uzay misyonu sürecinin en önemli mimarının devletin güçlü iradesi olduğunu vurgulayan, Gezeravcı şöyle dedi: “Biz devletimizin imkanlarıyla yetişmiş bir bireyiz ve devletimizin imkanlarıyla uzaya gidip bu görevi icra edebildik. Bu konuda devletimizin güçlü iradesine ve milletimizin imkanlarına müteşekkiriz. Sürecin devamlılığı noktasında bu her yerde vurguladığımız üzere bir hikayenin başlangıç noktasıydı, bir yere varış hikayesi değil. Dolayısıyla ilk adımını attığımız bu misyonun icrasıyla ilk adımı icra ettiğimiz görevin devamında daha Türkiye Cumhuriyeti’nin geleceği, bu kardeşlerimizin yürüyeceği nice yol var. Buna yönelik olarak da devletimizin altyapı hazırlıkları halihazırda devam ediyor.” "Yeter ki, kimse gölge etmesin" Türk insanının, pratik zeka konusunda son derece ileri seviyede olduğunu anlatan Alper Gezeravcı, “Bu konuda asla mütevazi olmayacağım. Dünyanın başka milletleriyle bir araya geldiğimizde rutin olan akışı zaten herkes okuyarak anlayabiliyor. Ama sıkıntı işin rutinin dışına çıktığında, acil durum senaryolarını geçtiğinde ve sıra dışı şartlarla yüz yüze geldiğimizde, yüzyıllardır bulunduğumuz bu coğrafyada badirelerle mücadele etmeye alışık olmuş bu milletin evlatlarına rakip zeka konusunda ne tür çözümler üretebildiğini net olarak ortaya koyuyor. Bu noktada onların potansiyellerinden en ufak bir şüphemiz yok. Yeter ki, kimse gölge etmesin. Yeter ki, onu kimse onların özgüvenlerini yaftalayıp potansiyellerini ayak altına almaya çalışmasın” şeklinde konuştu. Erzurum Milli Eğitim Müdürü Yakup Yıldız, Türkiye’nin ilk astronotu Alper Gezeravcı’ya Erzurum’un önemli simgelerinden olan Oltu taşı tespihi hediye etti.
22 Kasım 2024 Cuma - 13:02 Proje pazarını 15 bini aşkın kişi ziyaret etti Bartın Üniversitesi’nde (BARÜ) 7. Uluslararası Ar-Ge Proje Pazarı 46 Bilim Kurulu üyesi, 38 hakem, 4 değerlendirici ve farklı birimlerden 183 personel ile 32 öğrenci ile hazırlanırken, 15 bini aşkın ziyaretçiyi ağırladı. Bartın Üniversitesinin (BARÜ) 2017 yılından bu yana yoğun bir katılımla düzenlediği Ar-Ge Proje Pazarında bu yılda rekor bir başvuru yapıldı. BARÜ Kutlubey Yerleşkesinde 7-8 Kasım tarihlerinde gerçekleştirilen festivale 9 farklı ülkeden ve Türkiye’nin 35 ilinden araştırmacılar projeleriyle katılım gösterdi. BARÜ ile birlikte Azerbaycan’dan Hazar Üniversitesi ile Azerbaycan Teknik Üniversitesi, Bosna Hersek’ten Uluslararası Saraybosna Üniversitesi, Malezya’dan Putra Üniversitesi ve Özbekistan’dan Semerkand Devlet Mimarlık ve İnşaat Üniversitesi paydaşlığında düzenlenen etkinlikleri 15 binden fazla kişi ziyaret etti. 9 ülke, 35 il, 47 üniversite, 30 lise, 10 Ar-Ge Merkezi BARÜ 7. Uluslararası Ar-Ge Proje Pazarında başvuru süreci tamamlanarak ön değerlendirme sonuçları açıklandı. İlk defa bu yıl uluslararası ölçekte düzenlenen yarışmalara Türkiye ile birlikte Azerbaycan, Bosna Hersek, İran, Kazakistan, Kolombiya, Kırgızistan, Malezya ve Özbekistan’dan proje başvuruları yapıldı. Türkiye’nin 35 farklı ilinden başvuruların yapıldığı yarışmalarda, 47 üniversite, 30 lise, 10 kurum ve kuruluş ile Ar-Ge Merkezinden toplam 403 proje gönderildi. Projeler yoğun bir programla planlı ve titiz değerlendirmelerden geçti. BARÜ’nün “Akıllı Lojistik ve Bütünleşik Bölge Uygulamaları” ihtisaslaşma alanı odağında düzenlenen proje pazarında 13 farklı temada projeler alanında uzman akademisyenler, sektörden uzmanlar ve sivil toplum kuruluşu temsilcilerinden oluşan Bilim Kurulu tarafından değerlendirildi. Ön elemeyi geçen projeler eş zamanlı bir planlamayla çevrim içi ve yüz yüze görüşmelerle bağımsız olarak puanlandı. Özgün değer, yenilikçilik, ticarileşme süreci, pazar potansiyeli, yaygın etki, sosyal çevre niteliği, çevresel fayda potansiyeli ve proje takımı niteliğinin belirtilmesi gibi kriterler üzerinden yapılan değerlendirmelerle sonuçlandırıldı. Bu süreçte iki gün boyunca 30 hakem 8 ayrı grupta yüz yüze görüşmeler gerçekleştirdi. Yurt dışındaki projeler ise 8 hakem tarafından 480 dakika süren çevrim içi görüşmelerle değerlendirildi. Proje Pazarında 46 Bilim Kurulu üyesi ve 4 değerlendiriciyle birlikte toplamda 88 kişi proje değerlendirme süreçlerinde aktif olarak görev aldı. Titizlikle yapılan değerlendirmeler sonucunda Lise kategorisinde ve Temel Kategoride çeşitli miktarlarda hibe desteği sağlandı. 8 teknik sunum, 3 tören, onlarca etkinlik 2 günde tamamlandı. İki gün yoğun bir programda ilerleyen festivalle ilgili çalışmalar aylar öncesinden başladı. BARÜ Rektör Yardımcısı, Düzenleme Kurulu Başkanı Prof. Dr. Mehmet Zahmakıran tarafından yapılan toplantılarda Proje ve Teknoloji Ofisi koordinasyonunda yapılacaklar planlandı. Üniversitenin iç ve dış paydaşlarının yer aldığı komitede “Türkiye Yüzyılına Değer” sloganıyla kararlar alındı ve uygulamaya konuldu. Akademik ve idari birimlerin aktif olarak yer aldığı organizasyona 183 personel ve 32 öğrenci aktif olarak katıldı. Festivalin tüm aşamalarında yer alan akademik ve idari insan kaynağı ile öğrenciler yarışmaların sorunsuz bir şekilde tamamlanması noktasında gayret gösterdi. İki gün boyunca 8 teknik sunum ve 3 törenle salon etkinliklerine binlerce kişi katıldı. Etkinlik alanında bir yandan proje tanıtımları devam ederken diğer yandan kurulan stantlarda onlarca gösteri düzenlendi. Oldukça renkli geçen etkinliklerde katılımcılar hem eğlendi hem öğrendi. Görsel, yazılı ve dijital medyada büyük ilgi gördü BARÜ 7. Uluslararası Ar-Ge Proje Pazarı etkinlikleri İletişim Koordinatörlüğü ve Bilgi İşlem Daire Başkanlığı tarafından 7 ayrı canlı yayınla bilim ve teknoloji tutkunlarına ulaştırıldı. Canlı olarak yayınlanan 8 teknik sunum ve 3 tören BARÜ sosyal medya hesaplarından binlerce görüntülenmeye ulaştı. Ayrıca bilim ve teknoloji festivali basın temsilcileri tarafından da yakından takip edildi. 9 farklı ülkeden katılımcıların fikirleriyle yer aldığı organizasyon 21 ayrı televizyon yayınında haber olarak gösterildi. Yazılı ve dijital medyada ise festival boyunca 200’e yakın habere yer verildi. "Kazanan Türkiye oldu" BARÜ Rektörü Prof. Dr. Orhan Uzun, iki gün süren ve dolu dolu geçen etkinliklere gösterilen ilgiden duyduğu mutluluğu dile getirerek “Türkiye’nin milli teknoloji üreten bir topluma dönüşmesi konusunda farkındalık oluşturulmasıyla fikirden ürüne giden süreçte ortak yarınlarımıza değer katmayı hedeflediğimiz bir organizasyonu daha geride bıraktık. 2017 yılından bu yana her geçen dönem üzerine ekleyerek ilerlediğimiz bu süreçte emek yoğun bir çalışmayla bir arada olduk. Yarınlarımızı emanet edeceğimiz gençlerimize güvenin bir simgesi olan festivalimizde sunulan projelerden heyecan duyduk. Heyecanımıza ortak olan tüm paydaşlarımıza teşekkür ediyorum. Unutulmamalıdır ki tüm stratejimizi temellendirdiğimiz ortak noktada kazanan dün olduğu gibi bugün de Türkiye olmuştur” ifadelerine yer verdi.
22 Kasım 2024 Cuma - 12:59 Red Bull Home Ground Dünya Şampiyonası’nda FUT Esports finalde mücadele edecek VALORANT turnuvası Red Bull Home Ground, dünyanın en iyi takımlarını bir araya getiriyor. Türkiye Şampiyonu, Red Bull takımı FUT Esports, ön elemedeki maçlarının hepsinde namağlup şekilde bitirerek dünya finalinde mücadele etmeye hak kazandı. Dünyanın en büyük sezon arası VALORANT turnuvalarından Red Bull Home Ground Dünya Finali, Red Bull takımı FUT Esports’un ön elemeleri kazanmasıyla başladı. Berlin’de düzenlenen büyük finalin ilk gününde takımlar Bo1 (best of one) formatında karşı karşıya geldiler. Dünya şampiyonluğunun en büyük favorilerinden Red Bull takımı FUT Esports, elemelerdeki ilk maçını Kore takımı olan T1’e karşı 13-7 kaybederken, diğer maçında ise Fransız takımı Karmine Corp’a karşı ezici üstünlükte 13-4 kazandı. Büyük finalde dünyanın en iyi VALORANT takımlarından FNC, Karmine Corp, Team Heretics, G2, T1, Cloud9 gibi takımlar mücadele ediyor. Bu sonuçların ardından FUT Esports’un karşısına bugün İspanyol takım Team Heretics çıkacak. FUT Esports, bu maçı kazanması halinde yarı finalde mücadele etmeye hak kazanacak. FUT Esports’un yanı sıra, son ön eleme maçını dünyanın en iyi VALORANT takımlarından biri olan ve VCT 2024, Amerika Ligi’nin 2.’si G2’yi mağlup ederek finali garantilemiş oldu. G2 takımı da finale kalan 2. takım oldu.
Kayseri 6. Bilim Şenliği, ikinci gününde bilime damgasını vurdu
27 Ekim 2024 Pazar - 14:59 Kayseri 6. Bilim Şenliği, ikinci gününde bilime damgasını vurdu Kayseri Büyükşehir Belediyesi bünyesindeki Kayseri Bilim Merkezi organizasyonu ile her sene geleneksel olarak gerçekleştirilen Bilim Şenliği’nin 6’ncısı, 2’nci gününde ünlü Astrofizikçi Dr. Umut Yıldız’ın konferansı ve diğer stant etkinlikleri ile bilim dünyasına adeta damga vurdu. Recep Tayyip Erdoğan Millet Bahçesi’nde başlayan, 50’nin üzerinde desteği olan kurum ve 100’den fazla etkinlik gerçekleştirmek üzere 124 etkinlik çadırının yer aldığı şenlik, her yaş grubundan vatandaşı konuk etti. Türkiye’deki 6 TÜBİTAK destekli bilim merkezinden birisi olan büyükşehir belediyesi bünyesindeki Kayseri Bilim Merkezi tarafından yapılan bilim dolu etkinliğin ikinci gününde, Plan-S ve INFINIA’da Bilimden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı ve eski bir NASA araştırmacısı olan Astrofizikçi Dr. Umut Yıldız, Evrende Yaşam ve Zekâ Arayışı konulu konferans verdi. Yaklaşık 1 saat süren eğlence, merak ve bilim dolu konferansta konuşan Yıldız, dinleyenlerine merak uyandıran, çarpıcı ve önemli bilgiler aktardı. Kayseri Büyükşehir Belediye Başkanı Dr. Memduh Büyükkılıç, Kayseri’ye 6. Bilim Şenliği dolayısıyla gelen Plan-S ve INFINIA’da Bilimden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı ve eski bir NASA araştırmacısı olan Astrofizikçi Yıldız’ı millet bahçesi içerisindeki Kayseri Mutfağı’nda konuk ederek bilim dolu sohbet etti. Büyükkılıç ayrıca Yıldız’a Kayseri mutfağındaki lezzetleri de tanıttı. Astrofizikçi Dr. Umut Yıldız, Recep Tayyip Erdoğan Millet Bahçesi’nde gerçekleşen 6. Bilim Şenliği’nde inanılmaz bir etkinlik düzenlediğinin altını çizerek, konferansta emeği olan başta Başkan Büyükkılıç olmak üzere herkese teşekkürlerini iletti. Yıldız, çok büyük bir alanda hiç boş yer kalmayacak şekilde gerçekleştirdiği konferanstan duyduğu memnuniyeti ifade ederek bu bilim ateşinin Türkiye’ye yayılması için her şehrin bu türden etkinlikler yapması temennisinde bulundu. Yıldız Başkan Büyükkılıç’a Plan-S Uydu ve Uzay Şirketi’nin uzaya gönderdiği uyduların küçük bir maketini hediye olarak takdim etti. Kayseri Bilim Şenliği’nde müthiş bir kalabalık olduğunu ifade eden Astrofizikçi Yıldız, şenlikte konferans verdiğini ifade ederek; “Yaşam arayışı ile alakalı buradaki Kayserililere konuştuk. İnanılmaz bir ilgi var ve onlarca soru ile karşılaştık, ilgi ile karşılaştık. Kayseri’de bilimi destekliyoruz” dedi. Burada devasa bir organizasyon yapıldığını sözlerine ekleyen Yıldız, “Buradaki inanılmaz ilginin gelecekte Teknofest ile beraber de desteklenmesi çok güzel olacaktır, onu da destekliyoruz. Buradaki kalabalık kesinlikle Teknofest’in Kayseri’ye gelmesini hak ediyor. Herhalde önümüzdeki belki bir sonraki sene ya da önümüzdeki yıllar içerisinde kesinlikle gelmesi gerektiğini düşünüyorum” ifadelerinde bulundu. 6. Bilim Şenliği ziyaretçilerinden ortaokul öğrencisi Cemre Gerçek, Bilim Şenliği’ni gezdiğini ve ilginç bulduğunu ifade ederek, şenlikten memnuniyet duyduğunu paylaştı. Gösterilerden çok etkilenen ve şenliği seven öğrencilerden Efsan Aytekin’in de mutluluk gözlerinden okundu. Öğrencilerden Mehmet Alp Öztürk ise bilim şenliğini çok eğlenceli olarak niteleyerek, beğendiğini ifade etti. Ziyaretçilerden Serpil Akgöllü ise gezerek bitiremedikleri şenliği çok beğendiklerini ifade ederek, “Çok hoşumuza gitti, yapılan etkinlikler, tanıtımlar, öğrencilerin olsun, hocaların olsun. Çok güzel bir imkân hem bizim için hem çocuklarımız için hem Kayseri için hem devletimiz için çok şahane bir şey. Yapanların ellerine sağlık, emeğine sağlık. Teşekkür ediyorum” diye konuştu. Şenlikte Ferhat Saraç isimli ziyaretçi de; “Çok beğendim. Stantlarımız özellikle yeni neslimiz için fikir uyandıracak, ufuklarını geliştirecek ve hedeflerinde fayda sağlayacağını düşünüyorum. Çocuklarım için meslek seçimlerinde ve ülkelerine katkılarında faydalı olacağını düşünüyorum” dedi. Stant açan öğrenci Atagün Durak, dünyadaki diğer insansız hava araçlarından (İHA) çok farklı görevi olduğunu ve kendi İHA’larının yerdeki değil havadaki hedefleri vurabildiğini anlatarak, bilim şenliğini gezdiğini, çok fazla proje gördüğünü ve çok fazla bilgi alışverişi gerçekleştirdiğini kaydetti. Üniversite öğrencisi Saliha isimli ziyaretçi ise çok renkli ve eğlenceli bir etkinlik olarak nitelediği 6. Bilim Şenliği’nde, farklı bilimsel etkinliklerin yer aldığını dile getirerek, “Bence öğrencilere, çocuklara, insanlara çok şey katmıştır. İlgi çekici çok şey var çünkü. Çok güzel ve çok büyük bir fırsat olduğunu düşünüyorum. Böyle etkinliklerin daha sık, daha çok yapılmasını isteriz” ifadelerinde bulundu.
realme, yüksek performanslı GT 7 Pro modelini tanıttı
26 Ekim 2024 Cumartesi - 10:50 realme, yüksek performanslı GT 7 Pro modelini tanıttı Akıllı telefon markası realme, yapay zeka alanındaki yenilikçi adımlarıyla GT 7 Pro modelini tanıttı. Global ölçekte yapay zekâda güçlü bir konum elde etmeyi amaçlayan marka, Qualcomm ve Google ile gerçekleştirdiği iş birlikleriyle bu alanda yeni bir dönemin kapısını aralıyor. Akıllı telefon markası realme, performans odaklı amiral gemisi GT 7 Pro modelini geçtiğimiz günlerde tanıttı. Marka, Qualcomm ve Google ile gerçekleştirdiği iş birlikleri sayesinde yapay zekanın sınırlarını zorlayarak mobil dünyada yeni bir AI çağının kapılarını aralıyor. Bu yenilikçi adımların bir parçası olan realme UI 6.0, kullanıcılara daha dinamik bir etkileşim sunarken akıcı bir tasarım ve üretici deneyimi bir arada sunuyor. Güçlü iş birlikleriyle yüksek performans hedefi Markanın Qualcomm ve Google ile iş birliği, AI inovasyonunda önemli bir dönüm noktası olarak değerlendiriliyor. Qualcomm’un Snapdragon 8 Elite çip setiyle donatılan GT 7 Pro, bu sayede daha hızlı ve duyarlı bir performans sunuyor. Google’ın bulut tabanlı AI teknolojileri de cihazların işlevselliğini artırırken, kullanıcı deneyimini ileri seviyeye taşıyor. AI odaklı teknolojiler ile gelişmiş kullanıcı deneyimi Yüksek performans odaklı GT 7 Pro, verimlilik, görüntüleme ve oyun gibi alanlarda sunduğu AI destekli çözümlerle dikkat çekiyor. Model, ‘AI Sketch to Image’ özelliği ile kullanıcıların basit çizimlerini detaylı görsellere dönüştürerek üreticilik süreçlerini destekliyor. ‘AI Motion Deblur’ ve ‘AI Telephoto Ultra Clarity’ gibi fotoğraf özellikleri üst düzey netlik sağlarken, ‘AI Game Super Resolution’ teknolojisi oyun grafiklerinde daha yüksek çözünürlük sunuyor. Sürdürülebilir yapay zeka ekosistemi hedefi Markanın yeni NEXT AI Laboratuvarı, AI Verimliliği, AI Görüntüleme ve AI Oyun gibi üç ana alana odaklanarak, genç neslin üreticiliğini teşvik etmeyi hedefliyor. Bu platform, sadece teknoloji üretmeyi değil, uzun vadeli bir AI ekosistemi oluşturmayı amaçlıyor. Güçlü AI araçları ile kullanıcıların iş ve yaşam verimliliklerini artırması hedeflenirken, üretici fikirlerini de gerçeğe dönüştürmeleri teşvik ediliyor.
Yapay zeka can aldı, uzmanı ebeveynleri uyardı
25 Ekim 2024 Cuma - 18:04 Yapay zeka can aldı, uzmanı ebeveynleri uyardı Sivas Cumhuriyet Üniversitesi (SCÜ) İletişim Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Sefer Darıcı, hızla yayılan yapay zeka konusunda ailelere uyarılarda bulundu. ABD’nin Florida eyaletinde yaşanan yapay zeka kaynaklı intihar olayını hatırlatan Darıcı, ebeveynler tarafından önlem alınmadığında intihar vakalarının artabileceğine dikkat çekti. Her geçen gün hızla gelişen ve ilerleyen yapay zekâ teknolojisi, beraberinde birçok tehlikeyi de getiriyor. Faydalarının yanı sıra zarara da neden olabilen yapay zekâ teknolojisi, birçok yaş grubu tarafından kullanılıyor. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Medya ve İletişim Anabilim Dalı Başkanı Doç. Dr. Sefer Darıcı, ABD’nin Florida eyaletinde geçtiğimiz günlerde gündeme gelen yapay zekâ kaynaklı intihar olayı ile ilgili açıklamalarda bulundu. 14 yaşındaki Sewell Setzer’ın yapay zeka tarafından üretilen karakter ile mesajlaştığını ve konuşmanın ardından intihar ettiğini ifade eden Doç. Dr. Darıcı, ailelere uyarılarda bulundu. Ebeveynlerin duygusal boşluğu doldurması gerektiğini ifade eden Darıcı, “Özellikle burada ailelere yönelik bir uyarıda bulunmak istiyorum. Çocukların duygusal ihtiyaçları, istekleri, aileleriyle kurmak istedikleri bağ çok farklı olabilir. Onlarla fiziksel olarak o bağı kurup, kuvvetlendirmek gerekiyor. Eğer aileler bu bağı kurmazsa, tamamen dijitale çocuklarını emanet ederse bir müddet sonra maalesef bu tarzda vakalar yaşanabiliyor” dedi. “Kamuoyunu da şoke eden bir olaydı” Doç. Dr. Darıcı, Amerikan kamuoyunda en son meydana gelen intihar vakasıyla birlikte yapay zekanın sıklıkla tartışılmaya başlandığını ifade ederek, ”Yapay zeka, Amerikan kamuoyunda en son meydana gelen intihar vakasıyla beraber sıklıkla tartışılmaya başlandı. Aslında kamuoyunu da şoke eden bir olaydı. Çünkü 14 yaşındaki bir çocuk, yapay zeka ile oluşturulmuş karakterle konuşmasının ardından ailesinin iddiası bu görüşmenin ardından intihar ettiği şeklindeydi. Özellikle psikolojik açıdan farklı istek ve arzuları olan veya psikolojik açıdan duygusallık seviyesi farklı olan ve psikolojik ihtiyaçları farklı olan bireylerde yapay zekanın karşısında sanki insan varmış gibi kendisiyle diyaloğa girmesi ve bunun ardından kendisini aslında farkında olmadan tetiklemesi de mümkün olabilir. Bu açıdan bakıldığında özellikle yapay zekanın çok büyük faydaları olduğu kadar zararlarını da görmekteyiz. İnsanlar özellikle birbirlerinden uzaklaştıkça, yalnızlık hissiyatı çok daha fazla ağır bastıkça, kendisine zarar vermeyeceğini düşündüğü bir yapay zeka uygulamasını tercih ederek psikolojik olarak farklı durumlardan veya cevaplardan etkilenebilir. İnsanlar, duygusal olarak fikri anlamda veya etrafında yaşamış olduklarında çeşitli uyaranlara maruz kalarak, bu onun fikri dünyasını, eylemlerini, davranışlarını tetikleyebilir. Bu durum aslında antropomorfizme etmek olarak ifade edilebiliyor. Yani karşımızdaki makineyi aslında bir nevi insanmış gibi düşünmemiz lazım. Bazı insanlar bunu hayvanlar için de yapabiliyor. Yani aynı insan gibi hareket ediyor veya insan gibi davranabiliyor. Bu durum yapay zeka içinde makinanın sanki gerçekten karşısında bir insan varmış gibi algılanması sonucunu doğurabilir. Çünkü sizinle sohbet eden, diyalog kuran, sorunlarını paylaşan, sanki kendisinin sorunları varmış gibi bunu paylaşabilen ve sizinle yazdıklarınız doğrultusunda irtibat kuran bir yapıdan bahsediyoruz. Algoritma aynı zamanda kişinin daha önceki gönderilerini, daha önceki yapay zekayla kurmuş olduğu iletişim biçimlerini de bildiği için karşıdaki kişiye ona göre cevaplar verebiliyor. Bazen duymasını istediği ve duymasını istediğini düşündüğü ama halüsinasyon yanıtlar da olabiliyor. Buna dikkat etmek lazım” dedi. “Çok daha büyük sıkıntılar doğurabilir” Yapay zekayla ilgili çok daha acı haberler duymamak için ailelerin küçük yaştaki çocuklarının bu etkileşimlerini kontrol etmesi gerektiğini söyleyen Darıcı, “Özellikle duygusal olarak açlığı olan insanlarda ve psikolojik olarak intihar durumlarına meyilli kişilerde bu durum çok daha büyük sıkıntılar doğurabilir. İnsanların günümüzde yalnızlaşması, çevresiyle olan diğer insanlarla olan bağlarını koparması, çeşitli problemlerden sosyal veya psikolojik problemlerden kaynaklanan nedenlerle insanların arasındaki fiziksel olarak etkileşimin azalması ve dijital teknolojiye etkileşimin çok daha fazla olmasının zararlarından bir tanesine de maalesef bu durum örnek verilebilir. Özellikle burada ailelere yönelik bir uyarıda bulunmak istiyorum. Çocukların duygusal ihtiyaçları, istekleri, aileleriyle kurmak istedikleri bağ çok farklı olabilir. Onlarla fiziksel olarak o bağı kurup, kuvvetlendirmek gerekiyor. Eğer aileler bu bağı kurmazsa, tamamen dijitale çocuklarını emanet ederse bir müddet sonra maalesef bu tarzdaki vakalar yaşanabiliyor. Özellikle yapay zeka algoritmalarının bazı sürümlerinin henüz daha test aşamasındayken kullanıma başlanması, bunu doğuran en büyük etkenlerden bir tanesidir. İlerleyen süreçte yapay zekayla ilgili çok daha acı haberler duymamak için aileler küçük yaştaki çocuklarının bu etkileşimlerini kontrol etmeli, herhangi bir sıkıntıda ve sorunda mutlaka uzmanlara başvurmalıdır” diye konuştu.
Kayseri 6’ncı Bilim Şenliği kapılarını açtı
25 Ekim 2024 Cuma - 17:29 Kayseri 6’ncı Bilim Şenliği kapılarını açtı Kayseri Bilim Merkezi ile TÜBİTAK iş birliğinde düzenlenen ve 3 gün sürecek olan 6’ncı Kayseri Bilim Şenliği’nin açılışı yapıldı. Türkiye’deki 6 TÜBİTAK destekli bilim merkezinden birisi olan Kayseri Büyükşehir Belediyesi bünyesindeki Kayseri Bilim Merkezi tarafından, 50’nin üzerinde kurumun katılımı ile 100’den fazla etkinlik gerçekleştirecek olan 6’ncı Kayseri Bilim Şenliği, bilim meraklılarına kapılarını açtı. TÜBİTAK’ın 4007-Bilim Şenlikleri Destekleme Programı çerçevesinde Recep Tayyip Erdoğan Millet Bahçesi Etkinlik Alanı’nda gerçekleşen 6’ncı Bilim Şenliği Açılış Töreni’ne Büyükşehir Belediye Başkanı Dr. Memduh Büyükkılıç’ın yanı sıra, Kayseri Vali Yardımcısı Erkan Kaçmaz, Kayseri 12. Hava Ulaştırma Ana Üs Komutanı Hv. Plt.Tuğg. Hasan Volkan Güleryüz, AK Parti Kayseri Milletvekilleri Murat Cahid Cıngı, S. Bayar Özsoy, Kayseri Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Kurtuluş Karamustafa, Melikgazi Belediye Başkanı Mustafa Palancıoğlu, Kocasinan Belediye Başkanı Ahmet Çolakbayrakdar, AK Parti Kayseri İl Başkanı Fatih Üzüm, İl Milli Eğitim Müdürü Coşkun Esen, İl Kültür ve Turizm Müdürü Şükrü Dursun, Büyükşehir Belediyesi bürokratları, akademisyenler, öğrenciler ve çok sayıda vatandaşlar katıldı. Saygı duruşunda bulunulması ve İstiklal Marşı’nın okunmasıyla başlayan törende Kur’an-ı Kerim tilaveti yapılarak dua edildi. Şehitlere Allah’tan rahmet dileyerek sözlerine başlayan Büyükşehir Belediye Başkanı Dr. Memduh Büyükkılıç, törende yaptığı konuşmada, “Ay yıldızlı Türk bayrağımızın altında vatanına, milletine, devletine bağlı olarak birlikte olduğumuz zaman kimsenin bize gücü yetmeyecektir. Bilimi, bilgiyi onun için önemsiyoruz” dedi. Başkan Büyükkılıç, TÜBİTAK ile iş birliğinde Bilim Şenliği’nin 6’ncısını gerçekleştirdiklerini ifade ederek, bilim alanında destek veren, emeği geçen herkese teşekkür etti. 50’nin üzerinde kurumun destek verdiğini, 100’den fazla etkinlik yapıldığını, öğrencilerin hem eğlenmelerini hem de öğrenmelerini sağlamayı amaçladıklarını belirten Büyükkılıç, şenlikte ’Astronomi ve Uzay’, ’Nanoteknoloji ve Fizik’, ’Çevre ve Sıfır Atık’, ’İklim Değişikliği ve Sürdürülebilirlik’, ’Doğa ve Sanat’, ’Yaşam ve Biyoteknoloji’, ’Enerji Teknolojileri ve Fizik’, ’Paleontoloji’ başlıklı 9 ana temada birbirinden farklı atölye çalışmaları gerçekleştirileceğini söyledi. Başkan Büyükkılıç, TÜBİTAK Bilim Merkezi müdürlüklerinin kendilerini yalnız bırakmadığını vurgulayarak, şenlikte TÜBİTAK kitapçısı, DENEYAP Türkiye, Elazığ Bilim Merkezi, Denizli Bilim Merkezi, Konya Bilim Merkezi, Kocaeli Bilim Merkezi, Trabzon Özdemir Bayraktar Bilim Merkezi, Aksaray Bilim Merkezi, Bilim Erzurum, Gaziantep Müzeyyen Erkul Bilim Merkezi, Altındağ Alev Alatlı Bilim Merkezi eğitmenlerinin Milli Teknoloji Atölyeleriyle etkinlikte yer aldığını kaydetti. Kayseri Bilim Merkezi hakkında bilgiler veren Büyükkılıç, “Sevgili gençlerimizle dolup, taşıyor. Geçen sene itibariyle o bölgede yaptığımız çalışmada 100 binin üzerinde gençler çalışmalarda yer aldı. Bilim Merkezi’miz Türkiye’deki yapılan Teknofestlerde yer alarak, Kayseri’mizi temsil etti” diye konuştu. Başkan Büyükkılıç, Kayseri’nin turizm, kültürel ve gastronomi alanlarında kendisinden söz ettirdiğini hatırlatarak, şunları söyledi; “Recep Tayyip Erdoğan Millet Bahçesi’nde yapılan bu anlamlı çalışmalar ile burayı şenlendiriyoruz. Geçtiğimiz hafta 10 gün süren kitap fuarımızı 1 milyon 85 bin kitap dostumuzun ziyaret ettiğini paylaşıyorum. Kayseri 5 üniversitesi, 80 bine yakın öğrencisiyle bilim yönünde kendisinden söz ettiren bir şehir olma yolunda özenle çalışmalarını sürdürüyor. Turizm, kültürel, gastronomi alanlarında Kayseri ön plana çıkıyor, bizi de keyiflendiriyor, sevindiriyor. Bunu sağlayan tüm paydaşlarımıza, şehrimizin dinamiklerine teşekkür ediyorum.” Her hafta farklı farklı etkinliklere ev sahipliği yapması dolayısıyla Büyükşehir Belediye Başkanı Dr. Memduh Büyükkılıç ve Büyükşehir Belediyesi’ne teşekkür eden AK Parti Kayseri Milletvekili Murat Cahid Cıngı ise dünyadaki en önde gelen 5 savunma sanayisi şirketinin Türkiye’de olduğunu, bunların başını da TUSAŞ’ın çektiğini belirterek, TUSAŞ’a yapılan saldırıyı lanetledi, şehitlere Allah’tan rahmet diledi. Kayseri’nin artık sadece mantı, sucuk ve pastırmaları ile değil bilimle, teknoloji ile anılan bir şehir haline geldiğini söyleyen Cıngı, emeği olan herkese şükranlarını iletti. Kayseri Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Kurtuluş Karamustafa da söz konusu etkinliğin çok kıymetli olduğunu dile getirerek, bunun nedeninin de şenliğin sürdürülmesi ve artık geleneksel hale gelmesi ve öte yandan ilim şehri Kayseri’de çocukların ve gençlerin bilimsel faaliyetleri oyun ve etkinlik eşliğinde öğrenmeleri olduğunu ifade etti. Rektör Karamustafa, çok güzel, bir o kadar da zor bir coğrafyada yer alan Türkiye’de, güçlü ve büyük bir ülke olarak bulunmak için bu türden bilimsel faaliyetlerin öneminden bahsetti. Konuşmaların ardından Başkan Büyükkılıç ve protokol, kurulan stantları ziyaret ederek, bilimin büyülü dünyasını keşfeden gençlerle bir araya geldi.
Balıkesir depreme karşı güçleniyor
25 Ekim 2024 Cuma - 15:16 Balıkesir depreme karşı güçleniyor Depreme dayanıklı bir kent ve depremle etkin mücadele için çalışmalarını yoğunlaştıran Balıkesir Büyükşehir Belediyesi, alanında uzman isimlerden oluşacak İl Yerel Deprem Kurulu kurmaya hazırlanıyor. Balıkesir Üniversitesi’nde bilimsel çalışma yürüten akademisyenler ile il meslek odaları, şehir plancıları ve mühendislerden oluşacak kurul, Balıkesir’in risk durum analizini yaparak, depreme dayanıklı binaların dönüşümü ve kentsel yenileme çalışmalarına öncülük edecek. Balıkesir Büyükşehir Belediye Başkanı Ahmet Akın, “Balıkesir’i depreme dayanıklı hale dönüştürmek için Balıkesirli uzmanlarımızın öncülüğünde kararlılıkla çalışacağız” dedi. Balıkesir Büyükşehir Belediye Başkanı Ahmet Akın’ın başkanlığında, Deprem Risk Yönetimi, Kentsel İyileştirme Daire Başkanlığı bünyesinde İl Yerel Deprem Kurulu kuruluyor. Kurul, depreme hazırlık çalışmalarının izlenmesi ve değerlendirilmesi ile planlanacak çalışmalar hakkında yol haritası oluşturulmasına katkı sağlayacak. Balıkesir Planlama ve Kalkınma Ajansı ile Balıkesir Üniversitesi Mühendislik Fakültesi İnşaat Mühendisliği Bölümünden 5 öğretim üyesi, İnşaat Mühendisleri Odası Balıkesir Şubesi, Jeoloji Mühendisleri Odası Balıkesir Temsilciliği ve Jeofizik Mühendisleri Odası Balıkesir Temsilciliğinin her birinden görevlendirilen ikişer kişiden olmak üzere toplam 12 üyeden oluşuyor. Kurulda yer alacak isimler ise şöyle; Balıkesir Üniversitesi İnşaat mühendisliğinde görev yapan Doç. Dr. Hasan Elçi, Dr. Öğretim üyesi Erkan Töre, Doç. Dr. Kaan Türker, Dr. Öğr. Üyesi Banu Yağcı, İnşaat Mühendisleri Odasından Gürkan Özcan, İsmail Eken, İnşaat Yüksek Mühendisi Gökhan Tığ, Jeofizik Mühendisi Akın Adıgüzel, Alper Maviengin, Jeoloji Mühendisi Gamze Girgin, Hasan Ali Demir, Şehir Plancısı Zozan Üçdağ “Depreme dayanıklı bir kent inşa edeceğiz” Kurula başkanlık edecek olan Balıkesir Büyükşehir Belediye Başkanı Ahmet Akın, “Hedefimiz afetlere karşı dayanıklı bir Balıkesir. Deprem ülkemizin gerçeği, ileride olacak Marmara Depremi’nin ülkemiz için sonuçları olacak. Geçtiğimiz süreçte binlerce canımızı kaybettik. Bu acıların tekrar yaşanmaması için aklın ve bilimin ışığında hareket etmemiz gerekiyor. Balıkesir ölçeğinde yapmamız gerekenler konusunda çalışmalarımıza başladık. Deprem Risk Yönetimi ve Kentsel İyileştirme Dairemizi kurduk. Balıkesir Üniversitesi ve meslek odalarının katılımından oluşan İl Yerel Deprem Kurulunu kurduk. Balıkesir Planlama ve Kalkınma Ajansı’mızın da bu kurulla eşgüdümlü çalışmalarıyla bu süreci yürüteceğiz” dedi.
Vali Işın, Uluslararası Robot Yarışması’nda başarı elde eden Doruk Cengiz’i tebrik etti
25 Ekim 2024 Cuma - 10:56 Vali Işın, Uluslararası Robot Yarışması’nda başarı elde eden Doruk Cengiz’i tebrik etti Kütahya Valisi Musa Işın, Nafi Güral Fen Lisesi’ni ziyaret ederek, uluslararası başarıya imza atan Doruk Cengiz bir araya geldi. Milli Eğitim Bakanlığı’nın düzenlediği 16. Uluslararası Robot Yarışması’nda büyük bir başarı elde eden Doruk Cengiz, dünya birinciliği kazandığı dron tasarımını Vali Musa Işın’a tanıttı. 17 ülkeden yaklaşık 6 bin 800 yarışmacının katıldığı yarışmada, Doruk Cengiz tasarladığı dron ile kendi kategorisinde 52 rakibiyle mücadele etti. Farklı zorluklara sahip toplam üç pistte yarışan Doruk, her aşamayı birincilikle tamamlayarak büyük bir başarıya imza attı. İlk 32, ilk 16 ve ilk 8 olmak üzere üç etapta gerçekleştirilen yarışlarda Doruk Cengiz, üstün performansı ile tüm etapları birincilikle tamamlayarak dünya birinciliğine ulaştı. Vali Musa Işın, Doruk Cengiz’in tasarladığı dronu inceleyerek kendisinden detaylı bilgi aldı. Genç öğrencinin başarısını tebrik eden Vali Işın, uluslararası arenada elde edilen bu büyük başarının hem öğrenci hem de okul adına gurur verici olduğunu belirtti. Cengiz’in kendi tasarladığı dron ile gerçekleştirdiği gösterisinin ardından Işın, öğretmenler odasında Okul Müdürü Murat Fazıl Akkoç, okul idarecileri ve öğretmenlerle bir araya gelerek sohbet etti. Ziyarette Vali Işın’a, Vali Yardımcısı Fikret Zaman ve Kütahya İl Milli Eğitim Müdürü Hasan Başyiğit eşlik etti.
Ordu bilimle şenlendi: 99 atölyede 693 etkinlik yapılacak
24 Ekim 2024 Perşembe - 17:14 Ordu bilimle şenlendi: 99 atölyede 693 etkinlik yapılacak Ordu’nun Ünye ilçesinde bilim şenlikleri çerçevesinde düzenlenen “Bizim Yunus’un İzinde Yürüyoruz Bilimle” etkinliklerinin açılışı gerçekleştirildi. Ünye İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü’nün ev sahipliğinde gerçekleşen etkinliklerde Cumhuriyet Meydanı’nda kurulan stantlarda 99 atölyede 693 bilimsel etkinlik düzenlenecek. Öğrencilerin de ziyaret ettiği stantlarda robotik kodlamaların yanı sıra, TEKNOFEST’te birinci olan çalışmalar ilgi odağı oldu. İlk, orta ve lise düzeyi ile genel yaş gruplarına hitap eden atölyeler üç gün boyunca eğlenceli ve eğitici deneyimler sunacak. Programda konuşan Ünye Kaymakamı Ayhan Işık, bilim ve teknolojik çalışmaların gelecek hedefleri için önemli olduğunu söyledi. Kaymakam Işık, “Gelecekteki hedeflerimize ulaşabilmemiz için bilime daha fazla önem vermemiz, günlük hayatın içine daha fazla dahil etmemiz gerekmektedir. Öğrencilerimize bilime ve bilim insanına yönelik olumlu bakış açısı kazandıran, aynı zamanda onların bilimsel düşünme becerilerinin gelişmesine katkı sağlayan bu gibi uygulamaların sayının artması öncelikli hedeflerimizdir” dedi. “TUSAŞ’a yapılan saldırı bilime ve teknolojimize yapılan saldırıdır” TUSAŞ’ın Ankara’nın Kahramankazan ilçesindeki yerleşkesine yönelik yapılan terör saldırısına değinerek bilimin önemine vurgu yapan Ünye Belediye Başkanı Hüseyin Tavlı, “Çünkü hain saldırının yapıldığı yer bilim ve teknolojik çalışmalarının güçlü bir temsilcisi olan TUSAŞ’tır yani bilime ve teknolojimize yapılan saldırıdır. O açıdan baktığımızda bu gün paydaşlarımızla beraber Ünye’de bilim şenliklerinin düzenlenmesi ve bu paydaşlar içerisinde yerel yönetim olarak bizleri mutlu etmektedir” diye konuştu. Ünye İlçe Milli Eğitim Müdür Özgür Tokgöz ise 3 sürecek olan etkinliğin okul öncesi dönemden lise öğrencilerine kadar tüm öğrencilere hitap eden 99 atölyede 693 etkinlik gerçekleştirileceğini kaydetti. Yapılan konuşmaların ardından bilim şenliklerinin açılışı gerçekleştirildi. Ünye Kaymakamı Ayhan Işık, Ünye Belediye Başkanı Hüseyin Tavlı ve Ordu İl Milli Eğitim Müdürü Mehmet Fatih Vargeloğlu, Ünye İlçe Milli Eğitim Müdürü Özgür Tokgöz tek tek bütün stantları ziyaret ederek sergilenen projeler hakkında bilgi aldılar.
TEKNOFEST 2024 VE ISIF’24’te derece elde edenler FÜ tarafından ödüllendirildi
24 Ekim 2024 Perşembe - 11:53 TEKNOFEST 2024 VE ISIF’24’te derece elde edenler FÜ tarafından ödüllendirildi TEKNOFEST 2024 ile ISIF’24 Buluş Fuarında Elazığ genelinde dereceye giren öğrenci ve akademisyenler için Fırat Üniversitesi tarafından ödül töreni düzenlendi. Prof. Dr. Mustafa Temizer Konferans Salonunda düzenlenen törende Elazığ’da derece elde eden üniversite ve lise öğrencileriyle akademisyenler ve öğretmenlere teşekkür belgeleri verildi. Törene, Fırat Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Fahrettin Göktaş, Vali Yardımcısı Armağan Yazıcı, Rektör Yardımcıları Prof. Dr. Mahmut Doğru, Prof. Dr. Mehmet Yılmaz, Milli Eğitim Müdürü Mehmet Yiğit, Gençlik ve Spor İl Müdürü Abdulsamet Eren, Sanayi ve Teknoloji Müdürü Mustafa Yavuztürk, yarışmalarda derece alan öğrencileri ve danışman hocaları katıldı. Programda konuşan Fırat Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Fahrettin Göktaş, son yıllarda devletin üniversitelerden büyük beklenti içerisinde olduğunun altını çizerek, Fırat Üniversitesinin Türkiye’nin gelişmesine sunduğu katkının artarak devam etmesi için akademisyenlere ve öğrencilere gereken bütün desteği vermeyi sürdürdüklerini belirtti. Rektör Prof. Dr. Göktaş ayrıca, ISIF 2024’de madalya almaya hak kazanan buluş sahibi akademisyenler ile TEKNOFEST’te dereceye giren öğrencileri tebrik etti. Vali Yardımcısı Armağan Yazıcı ise Türkiye yüzyılında TÜBİTAK yarışmalarıyla, TEKNOFEST yarışmalarıyla gençlerimizin her konuda desteklenmesi, ciddi manada bilim ışığında üreten ve üretken bir nesil yetiştirmek için tüm çabalarımızı ortaya koymamız gerektiğini söyledi. Konuşmaların ardından TEKNOFEST 2024 içerisinde gerçekleştirilen ISIF’24 buluş fuarı yarışmasında ve TENOFEST 2024 yarışmalarında dereceye girenlere teşekkür belgeleri takdim edildi.
TeknoGirişim 4. Dönem dersleri başladı
24 Ekim 2024 Perşembe - 11:41 TeknoGirişim 4. Dönem dersleri başladı Mevlana Kalkınma Ajansı ile Konya-Karaman Bölgesi’nde yer alan üniversiteler arasında imzalanan “TeknoGirişim Derslerinin Verilmesine Yönelik İşbirliği Protokolü” çerçevesinde üç dönemdir devam eden TeknoGirişim Dersi Programı 4. Dönem dersleri başladı. Dördüncü dönem startı verilen program ile TR-52 Konya-Karaman Bölgesi’nin girişimcilik altyapısının güçlendirilmesi, yatırıma dönüşme ve ticarileşme potansiyeli olan proje fikirlerinin geliştirilmesi, girişimci adayları ile yatırımcıların bir araya getirilmesi ve ekosistemi oluşturan yapıların eşgüdüm içinde çalışmasının sağlanması hedefleniyor. "4. Dönemi olan 2024-2025 eğitim-öğretim yılında 128 öğrenciye TeknoGirişim dersleri verilecek" 4. Dönem TeknoGirişim Dersi Programı ile ilgili değerlendirmelerde bulunan Mevlana Kalkınma Ajansı Genel Sekreteri Dr. İhsan Bostancı, “Özellikle son yıllarda ülkelerin üzerinde büyük çalışmalar yürüttüğü ve teknolojik gelişmelere bağlı olarak önemi her geçen gün daha da artan girişimcilik konusu, ajans olarak bizim de kurulduğumuz günden bugüne kadar her dönemde odaklandığımız ve üzerinde pek çok çalışma yürüttüğümüz alanlardan birisi olmuştur. Bu doğrultuda 2021 yılında teknoloji ve imalat tabanlı girişimciliği geliştirmek amacıyla Konya ve Karaman illerimizde bulunan altı üniversitemiz ile imzalanan işbirliği protokolü çerçevesinde yürütülen TeknoGirişim Dersi Programı 4. Dönemine erişmiş durumda. Geçtiğimiz üç dönem boyunca, bu protokol çerçevesinde üniversitelerimiz tarafından özel olarak hazırlanan müfredat doğrultusunda 800’den fazla öğrenciye 14 hafta süresince seçmeli TeknoGirişim dersleri verilmiş, öğrencilerin girişimcilik becerilerinin geliştirilmesi ve bölgede yenilikçi proje fikirlerinin ortaya çıkarılması hedeflenmiştir. Teorik ders programlarını tamamlayan öğrencilerden başarılı proje fikirleri geliştirenler ücretsiz teknik danışmanlık ve mentörlük süreçlerine alınmış ardından ajansımız koordinasyonunda yatırımcılarla bir araya getirilmişlerdir. Bu tür desteklerin, öğrencilerin girişimcilik ekosisteminde daha aktif rol almasına yardımcı olduğu ve bölgedeki inovasyon potansiyelinin artırılmasına katkıda bulunduğu su götürmez bir gerçektir. Ajansımız, bu süreci daha da geliştirmek ve genişletmek için çeşitli stratejiler üzerinde çalışmakta, bölgedeki diğer paydaşlarla işbirlikleri oluşturarak girişimcilik kültürünün yaygınlaşmasını hedeflemektedir. Böylece, hem öğrenciler hem de girişimciler için sürdürülebilir bir ekosistem oluşturulması amaçlanmaktadır. Ajans olarak, TeknoGirişim Dersi Programı’nın 4. Dönemi olan 2024-2025 eğitim-öğretim yılında 128 öğrenciye TeknoGirişim dersleri verilecektir. Bu seçmeli ders, öğrencilerin girişimcilik becerilerini geliştirmelerini ve yenilikçi proje fikirleri üretmelerini teşvik etmek amacıyla tasarlanmıştır. Program sonunda gerçekleştirilecek jüri değerlendirmeleri neticesinde, proje fikirleri başarılı bulunan girişimci adaylarına ücretsiz teknik danışmanlık ve mentörlük hizmetleri sunulacaktır. Bu teknik danışmanlık ve mentörlük hizmetleri, girişimcilerin projelerini daha da ileriye taşımalarına yardımcı olmak için kritik bir rol oynayacaktır. Ayrıca, girişimci adaylarının yatırımcılarla buluşmadan önce daha hazırlıklı olmalarını sağlamak amacıyla iş planı geliştirme, iş fikri proje dosyası hazırlama ve etkili sunum teknikleri gibi konularda kapsamlı eğitimler verilecektir. Bu eğitimler, genç girişimcilerin profesyonel becerilerini geliştirmelerine ve projelerini daha etkili bir şekilde sunmalarına imkan tanıyacaktır. Yürütülecek olan bu çalışmaların nihai hedefi, girişimci adaylarımızın henüz üniversite eğitimlerini alırken girişimcilik konusunda bilinçlendirilmesi ve kendi iş fikirlerini ticarileştirme sürecinde onlara rehberlik etmektir. Genç girişimcilerimize sağlanacak bu hizmetlerin, yeni başarı hikayelerini ortaya çıkaracağına olan inancımız tamdır. Ajans olarak, bölgemizdeki tüm paydaşlarımıza olduğu gibi girişimci adaylarımıza da desteğimizin artarak devam edeceğini özellikle ifade ederek, bölgemizdeki girişimcilik ekosistemine önemli faydalar sağlayacağına inandığımız bu çalışmanın hayırlara vesile olmasını diliyor, protokolün oluşturulmasında ve derslerin verilmesindeki emek ve katkılarından dolayı tüm bölge üniversitelerimize ve çalışanlarına teşekkür ediyoruz” dedi.
’Türkiye Siber Vatan Programı’ Ankara’da başlıyor
24 Ekim 2024 Perşembe - 11:14 ’Türkiye Siber Vatan Programı’ Ankara’da başlıyor Ankara’da Ankara Kalkınma Ajansı ve Gazi Üniversitesi işbirliğiyle “Kalkınma Ajansları Siber Vatan Programı Siber Güvenlik Eğitimi İş Birliği” kapsamında öğrencilere eğitim verilecek. Başarılı olarak yüz yüze eğitim almaya hak kazanan 40 öğrenci, siber güvenliğin alt temalarında daha derin ve teknik eğitim alacak. Batı Karadeniz Kalkınma Ajansı tarafından siber güvenlik alanında nitelikli insan kaynağı yetiştirmek amacıyla 2019 yılında Siber Vatan Programı başlatılmıştı. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Kalkınma Ajansları Genel Müdürlüğü koordinasyonunda ulusal hale getirilen programın Kalkınma Ajansları Siber Vatan Programı’na dönüştürülerek, ülke sathına yayılması sağlandı. Programla Türkiye’nin siber güvenlik uzmanı ihtiyacının karşılanması için üniversite öğrencilerinin farkındalıklarını artırmak ve potansiyel yetenekleri tespit ederek, eğitim ve yetenek geliştirme faaliyetleri ile dijital ve siber güvenlik teknolojileri alanında kariyer planlamalarını teşvik etmek ve desteklemek hedefleniyor. Ankara’da programa başvurular 10 Kasım Pazar günü saat 23.59’a kadar yapılacak. Ankara Kalkınma Ajansı tarafından yapılan değerlendirmeler sonucunda başvurusu kabul edilen öğrenciler, Siber Vatan Hackviser Platformu’na yönlendirilecek. Kabul sürecinin ardından öğrencilerin 15 günlük süre içerisinde çevrimiçi olarak platformdaki eğitim ve görevleri (linux, network eğitimi) tamamlamaları gerekiyor. Hackviser Platformu üzerinden görevleri eksiksiz tamamlayan öğrenciler sınava tabi tutulacak ve içlerinden başarılı olan 40 öğrenci yüz yüze eğitim almaya hak kazanacak. Öğrenciler, Gazi Üniversitesi’nde her biri 5’er gün süreceak olan CEH (beyaz şapkalı hacker) eğitimi, web güvenliği eğitimi ve tersine mühendislik eğitimi olmak üzere üç eğitime katılacak. Siber Vatan Programı’na dâhil olarak teknik eğitimlere ve uygulamalara katılan öğrenciler, siber güvenliğin alt temalarında daha derin ve teknik eğitimler için oluşturulan takımlara yönlendirilecek. Siber Vatan Bootcamp etkinliğinde 10 gün derin ve teknik eğitimler, görev ve uygulamalar, tersine mühendislik çalışmaları, senaryo bazlı tatbikatlar ve yarışmalar yapılacak. Türkiye Siber Vatan Programı ile ilgili ayrıntılı bilgiye https://www.sibervatan.org/ adresinden ulaşılabilecek.
Çocukların internet kullanım oranı yüzde 91,3 oldu
24 Ekim 2024 Perşembe - 10:33 Çocukların internet kullanım oranı yüzde 91,3 oldu Çocuklarda internet kullanımı, 2021 yılında yüzde 82,7 iken 2024 yılında yüzde 91,3 oldu. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), 2024 yılı Çocuklarda Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması’nın sonuçlarını açıkladı. Buna göre, Çocuklarda internet kullanımı, 2021 yılında yüzde 82,7 iken 2024 yılında yüzde 91,3 oldu. internet kullanımı cinsiyete göre incelendiğinde; erkek çocukların yüzde 92,2’sinin kız çocukların ise yüzde 90,3’ünün internet kullandığı görüldü. Bu oranlar 2021 yılında sırasıyla yüzde 83,9 ve yüzde 81,5’ti. İnternet kullanan çocukların yüzde 97,4’ü düzenli internet kullandığını beyan etti. Bu oran, 2021 yılında yüzde 98,6 idi. Düzenli internet kullanan çocukların yüzde 42,9’unun hafta içi, yüzde 53,6’sının ise hafta sonu günde yaklaşık iki saat ve daha fazla süre internette vakit geçirdiği gözlendi. Günde yaklaşık iki saat ve daha fazla süre internet kullanımı yaş gruplarına göre incelendiğinde; bu oran hafta içi 6-10 yaş grubu için yüzde 30,6, 11-15 yaş grubu için yüzde 54,4 oldu. Hafta sonu ise sırasıyla yüzde 43,2 ve yüzde 63,5 oldu. Çocuklar interneti en fazla video izleme amacı ile kullandı Düzenli internet kullanan çocukların internet kullanım amaçları incelendiğinde; en fazla yürüttükleri faaliyetler sırasıyla yüzde 83,9 ile video izleme, yüzde 75,0 ile ödev, öğrenme veya çevrimiçi derslere katılma ve yüzde 72,7 ile oyun oynama veya oyun indirme oldu. Çocukların internette en az yürüttüğü faaliyet ise yüzde 13,2 ile e-posta gönderme veya alma oldu. Çocukların yüzde 66,1’i sosyal medya kullandı Sosyal medya kullanan çocukların oranı 2024 yılında yüzde 66,1 oldu. Erkek çocukların yüzde 68,1’inin, kız çocuklarının ise yüzde 64,0’ının sosyal medya kullandığı görüldü. Yaş gruplarına göre sosyal medya kullanımı izlendiğinde; bu oran 6-10 yaş grubunda yüzde 53,5, 11-15 yaş grubunda ise yüzde 79,0 oldu. Sosyal medya kullanan çocukların yüzde 97,9’u düzenli olarak sosyal medyayı kullandı. Düzenli sosyal medya kullanan çocuklardan sosyal medya platformlarında yaklaşık iki saat ve daha fazla süre geçirenlerin oranı; hafta içi yüzde 37,1, hafta sonu yüzde 49,5 olarak gözlendi. Sosyal medyada yaklaşık iki saat ve daha fazla zaman geçiren 11-15 yaş grubundaki çocukların oranının 6-10 yaş grubundaki çocuklardan yaklaşık 20 puan daha fazla olduğu görüldü. Çocukların yüzde 96,3’ü YouTube kullandı Çocukların en fazla kullandıkları sosyal medya platformu, yüzde 96,3 ile YouTube oldu. Bunu sırasıyla, yüzde 41,5 ile Instagram, yüzde 26,2 ile TikTok, yüzde 21,4 ile Snapchat, yüzde 13,6 ile Pinterest, yüzde 9,5 ile Facebook ve yüzde 4,9 ile X izledi. Yaş gruplarına göre sosyal medya platformlarının kullanımı incelendiğinde; YouTube her iki yaş grubunda da en fazla kullanılan uygulama oldu. İkinci sırayı 6-10 yaş grubunda yüzde 11,7 ile TikTok, 11-15 yaş grubunda ise yüzde 63,0 ile Instagram aldı. Çocukların yüzde 76,1’i cep telefonu/akıllı telefon kullandı Cep telefonu/akıllı telefon kullandığını belirten çocukların oranı, 2024 yılında yüzde 76,1 oldu. Cep telefonu/akıllı telefon kullanma oranı yaş gruplarına göre incelendiğinde ise bu oranın 6-10 yaş grubundaki çocuklarda yüzde 66,3, 11-15 yaş grubundaki çocuklarda ise yüzde 86,2 olduğu görüldü. Cep telefonu/akıllı telefon en fazla internette gezinme amacı ile kullanıldı Düzenli cep telefonu/akıllı telefon kullandığını beyan eden çocukların oranı yüzde 98,2 oldu. Bu çocukların cep telefonu/akıllı telefonu kullanım amaçları incelendiğinde; en fazla yüzde 77,9 ile internette gezinme, yüzde 77,3 ile görüntülü veya görüntüsüz konuşma, yüzde 75,0 ile film, dizi, TV yayınları veya video izleme ve yüzde 73,6 ile sosyal medya kullanımı olduğu tespit edildi. Çocukların yüzde 32,6’sı her yarım saate bir cep telefonu/akıllı telefonunu kontrol etti Düzenli cep telefonu/akıllı telefon kullanan çocuklardan yüzde 32,6’sı cep telefonu/akıllı telefonunu en az 30 dakikada bir kontrol ettiğini belirtti. Bu oran, erkek çocuklarında yüzde 33,9 iken kız çocuklarında yüzde 31,2 oldu. Düzenli cep telefonu/akıllı telefon kullanan ve her yarım saatte bir cep telefonu/akıllı telefonunu kontrol ettiğini belirten 6-10 yaş grubundaki çocukların oranı yüzde 19,6,11-15 yaş grubundaki çocukların oranı ise yüzde 42,8 oldu. Düzenli cep telefonu/akıllı telefon kullanıp en az 30 dakikada bir telefonunu kontrol eden, uyumadan önce en son ve uyandıktan sonra ilk yaptığı şey telefonunu kontrol etmek olan, televizyon izlerken ve başkalarıyla yemek yerken dahi telefon kullanan çocukların oranı yüzde 3,4 iken bunlardan en az birini yapan çocukların oranı yüzde 58,6 oldu. Bu davranışlardan en az birini gerçekleştiren çocukların oranı 2021 yılında yüzde 52,4’tü. Sadece kendi kullanımında en az bir bilişim teknoloji ürünü olan çocukların oranı yüzde 63,8 oldu Bilgisayar (masaüstü/dizüstü/tablet), cep telefonu/akıllı telefon, akıllı saat ve oyun konsolu teknoloji ürünlerinden en az birinin sadece kendi kullanımında olduğunu beyan eden çocukların oranı, 2024 yılında yüzde 63,8 oldu. Bu oranın erkek çocuklarında yüzde 66,9, kız çocuklarında yüzde 60,5 olduğu görüldü. Sadece kendi kullanımında bir bilişim teknoloji ürünü olan çocuklar yaş gruplarına göre incelendiğinde, en belirgin farkın cep telefonu/akıllı telefon kullanan çocuklarda olduğu görüldü. Sadece kendi kullanımında cep telefonu/akıllı telefonu olan çocukların oranı 2024 yılında yüzde 43,9, bilgisayarı olan çocukların oranı yüzde 35,7, akıllı saati olan çocukların oranı ise yüzde 14,3 oldu. Bu oranlar 2021 yılında sırasıyla; yüzde 39,0, yüzde 46,3 ve yüzde 3,9’du. Erkek çocuklar kız çocuklardan daha fazla dijital oyun oynadı Dijital oyun oynadığını belirten çocukların oranı 2024 yılında yüzde 74,0 oldu. Dijital oyun oynama oranı cinsiyete ve yaş grubuna göre incelendiğinde; erkek çocukların dijital oyun oynama oranı yüzde 82,8 iken kız çocukların oranı yüzde 64,8 oldu. Bu oran, 6-10 yaş grubundaki erkek çocuklarda yüzde 80,6, kız çocuklarda yüzde 70,6, 11-15 yaş grubundaki erkek çocuklarda yüzde 85,0, kız çocuklarda yüzde 58,7 oldu. Düzenli oyun oynayan çocukların yüzde 25,6’sı hafta içi günde yaklaşık iki saatten fazla oyun oynadı Dijital oyun oynayan çocukların yüzde 90,8’i düzenli dijital oyun oynadığını beyan etti. Düzenli dijital oyun oynayan çocukların yüzde 25,6’sının hafta içi, yüzde 41,8’inin ise hafta sonu günde yaklaşık iki saat ve daha fazla süre dijital oyun oynadığı gözlendi. Günde yaklaşık iki saat ve daha fazla süre dijital oyun oynayan çocuklar yaş gruplarına göre incelendiğinde; bu oran hafta içi 6-10 yaş grubu için yüzde 21,8, 11-15 yaş grubu için yüzde 29,8 oldu. Hafta sonu ise sırasıyla yüzde 37,4 ve yüzde 46,6 oldu. Düzenli dijital oyun oynayan çocukların yüzde 40,1’i planladığı süreden daha fazla oynadı Düzenli dijital oyun oynayan çocuklara dijital oyun oynamalarıyla ilgili kişisel düşünceleri sorulduğunda; çocukların yüzde 46,3’ü ebeveynlerinin kendisi hakkında çok fazla oyun oynadığını düşündüklerini belirtti. Düzenli dijital oyun oynayan çocukların yüzde 40,1’i planladığı süreden daha fazla oyun oynadığını, yüzde 35,6’sı oyun oynamanın sorumluluklarını aksatmaya neden olduğunu, yüzde 29,9’u oyun oynamak için çok fazla zaman harcadığını ve yüzde 23,4’ü dijital oyun oynamadığı zaman kendisini huzursuz ve mutsuz hissettiğini ifade etti. Çocuklar ekran başında daha fazla kalabilmek için daha az kitap okudu Çocuklara; bilgisayar, cep telefonu/akıllı telefon, internet ve sosyal medya kullanımı, dijital oyun oynama, TV izleme gibi faaliyetler için ekran başında geçirdikleri sürenin neden olduğu durumlar sorulduğunda çocukların yüzde 34,4’ü ekran başında daha fazla zaman geçirdiği için daha az kitap okuduğunu belirtti. Bunu yüzde 33,3 ile daha az ders çalışmak, yüzde 25,5 ile ailesiyle daha az vakit geçirmek, yüzde 18,6 ile arkadaşlarıyla yüz yüze daha az görüşüp daha az oyun oynamak ve yüzde 17,2 ile daha az uyumak takip etti.