SAĞLIK - 20 Kasım 2024 Çarşamba 09:20

Yedigöller’i hazan sardı

A
A
A
Yedigöller’i hazan sardı

Erzurum’un Uzundere ilçesi Ulubağ Mahallesi’nde bulunan Yedigöller, son yıllarda adeta doğa severleri kendisine çekiyor. Yedigöller sonbaharda da seyir keyfi veren rengarenk hale büründü.


Erzurum’da bu günlerde Palandöken’in zirvesi beyaza bürünüp termometreler eksi 12’leri gösterirken, Erzurum’un başka bir köşesi olan Uzundere ilçesinde görsel şölen sunan ve ziyaretçilerini ağırlamaya devam eden Yedigöller, mevsimin sonbahar olmasına rağmen kıyısında bulunan piknik alanları ile keyifli dakikalar geçirme imkanı sunuyor. Suyun berraklığı ve içerisinde bulunan kırmızı benekli doğal alabalık görenleri hayretler içerisinde bırakıyor. Türkiye’nin hatta dünyanın dört bir tarafından gelen fotoğrafçılar, piknikçiler ve şehirlerin kalabalığından nefes almak isteyen doğa meraklıları adeta Uzundere ilçesinin bu güzelliklerini yaşamak için akın ediyor.


Dağları arasında saklanan bir güzellik


Uluslararası Sakin Kentler Birliğince (Cittaslow) Türkiye’nin 11’inci sakin kenti seçilen, Doğu Anadolu ile Doğu Karadeniz sınırında, Erzurum ile Artvin’in kesişme noktasında yer alan Uzundere’deki Yedigöller, bu günlerde sonbaharın renkleriyle farklı güzellikleri bir arada sunuyor. Yakınındaki Tortum Şelalesi, iki dağ arasında mavi suların oluşturduğu göller ile çevresindeki renk renk bitki örtüsünün buluştuğu, Karadeniz ikliminin hakim olduğu, temiz havası ve doğal güzellikleriyle Çoruh Vadisi’nin önemli turistik bölgeleri arasında bulunan Yedigöller, Tortum Gölü havzasından sızan suların oluşturduğu yedi gölden ismini alıyor.


Meraklılarının ilgisini çekiyor


Kent merkezine 110, Uzundere ilçesine 20 kilometre uzaklıkta bulunan ve yemyeşil ağaç, çeşitli çiçek ve bitki türlerinin çepeçevre sardığı Yedigöller, göl kenarında faaliyete geçen bungalov evleriyle yerli ve yabancı turistlerin ziyaret ettiği turistik alanlar arasında yer alıyor. İlkbahar-yaz turizm sezonunda kalabalıktan ve stresli şehir hayatından uzaklaşıp doğayla baş başa kalmak isteyenlere bungalov evleri ve tesisleri ile bu imkanı sunan Yedigöller, alabalık tesisi, lokanta ve piknik alanlarıyla da misafirlerine hizmet veriyor.


(TD-NK-Y)

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Konya Uzmanı uyardı: Kolorektal kanserler gençlerde de görülmeye başlandı Kolorektal kanserler tüm kanser türleri arasında görülme sıklığı açısından üçüncü sırada bulunuyor. Yaşlılık hastalığı olarak bilinen kolorektal kanserlerin erken yaşlarda da görülme sıklığının arttığını vurgulayan Genel Cerrah Op. Dr. Yılmaz Polat, hastalıkta erken tanı ve uygun tedavi ile ölüm oranının azaltılabileceğine dikkat çekti. Dünya Sağlık Örgütü rakamlarına göre dünyada her yıl yaklaşık 1 milyon 800 bin kişi kolorektal kanserlere yakalanırken, yaklaşık 900 bin kişi bu hastalıklardan hayatını kaybediyor. Türkiye’de ise Sağlık Bakanlığı verilerine göre her yıl 20 binin üzerinde hastaya yeni tanı konuluyor. Medicana Sağlık Grubu Genel Cerrahi Bölümü’nden Op. Dr. Yılmaz Polat, kolorektal kanser türlerinin oluşumunda beslenmenin önemli rol oynadığını söyledi. “Sağlıksız beslenme kolorektal kanserlere davetiye çıkarır” Kolon ve rektumdan kaynaklanan kanserler genel olarak kolorektal (kolon ve rektum) kanserler olarak adlandırılıyor. Kolorektal kanserlerde beslenmenin önemini vurgulayan Op. Dr. Yılmaz Polat, obezitenin en başta kanser sebebi olduğunu ifade ederek, “Kolon, sindirimin gerçekleştiği uzun bir boru şeklinde organdır. Rektum ise kalın bağırsağın son kısmıdır ve anüs ile bağlantılıdır. Kalın bağırsağın yaklaşık 150-180 santimlik üst kısmında kolon, 15-17 santimlik alt kısmında ise rektum adı verilen bölge ve bununda altında anal kanal bulunur. Bağırsaklar sindirim sisteminde önemli rol oynamaktadır. İnce bağırsaklarda yiyecekler sindirilmekte ve vücut için gereken besinler emilmektedir. Ardından kalan kısım kalın bağırsağa geçmektedir. Burada su ve bazı mineraller emilmekte, geriye kalanlar ise rektuma ilerleyip dışarıya atılmaktadır. Alkol ve sigara tüketimi, işlenmiş kırmızı et tüketimi, taze sebze ve meyveden fakir beslenme, diyabet ve insulin direnci olması kolorektal kanserlerin artış sebebidir. Sağlıksız beslenme kolorektal kanserlere davetiye çıkarır” dedi. “Riskli grupta olanlar tarama testlerini daha erken yaşta yaptırmalı” Türkiye’de kolorektal kanser taramasının ulusal standartlarının belirlendiğini, 50-70 yaş aralığındaki kadın ve erkek nüfus için gaitada gizli kan kiti (GGKT) yardımıyla her 2 yılda bir ücretsiz yapıldığını hatırlatan Op. Dr. Yılmaz Polat, kolorektal kanserlerde risk faktörlerini taşıyanların tarama testlerini daha erken olması gerektiğine dikkat çekerek, “Yüksek risk etkenleri olan kişilerde anne, baba, kardeş, yakın akrabalarında kolorektal kanserlerinden birinin bulunması, uzun süreli inflamatuar bağırsak hastalıkları (crohn ve ülseratif kolit) yaşamış kişiler, kolorektal kanseri tanısı nedeniyle ameliyat geçirmiş hastalar değiştirilemeyen riskli gruptadır. Kolorektal kanserlerin yüzde 90’ı kolon ve rektumda görülen poliplerden oluşur. Yaklaşık 5-10 yıl gibi kısa bir sürede kansere dönüşme ihtimali bulunan bu poliplerin erken dönemde fark edilerek alınması kolorektal kanser riskini önemli ölçüde azaltır. Bu risk grubunda olanların tarama testleri daha erken yaşlarda başlatılır. Bu şekilde kolorektal kanserlerde ölüm oranı azaltılabilir. Çünkü günümüzde kolorektral kanserlerin görülme yaşı eskiye nazaran düşmüştür” şeklinde konuştu. Kolorektal kanserlerde belirtiler Kolorektal kanserlerde de çoğu kanser olgularında olduğu gibi yaygın olarak görülen ve tanıya yardımcı olan bazı belirtileri açıklayan Op. Dr. Yılmaz Polat, “Hemoroid gibi daha ufak rahatsızlıklar şeklinde olabileceği gibi, kolorektal kanserin belirti vermediği ya da şiddetli ağrı benzeri belirtilerin ileri evrelerde ortaya çıkabileceği unutulmamalıdır. Tümörün kalın bağırsakta büyümesi durumunda ise bağırsak tıkanması gibi ciddi rahatsızlıklar da görülebilir. Kolorektal kanserde en sık görülen belirtiler gaitada aşikar kanama, istemsiz kilo kaybı, kabızlık veya ishal, kramp şeklinde karın ağrıları, kusma, halsizlik, yorgunluk, kansızlık, karında şişkinlik ve dolgunluk hissidir” diye konuştu. Kolorektal kanser değerlendirmesinde ve hastalık evresinin belirlenmesinde genellikle görüntüleme yöntemleri kullanılırken, hastanın ve tümörün özelliklerine bağlı olarak görüntüleme yöntemlerinden yararlanılarak hastalığın aşaması ve tedavisi planlanıyor. Kolorektal tümörlerde cerrahinin önemli bir tedavi yöntemi olduğunu söyleyen Op. Dr. Yılmaz Polat, “Tümörün kolon ve rektumdaki yerleşim yerine, boyutuna, evresine, hastanın tümör komplikasyonlarıyla (tıkanıklık, delinme, kanama gibi) acil şartlarda başvurmasına bağlı olarak cerrahi protokoller değişir. Günümüzde kolorektal kanserinin cerrahi tedavisinde laparoskopi ve robotik cerrahi uygulamaları giderek yaygınlaşmaktadır” ifadelerini kullandı.
İstanbul Türk şirketine yurtdışından büyük yatırım Türkiye’nin ilk unicorn firmalarından biri olan Insider, Avrupa’daki pazarlama teknoloji şirketleri tarafından bugüne kadar gerçekleştirilmiş en büyük yatırım turlarından birini tamamlayarak General Atlantic liderliğinde 500 milyon dolarlık yatırıma imza attı. Girişimcilik ekosisteminin en önemli oyuncularından Endeavor’ın desteklediği girişimlerden biri olan, yapay zeka tabanlı çok kanallı deneyim ve kanallar arası müşteri etkileşimi platformu Insider, önde gelen küresel yatırımcı General Atlantic liderliğinde aldığı 500 milyon dolarlık E Serisi finansman turunu duyurdu. Yeni nesil pazarlama yazılımı teklifini daha da geliştirmeyi ve yapay zeka çözümlerini genişletmeye ve geliştirmeye odaklanarak araştırma ve geliştirmeye büyük yatırımlar yapmayı planlayan teknoloji şirketi, General Atlantic’in küresel platformundan yararlanarak yetenek tabanını ve coğrafi ayak izini ölçeklendirmeyi de amaçlıyor. Insider Kurucu Ortağı & CEO’su Hande Çilingir’in katılımı ve Endeavor Türkiye Yönetim Kurulu Başkanı Emre Kurttepeli ile Endeavor Türkiye Genel Sekreteri Aslı Kurul Türkmen’in ev sahipliğinde gerçekleşen basın toplantısında şirket hakkında bilgiler paylaşıldı. Endeavor Türkiye Yönetim Kurulu Başkanı Emre Kurttepeli, ’’Hande Çilingir ve diğer ortaklarının yaptığı iş çok kıymetli. Çok zor bir sektördeler, yurtdışına açılım, özellikle fiziksel ofis kurmak ve satış yapmak Türkiye’nin en zayıf olduğu alanlardan biri. Türkiye’de bu süreci yönetebilecek yönetici sayısı çok az çünkü bu yaşadıkça hayata geçebilecek bir oluşum. Dünyaya açılmak iş dünyasında her zaman konuşulan bir konu ama bugün bahsettiğimiz manada Türkiye’den dünyaya açılan firma sayısı çok az. Bir yatırımcı olarak en çok kazanç sağladığım iki yatırımdan birinin Insider olduğunu söyleyebilirim. Adı geçen bu iki yatırımın girişimcileri de kadın. Türkiye’de kadın girişimci oranı çok düşük olmasına rağmen, başarıları da çok yüksek. Endeavor ve Türkiye adına Hande Çilingir’e ve şirkete çok teşekkür ederim. Gerçekten Türkiye’nin gururu olacak bir iş yaptılar. Şirketin hedefi borsaya açılmak ve Türkiye’nin borsaya açılan en değerli şirketi olmaması için hiçbir sebep yok. Şimdiki değerlerine bakınca bile en büyük şirketlerden biri’’ dedi. Konu hakkında değerlendirmede bulunan Insider Kurucu Ortağı & CEO’su Hande Çilingir, ’’Misyonumuz, pazarlama ve müşteri deneyimi ekiplerinin bütünsel çok kanallı müşteri deneyimi sunmalarını ve müşteri etkileşimlerini artırmalarını sağlamak. Tek bir alana veya ürüne odaklanan geleneksel teknoloji şirketlerinin aksine, yaklaşımımız her zaman sektörde en son çıkan teknolojileri ve kanalları müşterilerimize en hızlı şekilde sunmak oldu. Pazarlama uzmanlarının en büyük sorunlarına yönelik yapay zeka temelli teknolojileri geliştirerek hayata geçirdiğimiz bu misyonumuzu kendi çatımız altında görev alan 350’den fazla mühendis ve yapay zeka mühendisimizle gerçekleştirdik. Gelecekteki müşteri deneyimlerini tahminleyebilen öngörüsel segmentasyon modellerinin sektördeki öncüsü olarak, 10 yılı aşkın süredir yapay zeka alanındaki tecrübemizi, bu fonlama ile destekleyerek müşteri deneyimlerine öncülük edecek yapay zeka ürün haritamızı hayata geçirmeyi hedefliyoruz. Generative AI alanında geliştirdiğimiz ürünler ile de müşteri deneyimi ekiplerinin verimliliğini artırmayı hedefliyoruz. Sektörde pek çok alanda ve kategoride; sektörün en iyi bilinen analist araştırma şirketlerinin raporlarında lider konumunda olan bir şirketiz, bu yaklaşımımız da bu yatırımla birlikte ve yapay zeka tarafında yapacağımız daha büyük girişimler sayesinde pazarlama uzmanları tarafından dünyada en yaygın kullanılan ve bu uzmanların tercih ettiği bir numaralı pazarlama platformu olmak istiyoruz’’ şeklinde konuştu. Yazılımın katma değerinin çok büyük olduğunu ve böyle bir motivasyonla şirketi kurduklarını dile getiren Çilingir, ’’İnternet üzerindeki dataları işleyen ve kullanıcının ileriki dönemdeki hareketlerine yönelik anlamlı tahminlemeler yaptığımız bir yazılımımız mevcut. Kullanıcı tarafında bugüne dek dört tane devrim gerçekleşti; mobil uygulamalar, sosyal medya, bulut teknolojileri ve oyunda en çok payı olan yapay zeka. Bizim yaptığımız da bu dört oluşumu kullanarak kişilerin deneyimlerini özelleştirmek. Dolayısıyla biz burada kullanıcıyla duygusal bir bağ kuran teknolojik bir yazılım şirketiyiz. Başarı sonsuz bir yolculuk, başarılı olmanın en önemli maddesi işin özünü çok iyi bilmektir. Türkiye’de kültürel olarak başarılı olabilecek bir girişimci topluluğu var. Toplum olarak başarmaktan başka bir çaremizin olmaması da bizi her alanda savaşçı ve inatçı insanlar haline getiriyor. Burada yapılması gereken şey ise daha fazla teşvikle yatırımcıları bu ülkeye getirmek ve girişimcileri daha fazla desteklemek. Bugün dünyada meydana gelen birçok gelişme eski bir trendin icat edilmesiyle gerçekleşiyor. Sıfırdan bir keşiften ziyade her şeyin yeniden inşası var. Dolayısıyla bu tekrardan üretme bakış açısını benimsememiz ve bunun için çok çalışan bir ülke olmamız çok önemli. Bildiğimiz, sahip olduğumuz ve daha önce bize öğretilen ‘bilgeliği’ üretmek bu anlamda oldukça kıymetli. Bir ülkenin refahı ve ekonomik düzeyini yazılım şirketleri çok fazla etkiliyor. Bu işi iyi yapmamızın en büyük sebeplerinden birisi sürekli geriye dönüp bir şeyleri öğrenmeye çalışmamızdır’’ diye konuştu. Birçok markanın büyümesini sınırlayan geleneksel pazarlama teknolojilerinden Insider’a geçişini sağlamak misyonuyla hareket ettiklerini ekleyen mümkün olduğunca çok sayıda kullanıcının eski pazarlama araçlarından platforma geçiş yapmasına yardımcı olma misyonuyla hareket ettiklerini ekleyen Çilingir, geliştirdikleri yapay zeka teknolojileri ile pazarlama ve müşteri deneyimi ekiplerinin tekrar eden işlerini otomatikleştirerek yüksek bir potansiyele ulaşmalarını ve böylelikle ekiplerin daha verimli hale gelirken, katma değeri yüksek işlere odaklanarak markalarının daha hızlı büyümesine katkı sağlayacaklarını belirtti.