EKONOMİ - 15 Ocak 2025 Çarşamba 13:12

Her üç çalışandan biri yan hak olarak özel sağlık sigortası istiyor

A
A
A
Her üç çalışandan biri yan hak olarak özel sağlık sigortası istiyor

‘2024 Türkiye İnsan Kaynakları Raporu’ yayımlandı. Şirket yöneticileri ve İK profesyonelleri başta olmak üzere bin kişinin katılımıyla hazırlanan raporun sonuçları, her üç çalışandan birinin yan hak olarak sağlık sigortası, her dört çalışandan birinin ise yol-fatura desteği talep ettiğini ortaya koydu.



İnsan kaynakları ve personel yönetim platformu Kolay İK, Türkiye’deki şirketlerin İK süreçlerindeki eğilimini analiz edip trendleri ortaya koymak üzere bir rapor hazırladı. ‘2024 Türkiye İnsan Kaynakları Raporu’ için düzenlenen araştırmaya şirket yöneticileri ve İK alanında çalışan toplam bin profesyonel katıldı. Şirketlerin İK uygulamalarını analiz eden ilk ve tek rapor olan çalışmada; ‘işe alım operasyonları’, ‘personel yönetimi’, ‘performans, çalışan iletişimi ve bağlılık’, ‘bordro, puantaj ve mevzuat’ ile ‘maaş, yan haklar ve çeşitlilik’ konuları değerlendirildi.



Her yılın ilk ayında şirketlerin öncelikli gündemlerinden biri olan maaş zammının nasıl belirlendiği, platformun araştırmasında ortaya çıktı. Katılımcıların birden fazla kriteri işaretleyerek verdiği yanıtlara göre şirketlerin yüzde 74,9’u şirket bütçesini, 70,8’i asgari ücret zammını, yüzde 69’u ise performansı dikkate aldı. Her iki şirketten biri maaşları belirlemeden önce pazar araştırması yaparken yaklaşık üç şirketten biri ise çalışan taleplerini değerlendirdi. Danışmanlık alma oranı ise yüzde 3,3’te kaldı.



Yan haklarda çalışanların öncelikleri gözetildi


Maaşın ardından çalışanların en fazla önemsediği konulardan biri olan yan haklarda ise 2024 yılında yüzde 34,4 ile sağlık sigortası talebi ilk sırada yer aldı. Bunu yüzde 25,8 ile yol-fatura desteği, yüzde 19,9 ile eğitim-gelişim fırsatları izledi. Şirketlerin yüzde 53’ü yan hakları belirlerken çalışanların önceliklerini dikkate aldıklarını ifade ederken yüzde 17’si ise herhangi bir yan hak desteği sunmadığını belirtti.



Şirketler yeni yetenek arayışında


Özellikle pandemiyle birlikte mevcut yetenekleri elde tutmak ve yeni yeteneklere ulaşmak şirketler için daha da önemli bir hale geldi. Platformun raporuna göre de şirketlerin yüzde 72,7’si bu konuda çeşitli çalışmalar yürütüyor. En çok kullanılan yöntem sosyal medya platformlarından işveren markasını duyurmak olurken üniversite iş birlikleri, kariyer günleri ve fuarlar da şirketlerin henüz yolun başındaki gençlere ulaşma çabasına işaret ediyor. Her 100 şirketten 15’inin şirket içi referans programı, 13’ünün ise yetenek avcısı bulunuyor. Öte yandan şirketlerin yüzde 75,2’si işe alımda en çok LinkedIn gibi profesyonel kariyer platformlarını tercih ediyor. Şirket kariyer sayfası ikinci sırada yer alırken bunu referans programları ve sosyal medya takip ediyor.



Çalışanların performansını yöneticilerin geri bildirimleri belirliyor


Çalışanların gelişim alanlarını belirlemek, ortak hedeflerde uyumu sağlamak ve şirketin genel başarısını desteklemekte büyük önem taşıyan performans değerlendirme, rapora göre göz ardı ediliyor. Değerlendirmeye katılanların yüzde 43’ü performans değerlendirme yapmadıklarını belirtirken değerlendirme yapmayanların da yüzde 29’u çalışan performansını yöneticilerin geri bildirimlerine göre belirliyor. Yönetici-çalışan görüşmelerini tercih edenlerin oranı ise yüzde 24.



Çalışanların çoğu artık izin almak için İK’nın kapısını çalmıyor


İş yapış şekillerini büyük ölçüde değiştiren dijitalleşmenin etkisi izin yönetiminde de görülüyor. Şirketlerin yüzde 62’si izin taleplerini ve geçmişini bir İK yazılımı üzerinden yönetirken yazılım kullanmayanlar Excel benzeri dijital tabloları veya fiziki dosyaları tercih ediyor. Ancak izin yönetimini dijitalleştirmeyen şirketlerin yüzde 30’u imza süreçlerinin, yüzde 16’sı da onay süreçlerinin karmaşıklığını dile getiriyor.



Memnuniyeti artırmak için etkinlik düzenleniyor


İş dünyasında rekabetin giderek yoğunlaştığı bu dönemde şirketler çalışanlarını elde tutabilmek, onların bağlılık ve memnuniyetlerini artırmak için farklı uygulamaları devreye alıyor. Buna göre 2024 yılında çalışan memnuniyetini artırmak adına yapılan çalışmaların ilk sırasında yüzde 78 ile şirket etkinlikleri geldi. Bunun yanında her 100 şirketten 56’sı eğitim ve gelişim fırsatları, 51’i yan haklar, 45’i teşvik ve ödüllendirme programları, 34’ü düzenli maaş iyileştirmeleri, 33’ü de terfi ve rotasyon imkanlarıyla memnuniyeti artırmaya odaklandı.



“Şirketlerin başarısının merkezinde İK yer alıyor”


Kolay İK CEO’su Çağlar Yalı, 2024 Türkiye İnsan Kaynakları Raporu’nun iş dünyasının değişen dinamiklerini anlamak için önemli bir rehber niteliği taşıdığını söyleyerek, “2017, 2018 ve 2022 yıllarında dijitalleşme odaklı İK raporları yayımlamıştık. Bu kez ise daha geniş bir perspektifle Türkiye İnsan Kaynakları Raporunu hazırladık. Çünkü insan kaynakları artık yalnızca bordro ve işe alım süreçleri değil, şirket kültüründen sürdürülebilir büyümeye kadar her alana dokunup şirketlerin stratejik başarısının merkezinde yer alan bir güç haline geldi. Biz de bu rapor ile insan kaynakları perspektifinden İK süreçlerinin nasıl şekillendiğini ortaya koyduk. Bu raporu her yıl düzenli olarak yayımlayarak hem insan kaynakları alanındaki gelişmeleri takip etmeyi hem de şirketlerin İK stratejilerine katkı sağlamayı hedefliyoruz” dedi.


Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Kars Arpaçay Kaymakamı Akköz, Blok tabanlı kodlama sergisine katıldı Kars’ın Arpaçay ilçesinde düzenlenen Blok Tabanlı Kodlama Sergisi, ilçe protokolü ve vatandaşların yoğun katılımıyla gerçekleştirildi. Halk Eğitim Müdürlüğü bünyesinde teknoloji ve eğitim alanında farkındalık oluşturmayı amaçlayan etkinliğe, Arpaçay Kaymakamı Muhammed Burak Akköz, Cumhuriyet Savcısı Sümeyra Akköz, kurum amirleri, öğretmenler ve öğrenciler katıldı. Sergide, öğrencilerin geliştirdiği blok tabanlı kodlama projeleri tanıtıldı. Robotik araçlardan, yazılım temelli oyunlara kadar birçok yenilikçi proje ziyaretçilerin beğenisine sunuldu. Kaymakam Akköz, sergiyi gezerek öğrencilerden projeleri hakkında bilgi aldı ve onları başarılarından dolayı tebrik etti. Kaymakam Akköz, "Geleceğin teknolojisini inşa edecek olan gençlerimizin bu alanda kendilerini geliştirmeleri bizler için çok değerli. Bu tür etkinlikler, gençlerimizin becerilerini ortaya koymalarına ve yeni yetenekler kazanmalarına olanak tanıyor. Emeği geçen tüm öğretmenlerimize ve öğrencilerimize teşekkür ediyorum" dedi. Etkinlik kapsamında öğrencilerin yanı sıra öğretmenler de çeşitli atölye çalışmalarına katılarak eğitim teknolojileri hakkında bilgi edinme fırsatı buldu. İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından organize edilen sergi, katılımcılardan tam not aldı. Blok Tabanlı Kodlama Sergisi, teknolojiyi öğrenme sürecinin bir parçası haline getirerek öğrencilerin bu alanda daha fazla ilgi ve yetenek geliştirmesine olanak sağlamayı hedefliyor.
Samsun SBB, ilçelerdeki mezarlık hizmetini de uhdesine alıyor Samsun Büyükşehir Belediyesi (SBB) meclis komisyon toplantısında görüşülen, “İlçe belediyeleri tarafından verilen mezarlık hizmetlerinin Büyükşehir tarafından yapılması” teklifi maddesi oy birliği ile kabul edilerek meclise havale edildi. SBB Meclisi Ocak Ayı Komisyon Toplantısı, Meclis Başkanvekili Nihat Soğuk başkanlığında yapıldı. 28 gündem ve gündem dışı maddelerin görüşüldüğü komisyonda mezarlık hizmetlerinin devri konusu ele alındı. CHP, MHP, İYİ Parti ve YRP grupları; söz konusu cenaze hizmetlerinin ilçe belediyelerinden alınmasına sıcak bakmadıklarını, bu hizmetlerin yine ilçe belediyelerinin uhdesinde devam etmesi gerektiğini ifade ettiler. Ayrıca grup başkanvekilleri, yeni duruma göre cenaze hizmetlerinin ilçelerde Büyükşehir tarifesine göre olup olmayacağını sordu. “Defin ücretlerinde o ilçenin tarifesi uygulanacak” Meclis üyelerinin sorularını cevaplayan Nihat Soğuk, “Cenaze hizmetleri, hepimiz için özel günler içeriyor. Hepimizin yakınları vefat ediyor. O gün de hüzünlü günümüzde kamu, eş, dost, herkesin desteğine ihtiyaç duyuluyor. El birliği, imece usulü de bu işler halloluyor. Bunu yaparken iyi niyetli olarak belediyelerimiz bulunduğu mahalde bu tip hizmetleri yapmak üzere de yasanın verdiği veya meclisin verdiği yetki ile de bu hizmetleri yapıyor. Fakat geçen süreçte son 12 yıldır buradayım, zaman zaman meclisimizin eliyle görev değişiklikleri mahallindeki belediyelere devri veya mahallinden Büyükşehre devri gibi bazı hadiseler ile karşılaştık. Bazı zamanlar farklı belediyelerin uygulamalarında olumlu sonuçlar alınırken, farklı belediyelerde ise farklı sonuçlar elde edildiği günlerle karşılaştık. Bunlardan en basiti cenaze aracının olmaması ya da aracın yeterli olmamasından dolayı destek vermemiz, mezarlıkların çevrilmesi, temizliği, cenazelerin sağlıklı bir şekilde defin edilebilmesine kadar ölümden define kadar olan hadisedeki süreci yönetmekle alakalı bir takım sıkıntıların yaşandığı durumlar oldu. Şimdi bir ücret tarifesi yaptık, Büyükşehir uhdesindeki defin tarifesini belirledik. Devralacağımız belediyelerdeki ücreti bizim meclis kararımızın dışında olması gerekir diye düşünüyorum. Defin ücretlerinde mahallindeki karar ne ise ona uyulacak. Ücretle alakalı kafada bir soru varsa bunu bilelim ve bir şüphe oluşmasın” dedi. “Talep eden belediyelere mezarlık hizmetleri devredilebilecek” Maddenin kabul edilmesinden sonra talep eden ilçe belediyelerine mezarlık hizmetlerini tekrar devretmek için protokol yapma yetkisi de aldıklarına dikkat çeken Soğuk, “Meclisin açılışında Başkanımız Halit Doğan, ‘Bu hizmeti devam ettirmek isteyen veya yapalım diyen olursa, taleplerini karşılıksız bırakmayacağım’ demişti. Dolayısıyla Çarşamba ve Bafra Belediye Başkanları bu hizmeti devam ettirmek istediklerini ifade etmişti. Sonuç olarak cenaze hizmetlerini devam ettirmek isteyenlere devri ile alakalı süreci yöneteceğimizi bilmenizi isterim. Bu kararı alırken talep eden belediyelere bu hizmetin devri noktasında bir sıkıntımız olmayacak. İsteyene bunu vereceğiz ama istediği halde de bu hizmeti yerine getiremeyen belediyeler var. Buralara da biz Büyükşehir eliyle bu eksikliği gidermek istiyoruz. Sağlıklı hizmet vermek adına bir gündem maddesidir. Bu geçiş döneminde bir mağduriyet oluşmaması adına da daire başkanımız 7/24 taleplere karşılık verecek” diye konuştu. Teklif, maddeye “İsteyen belediyelerle hizmetin devrilmesi adına protokol yapılması ve ayrıca yapılacak protokolü imzalamak üzere Samsun Büyükşehir Belediye Başkanına yetki verilmesi” şerhinin koyulması ile değiştirilerek kabule sunuldu. Teklif, oy birliği ile kabul edilerek meclise havale edildi. Komisyonda görüşülen maddelerin tamamı karara bağlanmak üzere SBB Meclisi’ne havale edildi. SBB Ocak Ayı Kapanış Meclisi, 17 Ocak Cuma Günü yapılacak.