EKONOMİ - 09 Ekim 2024 Çarşamba 11:50

Gabar, petrolde rekorlara doymuyor

A
A
A

Türkiye’nin petrol ihtiyacının şimdiden yüzde 5’ini karşılayan Gabar’da yoğun bir çalışma temposu sürüyor. 30 kulede sondaj gerçekleştirilirken 47 kuyuda günlük 47 bin 58 varil ham petrol üretim yapılıyor.

Cumhuriyet ilanının ardından 1934 yılında başlatılan petrol arama ve keşif çalışmaları ile 1955 yılında Türkiye genelinde sadece 95 kuyu açılmış ve petrol üretim faaliyetleri başlamıştı. 1954’te TPAO’nun kurulmasının ardından özel sektörde faaliyet gösteren şirketlerin yanı sıra ulusal petrol şirketi aracılığıyla da hidrokarbonlar alanında çalışmalar yapılmaya başlanan petrol keşif çalışmaları, 1954-2004 arasında 2 ve 3 boyutlu sismik araştırma çalışmaları sonucunda 3 bin 140 kuyu açılırken bin 344 kuyuda üretim yapılmıştı.

1954-2004 yılları arasında Türkiye’de günlük 29 bin varil petrol üretimi gerçekleştirilirken, 2024 yılında ise sadece Gabar Dağında 47 kuyuda 47 bin 58 varil günlük petrol üretimi gerçekleştiriliyor. Türkiye genelinde 110 bin varil günlük petrol üretiminin yüzde 5’lik kısmının Gabar Dağından karşılanması bölge ekonomisine de büyük katkı vermesi ve yeni istihdam alanlarının açılması hedefleniyor.

Gabar Dağında keşfi yapılan petrol Türkiye’nin stratejisini değiştirdi

Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Alparslan Bayraktar, medya temsilcileri ile bir araya geldiği programda Oruç Reis Sismik Araştırma Gemisinin Somali görevi, Karadeniz gazı ve Gabar petrolündeki son durum başta olmak üzere güncel konulara ilişkin açıklamalarda bulundu. Enerji ve Tabi Kaynaklar Bakanı Bayraktar, “Türkiye’nin 2016 yılında günlük petrol üretimi sadece 49 bin varildi. Bugün bu rakam 110 bin varillere gelmiş durumda. Türkiye mutlaka farklı coğrafyalarda petrol, doğal gaz aramalarında ortak olarak bulunması lazım. Irak’ta çok daha farklı projelerin içerisinde olmak istiyoruz. Kuzey Irak’ta 3 petrol sahasında ortaklığımız var. Basra’da daha aktif olmak istiyoruz. Libya denizlerinde daha aktif olmak istiyoruz. Farklı coğrafyalarda arayışımız devam ediyor. Somali denizindeki arama bizim için tarihi bir dönemi açıyor. Kendi gemilerimizle operatör olarak arama yapabilir bir ülke haline geldik. Çok kısa bir süre içerisinde 2016’dan bugüne kadar Türkiye stratejisini değiştirdi" ifadelerini kullandı.

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Kütahya Kütahya’da Domaniç-Tavşanlı Karayolu’nun en zor ve tehlikeli kısmı olan 6,2 kilometrelik kısmı törenle trafiğe açıldı Kütahya’nın önemli ulaşım projelerinden biri olan Domaniç-Tavşanlı yolunun en zor ve tehlikeli kısmı olan 6,2 kilometrelik bölümü, yoğun kar yağışı altında düzenlenen bir törenle trafiğe açıldı. Açılış törenine AK Parti Kütahya İl Başkanı Mustafa Önsay, Milletvekili Mehmet Demir, AK Parti il ve ilçe teşkilatları, Karayolları Bölge Şefleri, Tavşanlı Ticaret Odası yöneticileri ve çok sayıda basın mensubu katıldı. Törende konuşan AK Parti Milletvekili Mehmet Demir, yolun Kütahya-Tavşanlı-Tunçbilek-Domaniç-İnegöl-Bursa bağlantısı açısından stratejik bir öneme sahip olduğunu belirtti. Demir, “Bugün yıllardır beklenen bu güzergahın 1. etabının açılışını gerçekleştirdik. Daha güvenli bir seyahat imkanı sunan bu yolun tamamlanması için çalışmalarımız hızla sürecek. Bu proje, hem bölgemiz hem de ülkemiz için büyük bir kazanım olacak. Emeği geçen herkese teşekkür ediyorum” dedi. AK Parti Kütahya İl Başkanı Mustafa Önsay ise, yolun kalan kısımlarıyla ilgili bilgi verdi. Önsay, “Bugün açılışını yaptığımız 6,2 kilometrelik kısmın ardından, 2024 yılı hedefimiz Muhacirler-Tunçbilek arasındaki 3,3 kilometrelik yolu tamamlamak. Sonrasında Tunçbilek geçişindeki 5 kilometrelik bölüm de bitirildiğinde Tavşanlı-Domaniç yolu tamamen hizmete açılmış olacak. Bu süreçte emeği geçen herkese teşekkür ediyoruz” ifadelerini kullandı. Açılan 6,2 kilometrelik bölüm, eski yolun en zorlu ve tehlikeli kısmını oluşturuyordu. Özellikle Kırık Köprüsü bölgesinde sıkça yaşanan kazalar, dar ve virajlı yollar nedeniyle hem can kaybına hem de trafik aksamasına neden oluyordu. Yeni yolun genişletilmiş ve virajsız olması, üç şeritli Hamidabat yokuşu gibi iyileştirmelerle bölgedeki ulaşımı önemli ölçüde rahatlatacak. Projenin tamamlanmasıyla, Domaniç-Tavşanlı arasındaki seyahat süresi kısalırken, ulaşım daha güvenli ve konforlu hale gelecek. Bu yol, bölgenin ekonomik ve sosyal gelişimine de katkı sağlaması beklenen önemli bir yatırım olarak öne çıkıyor.
Edirne Edirne’de zincirleme trafik kazası: 1 yaralı Edirne’de hızla seyir halinde olan araç kontrolden çıkarak karşı yönden gelen otomobile çarptı. Kazada çarptığı otomobil ise park halindeki kamyonete çarparak durabilirdi. Çarpan sürücünün ise aracı olay yerinde bırakıp kayıplara karıştığı öğrenildi. Kaza, Edirne’nin Uzunköprü ilçesi 19 Mayıs Caddesi üzerinde gece saatlerinde meydana geldi. Edinilen bilgiye göre, cadde üzerinde seyir halinde olan U.A. kontrolündeki 59 AH 995 plakalı otomobile karşı yönden hızla gelen sürücüsünün ismi öğrenilemeyen 22 LY 011 plakalı araç çarptı. Çarpmanın şiddetiyle araç sağa doğru savrularak park halindeki 39 NR 055 plakalı kamyonete yandan çarptı. Kazaya karışan 22 LY 011 plakalı aracın sürücü ise hızla olay yerinden kaçtı. Kaza yapan otomobili gören çevredeki vatandaşlar durumu 112 Acil Çağrı Merkezi’ne bildirdi. İhbarın ardından olay yerine çok sayıda itfaiye polis sağlık ve polis ekipleri sevk edildi. Olay yerinde gelen itfaiye ekipleri 45 dakikalık uğraşın ardından 59 AH 995 plakalı araç sürücü U.A’yı sıkıştığı yerden güçlükle çıkarttı. Bölgeye gelen sağlık ekipleri tarafından yaralı U.A, olay yerinde yapılan ilk müdahalesinin ardından Uzunköprü Devlet Hastanesi’ne kaldırıldı. Tedavi altına alınan sürücünün hayati tehlikesinin devam ettiği öğrenildi. Öte yandan polis ekipleri 22 LY 011 plakalı aracı olay yerinde bırakıp kaçan sürücünün peşine düştü. Polis ekipleri kaza ile ilgili inceleme başlattı.