GÜNDEM - 27 Aralık 2024 Cuma 16:07

Başkan Tugay, 80 milyon Euro’luk kredi için ilk imzayı attı

A
A
A
Başkan Tugay, 80 milyon Euro’luk kredi için ilk imzayı attı

İzmir Büyükşehir Belediyesinin toplu ulaşımda yeni bir dönemi başlatacak olan Dinamik Şarjlı Elektrikli Otobüs Projesi’nin ilk adımı atıldı. İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Dr. Cemil Tugay, yeni araçların alımı için Fransız Societe Generale Bank ile 80 milyon Euro’luk kredi sözleşmesinin ön protokolünü imzaladı.


İzmir’in troleybüs konusunda Türkiye’nin ilk kenti olduğunu belirten Başkan Tugay, troleybüslerin çevreci bir ulaşım aracı olduğunu hatırlatarak, “2025 bizim için; şehrin karbon emisyonunu düşürmek, çevre sorunlarını hızla düzeltmek, İzmir’i geleceğe hazırlamak yolunda bir sıçrama yılı olacak. İnancımız, hedefimiz budur” dedi.


İzmir Büyükşehir Belediyesi ESHOT Genel Müdürlüğü, çevre dostu ve sürdürülebilir ulaşım hedefleri doğrultusunda, filosunu, dinamik şarjlı elektrikli otobüslerle güçlendirecek. Yatırımın finansmanı için Fransız Societe Generale Bank’tan 80 milyon Euro’ya kadar kredi kullanılabilecek. İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Dr. Cemil Tugay ile Fransız Societe Generale Bank Türkiye Müdürü Batu Çetin, kredi ön protokolünün imzalarını, Alsancak Tarihi Havagazı Fabrikası Kültür Merkezi’nde düzenlenen törenle attı. Törene; İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Dr. Cemil Tugay, Fransız Societe Generale Bankası Ülke Müdürü Batu Çetin, Societe Generale Bankası Genel Müdürü Deniz Aydos, ESHOT Genel Müdürü Övünç Özgen ve bürokratlar katılım sağladı. İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Dr. Cemil Tugay, “Bugün burada attığımız bu adım, İzmir’in geleceğini daha yaşanabilir hale getirecek çalışmalardan sadece biridir. Hep birlikte İzmir’i daha güzel bir geleceğe taşıyacağız’’ dedi.



Başkan Tugay: Toplu ulaşım altyapısını modern bir yapıya dönüştürecek


Dinamik Şarjlı Elektrikli Otobüs Projesi’nin, göreve başladıkları günden bugüne yapılan köklü çalışmaların sonuçlarından biri olduğunun altını çizen Başkan Tugay, “İzmir’in toplu ulaşım altyapısını modern bir yapıya dönüştürecek ve İzmir’in temiz gelecek vizyonunun en önemli parçalarından biri olacak Dinamik Şarjlı Elektrikli Otobüs Projesi, toplu ulaşım sistemimizin modernleşmesinin bir simgesi olmasının yanı sıra çevreye duyarlı, sürdürülebilir ve yaşanabilir bir İzmir inşa etme yolundaki kararlılığımızın da göstergesidir” diye konuştu.



ESHOT’un ‘‘T’’si geri dönüyor


Başkan Tugay, bu projenin geçmişle gelecek arasında bir köprü görevi gördüğünü ifade ederken sözlerine şu şekilde devam etti: “İzmir, ESHOT’un T’si ile troleybüs konusunda Türkiye’nin ilk şehridir, öncü şehridir. Troleybüs, İzmir’in geçmişinde, bizim de tabii çocukluğumuzda ve gençliğimizde önemli bir ulaşım aracıydı. Sessizliği, egzozundan duman çıkmayan bir araç olması, bize iyi hissettirirdi. Zaman içinde bunlar kalktı. Hafif raylı sistemler, metrolar hedefliyoruz, hedefleniyor. Ancak yakın zamanda uygulanan yerlerdeki incelemelerle, yeni nesil troleybüslerin de göz ardı edilmemesi gereken, şehrin havası temiz olsun, karbon emisyonu düşük olsun diye sağlıklı çevreye kavuşalım diye düşündüğümüz zaman çok ciddi olarak dikkate almamız gereken ulaşım aracı olduğunu anladık” diye konuştu.



“Birlikteliğimizin uzun zaman devam etmesini diliyorum”


Fransız Societe Generale Bank’tan sağlanacak 80 milyon Euro’luk finansmanın, hazine garantisiz, iki yıl anapara geri ödemesiz ve toplamda 10 yıl vadeli modelle gerçekleşeceğini belirten Başkan Tugay, “Hem Narlıdere metromuzda hem de bu yatırımımızda bize verdikleri destek için çok teşekkür ediyorum. İş birliğimizin, içinde dostluk da barındıran çerçevede uzun zaman devam etmesini diliyorum” şeklinde konuştu.



“Sıçrama yılı olacak”


Başkan Tugay konuşmasında alanında uzman isimlerle ulaşım master planı üzerinde çalıştıklarını ve en kısa sürede tamamlayacaklarını ifade etti. Tugay, “İzmir’in Avrupa Birliği’nin 112 seçilmiş misyon şehrinden birisi olarak, 2030 yılına kadar karbon nötr olma taahhüdü var. Bu bir süredir üzerinde çok fazla konuşmadığımız ama yakın zamanda çokça konuşmaya başladığımız bir taahhüt. 2025 bizim için; şehrin karbon emisyonunu düşürmek, çevre sorunlarını hızla düzeltmek, İzmir’i geleceğe hazırlamak yolunda bir sıçrama yılı olacak. İnancımız, hedefimiz budur. Tüm yurttaşlarımızın, İzmir’deki sivil toplum iradesi olan tüm kurumların ve kamu kurumlarının tamamının katılmasını bekliyoruz. Dinamik şarjlı elektrikli otobüs yatırımımızın İzmir’in temiz bir havaya ve sağlıklı bir çevreye kavuşmasında, karbon emisyonunu da yenilenebilir enerji yatırımlarıyla beraber düşündüğünüzde onu da düşürme yolunda önemli katkısı olacak. Konforlu ulaşım aracı olacağını da düşünüyorum. Metro yatırımlarımız, hafif raylı sistemlerin yanında dinamik şarjlı elektrikli araçlar da hayatımızda yer tutacak” diye konuştu.



Batu Çetin: İmza atmanın gururunu yaşıyorum


Societe Generale Bank Türkiye CEO’su ve Ülke Müdürü Batu Çetin, “İzmir’in çevresel ve sosyal olarak sorumlu ve sürdürebilir dönüşümüne aktif katkı sağlayacak olmaktan büyük memnuniyet duyuyoruz. Bu vesile ile kurumlarımız arasında gerçekleştirdiğimiz bu kredi sözleşmesi ön protokolüne imza atmanın gururunu yaşıyorum. 80 milyon Euro’luk, Hazine garantisiz, iki yıl anapara geri ödemesiz, toplam 10 yıl vadeli bu finansmanın İzmir’e hayırlı olmasını temenni ediyorum” dedi.



Dinamik Şarjlı Elektrikli Otobüs projesi nedir?


Dinamik şarjlı elektrikli otobüsler, 1954 yılında İzmir ulaşımında kullanılan troleybüslerin modernize edilmişi. Proje, içeriğinde dört temel özelliği barındırıyor. Buna göre; elektrikli araçlarda dinamik şarj sistemi yer alacak, yenilenebilir enerji kullanılacak, yüzde 40 yerlilik şartı olacak ve çevreci vizyon ile çalışacak. Güzergâhın bir kısmında bataryalarını kullanarak hareket edecek olan otobüsler, güzergahın kalan kısmı için şarj sistemine bağlanarak bataryalarını dolduracak. İhtiyaç duyulan elektrik enerjisi ise güneş enerjisi gibi yenilenebilir kaynaklardan temin edilecek. Böylelikle hem altyapı ve çevre korunacak hem de fosil yakıt kullanımı tamamen kaldırılacak. Projenin dikkat çeken özelliklerinden biri de yüzde 40 yerlilik şartının bulunması. Açık ihale yöntemiyle yürütülecek proje, bu şart sayesinde yerli üretime ve ülke ekonomisine de katkı sağlayacak.



Enerji ihtiyacını ESHOT Genel Müdürlüğü karşılayacak


Enerji maliyetlerini düşürmeyi ve çevresel etkileri minimuma indirmeyi hedefleyen Dinamik Şarjlı Elektrikli Otobüs Projesi kapsamında, ihtiyaç duyulan elektrik enerjisi, ESHOT Genel Müdürlüğü tarafından hayata geçirilecek yenilenebilir enerji kaynaklarından karşılanacak.



Başkan Tugay, 80 milyon Euro’luk kredi için ilk imzayı attı

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Ankara TÜRKSAT 6A, 42 derece doğu yörüngesine ulaştı Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Türkiye’nin ilk yerli ve milli haberleşme uydusu Türksat 6A’nın daimi hizmet vereceği 42 derece doğu yörüngesine 6 ateşleme yaparak ulaştığını bildirdi. Uydunun 35 bin 786 kilometre uzakta jeosenkron yörüngesinde yörünge testlerine tabi tutulacağını kaydeden Uraloğlu, “Ülkemizin en büyük Ar-Ge Projesi olan milli gururumuz Türksat 6A’nın test süreçlerini tamamlayarak 2025 yılının ilk çeyreğinde hizmete vereceğiz. Türkiye’yi uydu ve uzay çalışmaları alanında uluslararası oyuncu kategorisine yükseltmiş olacağız” diye konuştu. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Türkiye’nin ilk yerli ve milli haberleşme uydusu Türksat 6A’nın yörüngesine yolculuğunun tamamlandığını açıkladı. Uraloğlu, SpaceX’e ait Cape Canaveral’daki fırlatma merkezinden 9 Temmuz’da yola çıkan ve 20 Temmuz’da 50 Derece Doğu yörüngesinde bulunan geçici yörüngesine ulaşarak faydalı yük testlerini tamamlayan Türksat 6A’nın bugün itibariyle 42 Derece Doğu daimi yörüngesine ulaştığını bildirdi. Türkiye’nin ilk yerli ve milli haberleşme uydusu 6A’nın Türkiye’nin uzaydaki varlığı açısından büyük öneme sahip olduğunun altını çizen Uraloğlu, “Tüm vatandaşlarımızın bu uydumuzun sadece bir haberleşme uydusu olmadığını bilmesi gerekiyor. Bu uydu Türkiye’nin hem uzaydaki geleceğini şekillendirecek hem de dünyadaki gücünü artıracak bir projenin sonucudur” dedi. “20 yıllık hayal” Türksat 6A’nın en yüksek yerlilik oranıyla tamamlanabilmesinin arkasında Türksat tarafından başlatılan teknoloji transfer eğitim programının bulunduğunu vurgulayan Uraloğlu, “Ülkemizin uydu operatörü Türksat tarafından başlatılan program ile Türksat 3A’nın yanı sıra Türksat 4A ve Türksat 4B’nin yapımında Türksat mühendislerinin de yer alması sağlanmıştı. Ayrıca Türksat 5A’nın ve 5B’nin yapımında da teknoloji transfer programı kapsamında yine Türksat mühendisleri, uydu tasarım, üretim ve test süreçlerinde bulundu. Ve şu anda da teknoloji transfer programı kapsamında uzay teknolojileri alanında eğitim alan Türksat mühendislerinin katkısıyla Türksat 6A’yı en yüksek yerlilik oranıyla ürettik. Aslına bakarsanız 10 yıl önce sözleşmesine imza atılarak başlatılan Türksat 6A, neredeyse Türksat’ın kuruluşu ile başlayan 20 yıllık bir hayalin sonucu” dedi. “Yörünge yolculuğunda 6 ateşleme yaptı” Bakan Uraloğlu, Türksat’ın 50 Derece doğu yörüngesine ulaşmasının ardından, büyük bölümü Türkiye’de üretilen faydalı yük testlerinin burada tamamlandığını kaydederek, “Türksat 6A’nın bu testlerin hepsinden de başarıyla geçtiğini gururla söylemek isterim. Bu kapsamda da, Türkiye’de üretilen ekipmanlarımız başta olmak üzere uydumuzun 15 yıllık görevine hazır bir şekilde 42 derece Doğu yörüngesinde bulunan daimi yörüngesine geçtiğimiz günlerde hareket etti. 42 derece Doğu yörüngesine doğru hareketinde de uydumuz uzayda toplam 6 ateşleme yaptı ve Türkiye Saatiyle 05:00 sıralarında yaptığı son ateşleme sonrası bugün itibariyle 35 bin 786 kilometre uzakta jeosenkron yörüngesine başarıyla ulaştı” diye konuştu. “Türkiye, uluslararası oyuncu kategorisine yükselecek” Bakan Uraloğlu, Türksat 6A’nın yörünge testlerinin 42 derece Doğu yörüngesinde tamamlanmasının ardından nihai kabulünün yapılacağını kaydederek “Ülkemizin en büyük Ar-Ge Projesi olan milli gururumuz Türksat 6A test süreçlerini tamamlayarak 2025 yılının ilk çeyreğinde hizmet vermeye başlayacak. Türkiye’yi uydu ve uzay çalışmaları alanında uluslararası oyuncu kategorisine yükseltmiş olacağız” dedi. Türksat 6A’nın yapımında ASELSAN, TUSAŞ, TÜBİTAK UZAY ve CTECH ile birlikte çalıştıklarını da anımsatan Uraloğlu, “Bu firmalarımız tarafından yerli ve milli olarak üretilen her parça artık uydu deneyimi kazanmış oldu. Bu çok önemli. Çünkü ülkemizde üretilen bu parçaların hepsi uzay deneyimi kazanarak uzayda başarıyla hizmet verebildiği için tüm dünyaya ihracının önü de artık açıldı. Artık haberleşme uydusu üreten tüm ülkeler, bu ürünleri bizden alabilecek. Üretilen her parça, artık farklı görev yüklerine sahip uydular için de kullanılabilecek” açıklamasında bulundu. “Türkiye, Türksat Uyduları ile 5 milyar kişiye ulaşacak” Bakan Uraloğlu, Türksat’ın 31 derece, 42 derece ve 50 derece Doğu yörüngelerinde Türksat 3A, 4A, 4B, 5A ve 5B olmak üzere toplam 5 haberleşme uydusuyla faaliyetlerine devam ettiğini ve bu kapsamda dünyada 3,5 milyar nüfusa ulaştığını anımsattı. Türksat 6A’nın 2025 yılı ilk çeyreğinde hizmete girmesi ile daha önce Türksat uydularıyla kapsanmayan Güney-Doğu Asya gibi yeni coğrafyalara hizmet sunulacağını da açıklayan Uraloğlu, “Türksat 6A uydusu ile Türksat’ın hizmet verdiği kapsama alanı Hindistan, Tayland, Malezya ve Endonezya’yı kapsayacak şekilde genişleyecek. Böylece Türksat 6A ile Türkiye’nin uydularının ulaştığı nüfus, 3,5 milyardan 5 milyarın üzerine çıkacak. Türkiye, kendi haberleşme uydularıyla dünya nüfusunun yüzde 65’inden fazlasına ulaşabilir hale gelecek” şeklinde konuştu. Uzayda da söz sahibi Bakan Uraloğlu, Türkiye’de son 20 yılı aşkın sürede yaşanan dönüşümün önemli olduğuna işaret ederek, denizde, karada, demir yolarında ve uzay vatanda Türkiye’nin gücünü bütün dünyanın gördüğünü söyledi. Uraloğlu, Türkiye’nin bölgesinde lider, dünyada da söz sahibi ülke olmaya devam ettiğini, Türksat 6A ile birlikte ise uzayda da söz sahibi ülke konumuna yükseldiğinin altını çizdi.