EĞİTİM - 09 Şubat 2021 Salı 11:01

Türk Yükseköğretim Sisteminin 5 Alanı Avrupa’da başarıyla tescillendi

A
A
A
Türk Yükseköğretim Sisteminin 5 Alanı Avrupa’da başarıyla tescillendi

Yükseköğretim Kurulu (YÖK) Başkanı Prof.

Yükseköğretim Kurulu (YÖK) Başkanı Prof. Dr. M.A. Yekta Saraç, Avrupa Yükseköğretim Alanı 2020 Yılı Bologna Süreci Uygulama Raporu’na göre, Türkiye’nin 5 alanda tam puan aldığını belirterek, "Rapordaki tespitler göstermektedir ki ülkemiz yükseköğretimi son yıllarda büyük bir gelişme göstererek Avrupa ülkeleri arasında birçok alanda öne çıkmayı başarmıştır" dedi.


YÖK Başkanı Prof. Dr. Saraç, Avrupa Yükseköğretim Alanı’nı (AYA) oluşturmak üzere başlatılan Bologna Süreci’ne, Türkiye’nin 2001’de üye olduğunu hatırlattı. Bologna sürecinde, ülke karnelerini değerlendirmek ve yeni hedefler belirlemek amacıyla iki veya üç yıl aralıklarla bakanlar seviyesinde toplantılar düzenlendiğini ifade eden Saraç, Bologna Süreci’ne tam üyeliği olan ülke sayısının 49’a yükseldiğini aktardı.


Son olarak yeni atılacak adımlar ve süreçte gelinen aşamayı değerlendirmek üzere 19 Kasım 2020’de İtalya’nın başkenti Roma’nın ev sahipliğinde yükseköğretimden sorumlu Bakanların katıldığı Avrupa Yükseköğretim Alanı Bakanlar Konferansı’nın gerçekleştirildiğini bildirdi.


Konferansta ülkelerin yükseköğretim alanındaki karnelerini gösteren “Avrupa Yükseköğretim Alanı 2020 Yılı Bologna Süreci Uygulama Raporu”nun da yayımlandığını kaydeden Saraç, "Rapora göre, Türk yükseköğretim sistemi son yıllarda büyük bir ivme kazanarak birçok alanda öne çıkmayı başarmıştır. Bu rapor, ülkelerin yükseköğretim sistemlerinin gelişmesini veya gerilemesini gösteren, bu sürece dâhil bütün ülkelerin yükseköğretim karnesini ortaya koyan önemli bir göstergedir. Yükseköğretim sistemlerine bütüncül olarak yaklaşan bir rapordur" değerlendirmesini yaptı.



“Bologna sürecinde pek çok Avrupa ülkesinin önündeyiz”


Saraç, 2020 Bologna Süreci Uygulama Raporunda; "dış kalite güvence sistemi", "diploma eki", "ulusal yeterlilikler çerçeveleri", "otomatik tanıma", "yetersiz düzeyde temsil edilen grupların yükseköğretime erişimi, devamı ve hareketliliği", "önceki öğrenmelerin tanınması", "kamu tarafından desteklenen kredilerin ve kamu hibelerinin taşınabilirliği" alanlarında, sürece üye ülkelerin durumlarını gösteren 13 gösterge bulunduğunu aktardı.


2020 yılı Bologna Süreci Uygulama Raporu’na göre; yükseköğretime kayıtlı öğrenci sayısı bakımından Türkiye’nin, Avrupa Yükseköğretim Alanı’nda birinci sırada yer aldığını bildiren Saraç, "Raporda yükseköğretim sistemimizde yaşanan bu nicel genişlemeye paralel olarak ülkemizin Bologna sürecinde birçok alanda pek çok Avrupa ülkesinden daha iyi performans gösterdiği ortaya konmuştur" değerlendirmesini yaptı.



Türk yükseköğretimi 5 alanda tam puan aldı


2018 yılında dört alanda 5 üzerinden 5 tam puan alan Türk yükseköğretim sisteminin 2020 yılında "Dış Kalite Güvencesi ile Avrupa Kredi Transfer Sisteminin (AKTS) Uygulanmasının İzlenmesi", "Diploma Eki Uygulanma Düzeyi”, “Ulusal Yeterlilikler Çerçevelerinin Uygulanma Düzeyi", " Avrupa Yükseköğretimde Kalite Güvencesi Kayıt Ajansına (EQAR) Kayıtlı Ajansların Sınır Ötesi Kalite Güvencesine Açıklık Düzeyi" ve "Akademik Hedefler İçin Otomatik Tanıma Düzeyi" başlıklı beş alanda tam puan aldığını belirten Saraç, şöyle devam etti:


"Böylelikle, Türkiye Yeterlilikler Çerçevesinin, Avrupa Yükseköğretim Alanı Yeterlilikler Çerçevesi ile uyumluluğu referanslanmıştır. Yani yükseköğretim sistemimiz ile Avrupa yükseköğretim sistemi arasında birbiriyle konuşan ortak bir dil oluşmuştur.”



"Türkiye’nin karne notu 2018’e göre yükseldi"


Başkan Saraç, rapora göre Türkiye’nin "Dış Kalite Güvence Sistemi’nde Öğrenci Katılım Düzeyi" ve "Dış Kalite Güvencesinde Uluslararası Katılım Düzeyi" ile "Non-formal ve Informal Önceki Öğrenmenin Tanınması" başlıklı alanlarında karne notunun 2018’e göre gelişme gösterdiğini ve 5 üzerinden 4’e yükseldiğini kaydetti.


Bu kapsamda, öğrencilerin ve uluslararası uzmanların veya paydaşların, kalite güvencesi değerlendirmelerine, karar verme süreçlerine ve izleme süreçlerine tam üye olarak çoğunlukla katılım sağladıklarının görüldüğüne işaret eden Saraç, "Özellikle daha önceki raporda başarısız not aldığımız alanlardan "Non-formal ve Informal, Önceki Öğrenmelerin Tanınması" alanında Türk yükseköğretiminin 2018 yılından itibaren büyük bir ivme yakalamış olduğu görülmektedir. Ülkemizde önceki öğrenmelerin tanınmasına yönelik ulusal olarak oluşturulmuş süreçler bulunmaktadır" dedi.



"Yükseköğretim sistemimizdeki gelişim ve iyileşme Bologna sürecinin bakanlar zirvesinde de tescillendi"


YÖK Başkanı Saraç, rapora ilişkin şunları kaydetti:


"2020 yılı Bologna Süreci Uygulama Raporu’ndaki tespitler göstermektedir ki ülkemiz yükseköğretimi son yıllarda büyük bir gelişme göstererek Avrupa ülkeleri arasında birçok alanda öne çıkmayı başarmıştır. Türk yükseköğretim sisteminin son yıllarda gittikçe geliştiği ve hızlı bir iyileşme sürecinde olduğu artık bizim ifademiz olmaktan çıkarak Bologna sürecinin bakanlar zirvesinde de tescillenmiştir. Bu gelişme ciddi bir planlama ve çalışmanın eseridir. Önümüzdeki dönemde yükseköğretim sistemimizin Avrupa yükseköğretim alanında rekabet gücünü artırmak için bazı alanlarda yeni tedbirler alacak ve iyileştirmelerin devamını sağlayacağız.”

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Hakkari Şemdinli ve Derecik Kaymakamları değişti: Yunus Emre Akpınar ve Ömer Faruk Ateş kaymakam olarak atandı Resmi Gazete’de yayımlanan Cumhurbaşkanlığı tarafından yapılan atamalar hakkında kararlar ile mülki idare hizmetleri sınıfında görev yapan vali yardımcısı ve kaymakamların atamaları yapıldı. Cumhurbaşkanlığı tarafından yapılan atamalar hakkındaki kararlar ile Şemdinli ile Derecik ilçelerin yeni kaymakamı da belli oldu. Cumhurbaşkanı Kararnamesiyle, Burdur Vali Yardımcısı Yunus Emre Akpınar, Şemdinli Kaymakamlığına; Burdur Tefenni Kaymakamı Ömer Faruk Ateş ise Derecik Kaymakamlığına atandı. Süre zarfında, Şemdinli Kaymakamı Ali Ekber Ateş, Artvin Vali Yardımcılığına, Derecik Kaymakamı Abdülkadir Işık, Hakkari Vali Yardımcılığına atandı. Şemdinli’ye atanan yeni kaymakam Yunus Emre Akpınar kimdir? Aslen Kayseri’nin Sarız ilçesinden olan Akpınar, Osmaniye’de dünyaya geldi. 2004 yılında 75. Yıl İlköğretim Okulu, 2007 yılında 19 Mayıs Lisesi ve 2014 yılında Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Maliye bölümünden mezun oldu. 2018 yılında İstanbul Gümrükler Muhafaza Genel Müdürlüğü ve İstanbul Atatürk Havalimanı Gümrük Muhafaza Kaçakçılık ve İstihbarat Müdürlüğü bünyesinde çeşitli görevlerde bulundu. 2019 yılında 107. Dönem Kaymakam Adaylığı sınavında başarı sağlayarak mesleğe intisap etti. Mesleğe girişi ile beraber sırasıyla Mersin Valiliğinde İl Merkez Stajı, Kızıltepe/Mardin’de 1. Kaymakam Refikliği ve Arhavi/Artvin’de 2. Kaymakam Refikliği görevlerini tamamladı. Ardından sırayla Osmaniye / Toprakkale Kaymakamlığına, Niğde/Altunhisar Kaymakamlığına ve Konya/Halkapınar Kaymakamlığına vekâleten atandı. 19.08.2021 tarihli ve 2021/412 sayılı Cumhurbaşkanlığı Atama Kararı ile Atabey Kaymakamlığına atanan Yunus Emre Akpınar, 07.09.2021 tarihi itibarı ile Atabey Kaymakamlığı görevine başladı. Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi ile Atabey Kaymakamı olan Yunus Emre Akpınar Şemdinli’ye atandı. Derecik’e atanan yeni kaymakam Ömer Faruk Ateş kimdir? Ömer Faruk Ateş, 1994 yılında Hollanda/Amsterdam’da doğdu. İlköğretim ve lise eğitimini Ankara’da tamamladı. 2018 yılında Yıldız Teknik Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler bölümünden mezun oldu. 2019 yılında İçişleri Bakanlığı tarafından düzenlenen kaymakam adaylığı sınavını kazanan Ömer Faruk Ateş, Bilecik Kaymakam Adayı olarak Mülki İdare Amirliği mesleğine intisap etti. Kaymakam refikliği stajlarını Diyarbakır/Yenişehir ve Rize/Pazar ilçelerinde, mülkiye müfettişi refakatindeki teftiş stajlarını ise Denizli ve Adana illerinde tamamladı. Çorum/Ortaköy ve Konya/Çeltik ilçelerinde Kaymakam Vekili olarak görev yaptı. Yurt dışı eğitimi için İngiltere/Londra’da 7 ay bulundu. 6 Şubat Kahramanmaraş Pazarcık merkezli depremin ardından 3 ay Malatya’da koordinatör kaymakam olarak görev yaptı. Ateş, iyi derecede İngilizce bilmektedir. Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi ile Tefenni Kaymakamı olan Ömer Faruk Ateş Derecik’e atandı.
Hakkari Yüksekova Kaymakamı değişti, Mustafa Akın kaymakam olarak atandı Resmi Gazete’de yayımlanan Cumhurbaşkanlığı tarafından yapılan atama kararları ile Yüksekova’nın yeni kaymakamı da belli oldu. Cumhurbaşkanı Kararnamesiyle, Rize Pazar Kaymakamı Mustafa Akın, Hakkari Yüksekova Kaymakamlığına, Yüksekova Kaymakamı Ömer Çimşit ise Isparta Eğirdir Kaymakamlığına atandı. Aralık 2021 tarihinde Yüksekova Kaymakamlığına atanan Ömer Çimşit, 2 yıl 7 aylık görevi sonrası Isparta Eğirdir Kaymakamlığına atandı. Yüksekova’ya atanan yeni kaymakam Mustafa Akın kimdir? Mustafa Akın, 1981 yılında Konya’da doğdu. Selçuk Üniversitesi İ.İ.B.F. İktisat Bölümünden 2004 yılında mezun oldu. Daha sonra sırasıyla, bir yıl süreyle TEDAŞ’ta, üç yıl süreyle Türkiye İş Kurumunda ve yine üç yıl süreyle Maliye Bakanlığında kamu hizmetlerinde bulunduktan sonra, 2011 yılında Mülki İdare Amirliği mesleğine intisap etti. Bir yıl süre ile İngiltere University of Sheffield’da yabancı dil eğitimi aldı. Daha önce sırasıyla Burdur-Çeltikçi, Tokat-Artova, Burdur-Kemer, Çanakkale-Bozcaada ve Bayburt-Aydıntepe İlçe Kaymakamlıkları ile Şanlıurfa Vali Yardımcılığı görevlerini üstlenen Akın, 2021/412 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi ile Pazar ilçesine atanmış ve 20.09.2021 tarihinde görevine başlamıştır. Kaymakam Mustafa Akın, evli olup, iyi derecede İngilizce bilmektedir. Kararnameyle Yüksekova’ya atandı Cumhurbaşkanlığın Kararnamesi ile Pazar Kaymakamı Mustafa Akın, Yüksekova’ya atandı.