EKONOMİ - 07 Ekim 2024 Pazartesi 10:13

Kuru incir ihracatı 292 milyon dolarla sezonu kapattı

A
A
A
Kuru incir ihracatı 292 milyon dolarla sezonu kapattı

Kuru incir, 2023-2024 sezonunu yüzde 12’lik artışla 292 milyon dolarlık ihracat tutarıyla geride bıraktı. Türkiye, 2022-2023 sezonunu 259 milyon dolar kuru incir ihracatıyla geride bırakmıştı.


Türkiye’nin kuru incir üretim ve ihracatında dünya lideri olduğunu dile getiren Ege İhracatçı Birlikleri Sürdürülebilirlik ve Organik Ürünler Koordinatörü Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Mehmet Ali Işık, üreticiler, tüccarlar, üniversite, kamu ve ihracatçılar olarak iş birliği içinde hareket ederek, 2023-2024 sezonunda başarıyı yakaladıklarını vurguladı. Kuru incirde aflatoksin ve okratoksinden dolayı sorun yaşamamak için sektör olarak çiftçiden rafa doğru bir sistem kurmak için çalıştıklarını anlatan Işık, “En büyük ihraç pazarımız Avrupa Birliğinde kontrol sıklığının artmaması için uzun yıllardır üreticilere kerevet ve ilek torbası dağıttık. 2023-2024 sezonunda üreticilerden ürünü alan ihracatçı firmalarımızın kontrollerini yapabilmeleri için bütçe dahilinde UV lambalar satın alarak dağıtımını gerçekleştirdik. Üreticilerimize ayrıca ilek torbası dağıtımımızı sürdürdük. Kuru İncir Sektör Kurulumuzda sektörün tüm tarafları toplam kaliteyi artırmak adına çalışıyoruz” diye konuştu.


Kuru incirde 2024-2025 sezonunun başladığını vurgulayan Işık, rekoltede 2023-2024 sezonu benzeri bir rekolte beklediklerini, kuru incir ihracatından 300 milyon dolar hedeflediklerini ifade etti.



Uzak ülkeler stratejisi kuru incirde bire bir tuttu


Ege İhracatçı Birlikleri Sürdürülebilirlik ve Organik Ürünler Koordinatörü Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Mehmet Ali Işık, kuru incir ihracatında son 10 yıllık süreçte Amerika kıtasının payının yüzde 17’den yüzde 28’e yükseldiğini, aynı dönemde kuru incir ihracatımızda Uzakdoğu ülkelerinin payının da yüzde 12’den yüzde 15’e ilerlediğini, bu başarıda TURQUALITY ve URGE projeleri, fuarlar ve sektörel ticaret heyeti organizasyonlarının payının büyük olduğunu dile getirdi.


2023-2024 sezonunda kuru incir ihracatında lider ülkenin 59 milyon 377 bin dolarlık ihracatla Amerika Birleşik Devletleri olduğunu paylaşan Işık sözlerini şöyle sürdürdü:


"ABD’ye 2022-2023 sezonunda ihracatımız 43 milyon dolardı. ABD’ye ihracatta yüzde 38’lik artış hızı yakaladık. İkinci sırada 33 milyon dolarla Fransa, üçüncü sırada 32 milyon dolarla Almanya yer aldı. Kanada’ya 14,6 milyon dolarlık, İtalya’ya 13,6 milyon dolarlık, Japonya’ya 13,2 milyon dolarlık kuru incir ihracatı gerçekleştirdik. 2023-2024 sezonunda kuru incir ihraç ettiğimiz ülke sayısı 107 oldu.”



Kuru incir ihracatı 292 milyon dolarla sezonu kapattı

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Denizli Babadağ’da Off-Road gösterileri nefes kesti Babadağ Belediyesi’nin düzenlediği 6. BabaFest ve ev sahipliği yaptığı 5. Off-Road büyük bir heyecanla sona erdi. Babadağ Belediye Başkanı Murat Kumral, “Buraya kadar gelen vatandaşlarımıza ve hemşerilerimizi çok teşekkür ediyorum, umarım seneye festivalleri geliştirerek daha güzellerini yapmak istiyoruz” dedi. Babadağ ilçesinde düzenlenen 6. BabaFest ve 5. Off-Road gösterisinin üçüncü günü, adrenalin dolu geçti. Gösteriler 4 Ekim Cuma günü Tuğba Ger ve Zeynep Casalini konserleriyle başladı. 5 Ekim Cumartesi günü saat 15.00’te Söyleşi ve Kitap İmza Günü, 20.00’de ise Grup Dar Sokak ile Uğur Işılak konseri düzenlendi. Festivalin en heyecan verici kısmı ise 6 Ekim Pazar günü gerçekleştirilen Off-Road gösterileriydi. Saat 12.30’da başlayan gösteriler, adrenalin dolu anlar yaşatırken, izleyicilere büyük bir heyecan sundu. Off-Road yarışları, farklı illerden katılımcılar tarafından sergilendi ve izleyiciler, hız ve beceri dolu anlara tanıklık etti. Yarışların ardından, dereceye girenler için düzenlenen ödül töreni büyük bir coşkuyla gerçekleştirildi. Festival boyunca Babadağ Belediyesi, kadın girişimcilerden oluşan stantlar ile de dikkat çekti. Toplam festival boyunca 267 stant açıldı. Bu stantlarda yerel ürünler, el yapımı hediyelik eşyalar ve tekstil ürünleri ve eskiye ait tekstil dokumaları ile göz doldurdu. Hem katılımcılar hem de girişimciler için önemli bir platform haline gelen bu stantlar, yerel ekonominin desteklenmesine katkı sağladı. Etkinliğe, Babadağ Kaymakamı Fahrünnisa Şükran İlter, Denizli Sanayi Odası Başkanı (DSO) Selim Kasapoğlu, milletvekilleri, meclis üyeleri ve vatandaşlar katıldı. Aynı zamanda 5. Off-Road yarışmaların dereceye girenler ise yapılan organizasyon ile madalyaları ve ödülleri takdim edildi. Murat Kumral: “Festivallerimizi katılan bütün vatandaşlarımıza teşekkür ediyorum” 3 gün boyunca birbirinden eşsiz gösterilere ev sahipliği yaptığını ve seneye daha da güzel etkinlerin olacağını belirten Babadağ Belediye Başkanı Murat Kumral, “6. Babafest ve 5. Off-Road festivalimiz 3 gündür devam ediyor. Festivallerimizin arası yakın oldu. Cuma günü konserimiz vardı aynı şekilde cumartesi günü de konserimiz vardı. Şimdi de Off-Road heyecanı var. Toplamda 267 tane standımız vardı. Halkımızdan ve katılım sağlayan vatandaşlarımızdan olumlu cevaplar aldık. Ben gelen misafirlerimize davetimizi icap ettikleri için çok teşekkür ederim. Şuanda adrenalinin ve heyecanın yaşandığı bir ortamdayız. İnşallah kazasız belasız festivali mutlu bir şekilde bitiririz. Tamamen iş adamlarımızın destekleri ile yaptığımız etkinler. İş adamlarımızı ve hayırseverlerimize çok teşekkür ediyorum. İş adamlarımız ve Babadağlılar bizleri yalnız bırakmıyorlar. Bu festivallerde birçok illerden gelen katılımcılarımız var. İnşallah önümüzdeki yıllarda bu festivalleri geliştirerek daha güzelini yapmak istiyoruz” dedi.
İstanbul Trendyol TEKNOFEST 2024 E-Ticaret Hackathon’u tamamlandı Trendyol’un, paydaşı olduğu TEKNOFEST 2024 kapsamında gerçekleştirdiği E-Ticaret Hackathonu, finale kalan 16 takımın kıyasıya mücadelesi ile sona erdi. Adana’nın Kürkçüler Köyü’nde bulunan Trendyol Yarının Köyleri Dijital Merkezi’nde gerçekleşen Hackathon’u, yerel üreticilerin dijitalleşmesini ve e-ticarete geçişini kolaylaştıracak en iyi çözümü geliştiren Bazlama takımı kazandı. Hackathon’da kazanan takıma birincilik ödülü Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından verildi. Trendyol, ‘TEKNOFEST Adana’ kapsamında T3 Vakfı iş birliğiyle E-Ticaret Hackathonu gerçekleştirdi. Teknofestin ilk e-ticaret hackatonuna Adana’nın Kürkçüler Köyü’nde bulunan Yarının Köyleri Dijital Merkezi sahne oldu. Hackathon’da 16 takım iki gün boyunca, yerel üreticilerin e-ticarete geçişini kolaylaştıracak en iyi teknolojiyi üretmek üzere mücadele ettiler. Milli teknoloji ekosistemine katkı sağlamak ve sürdürülebilir kalkınmaya destek olmak hedefiyle gerçekleştirilen hackathonda, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından verilen 1.’lik ödülüne Hüseyin Emre Seyrek, Mehmet Egemen Uzun, Atahan Uz ve Ahmed Zee’den oluşan ‘BazLLaMa Is All You Need’ takımı layık görüldü. ‘Sebil’ takımı (Ömer Kaan Gürbüz, Kaan Efe Keleş,Melih Coşğun, Murat Şahin) 2. olurken, ‘Kermit’ takımı (Abdelrahman Ahmed Said, İbrahim Wahdan ve İsmail Furkan Atasoy) ise 3. olarak hackathonu tamamladı. 2. ve 3. takımın ödülleri de, T3 Vakfı Mütevelli Heyeti Başkanı ve Baykar Yönetim Kurulu Başkanı Selçuk Bayraktar tarafından Teknofest Kapanış Günü’nde verilecek. İlk üçe giren takımlar sırasıyla 100 bin TL, 80 bin TL ve 60 bin TL ödülün de sahibi oldular. Trendyol standına yoğun ilgi Trendyol’un TEKNOFEST’te yer alan standında festival boyunca yapay zekâ atölyeleri, sanal gerçeklik deneyimleri gibi pek çok etkinlik gerçekleştirildi. Stand her yaştan katılımcının yoğun ilgisini çekerken, standı Birleşik Arap Emirlikleri’nin (BAE) Ankara Büyükelçisi Said Sani ez-Zahiri ve T3 Vakfı Mütevelli Heyeti Başkanı ve Baykar Yönetim Kurulu Başkanı Selçuk Bayraktar da ziyaret etti. Teknofest’te ayrıca Trendyol Grubu Başkanı Çağlayan Çetin, ilk milli astronotumuz Alper Gezeravcı’ya, Türkiye Uzay Ajansı (TUA) ile Alper Gezeravcı’dan esinlenerek tasarlanan ve festival boyunca ziyaretçilerin beğenisine sunulan Milli Teknoloji Koleksiyonu tişörtlerinden hediye etti. “Türkiye’nin geleceğini inşa edecek gençlerin buluşma noktası” Türkiye’nin önde gelen teknoloji şirketlerinden biri olarak, Türkiye’nin öncü teknoloji festivali TEKNOFEST’in paydaşları arasında yer almaktan mutluluk duyduklarını belirten Trendyol Grubu Başkanı Çağlayan Çetin şunları söyledi: “Trendyol olarak Türkiye’de teknoloji üretme bilincini güçlendiren TEKNOFEST’in paydaşları arasında yer alıyoruz. Yedi sene önce ilk adımları atılan bu festival bugün geldiği noktada Türkiye’nin geleceğini inşa edecek gençlerin buluşma noktasına dönüştü. TEKNOFEST’in ve bu etkinliğe katılan gençlerin azmiyle ülkemizin teknolojide pozitif olarak ayrışacağını düşünüyoruz. Son üç yıldır sponsor olarak destek verdiğimiz TEKNOFEST’in bu sene paydaşlarından biri olduk ve ilk e-ticaret hackathonunu düzenledik. Burada, öncelikle tüm katılımcı gençlerimize e-ticarette kullanılan teknolojileri anlattık ve onların bu teknolojilerle yerel üreticilerin dijitalleşmesini kolaylaştıracak yeni çözümler üretmelerini istedik. Bu istek, UNDP ile birlikte Adana Kürkçüler Köyü’nde başlattığımız ve Türkiye’nin 5 farklı iline yaydığımız Yarının Köyleri projemizin hedefiyle birebir örtüşüyor. Teknolojinin ve dijital hizmetlerin burada büyük bir rolü olduğuna inanıyoruz. Türkiye’deki üretim kalitesi çok yüksek ve bunu global pazarlara taşıyabilmek adına e-ihracat yapıyoruz. Trendyol platformunda yüzbinlerce üretici ve satıcı var. Şimdiye kadar 120 bin üreticimizi ihracata açtık. Bu projeler sayesinde köyden bir üretici, siparişlerinin yüzde 50’sini yurt dışından alır hale geldi. Trendyol olarak yurt dışına da yatırım yaparak Türkiye’nin ihracat gücünü artırmayı hedefliyoruz. Türkiye’nin önde gelen e-ihracat şirketi olarak, globalleşen ve dijitalleşen dünyada büyümeyi sürdüreceğiz” Hackathon’dan çıkan çözümler yerel üreticilerin dijitalleşmesine katkı sağlayacak Yarının Köyleri’nin hedeflerine uyumlu olarak tasarlanan E-Ticaret Hackathonu, açık kaynak kodlu çözümler üreterek yine açık kaynaklı model ve mimarilerin kullanmasını teşvik etti. Hackathon’a katılan takımlar NLP (Doğal Dil İşleme), CV (Bilgisayarla Görü) ve multimodal teknolojilerini kullanarak, yerel üreticilerin uluslararası pazarlara ulaşmasına yardımcı olacak çözümler geliştirdi. Trendyol ve Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı (UNDP) iş birliğiyle hayata geçirilen "Yarının Köyleri" projesi Türkiye’nin en kapsamlı kırsal kalkınma projeleri arasında yer alıyor. İlk olarak Adana ve İzmir’de faaliyete geçen, sonrasında Sakarya ve Diyarbakır ile Kahramanmaraş merkezli depremlerin ardından projeye eklenen ve Hatay’da açılacak Dijital Merkezlerde yerel üreticilerin akıllı tarım uygulamaları, katma değerli ürün geliştirme ve e-ticaret konusunda bilgi ve deneyim kazanmaları amaçlanıyor. Bu merkezlerde ayrıca, çocuklara ve gençlere teknoloji alanında önemli beceriler kazandırılıyor.