POLİTİKA - 03 Nisan 2025 Perşembe 00:16

RTÜK Başkanı Şahin: "Reytingler düştü iddiaları dezenformasyon içerikli, kamuoyunun kasıtlı olarak yanlış yönlendirme çabasından başka bir amaç taşımıyor"

A
A
A
RTÜK Başkanı Şahin: "Reytingler düştü iddiaları dezenformasyon içerikli, kamuoyunun kasıtlı olarak yanlış yönlendirme çabasından başka bir amaç taşımıyor"

Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (RTÜK) Başkanı Ebubekir Şahin, "Bugün ATV’de yayınlanan Ziraat Türkiye Kupası çeyrek final mücadelesi ile ilgili ‘reytingler düştü’ iddiaları ise dezenformasyon içerikli olup, kamuoyunun kasıtlı olarak yanlış yönlendirme çabasından başka bir amaç taşımamaktadır. Gerçek, bilimsel reyting oranları elimize ulaştığında kamuoyu ile paylaşılacaktır" dedi.


RTÜK Başkanı Şahin sosyal medya hesabından yaptığı paylaşımında, "Galatasaray Spor Kulübü’nü derbide sergilediği mücadele ve elde ettiği başarı nedeniyle tebrik ediyoruz. Öte yandan CHP Genel Başkanının Fenerbahçe-Galatasaray derbisi öncesinde yaptığı ‘boykot’ çağrısı, sadece futbolseverlere değil, spor ekonomisine ve yayıncılık sektörüne yönelik manipülatif bir yaklaşım olup, spor müsabakalarının özünde var olan dostluk, sportmenlik ve centilmenlik değerlerine tamamen aykırıdır. Bugün ATV’de yayınlanan Ziraat Türkiye Kupası çeyrek final mücadelesi ile ilgili ‘reytingler düştü’ iddiaları ise dezenformasyon içerikli olup, kamuoyunun kasıtlı olarak yanlış yönlendirme çabasından başka bir amaç taşımamaktadır. Gerçek, bilimsel reyting oranları elimize ulaştığında kamuoyu ile paylaşılacaktır" ifadelerini kullandı.


Reyting ölçüm sisteminin nasıl gerçekleştiğini aktaran Şahin, "Öncelikle Türkiye’de reyting ölçüm sistemi, RTÜK denetiminde, bilimsel yöntemlere dayalı ve uzun vadeli panel uygulamasıyla yürütülmektedir. Televizyon izleme ölçümleri, RTÜK’ün yetkilendirdiği TİAK A.Ş. tarafından gerçekleştirilirken, radyo dinlenme oranı ölçümleri ise RİAK A.Ş. sorumluluğunda yürütülmektedir. Ülke genelinde 40 ilde, 5 yaş ve üzeri yaklaşık 15 bin kişiyi kapsayan 4 bin haneye yerleştirilen peoplemeter cihazlarıyla toplanan veriler, günlük olarak analiz edilmekte ve bilimsel raporlamalara konu olmaktadır. Bu sistemde, bireysel çağrıların veya kısa vadeli yönlendirmelerin reyting verileri üzerinde etkisi bulunmamaktadır" açıklamasında bulundu.


Kamuoyunu yanlış bilgilendirmeye yönelik manipülatif bilgilerin, bir kez daha doğru ve güvenilir bilgiye ulaşmasının önemini gözler önüne serdiğini söyleyen Şahin, "Ayrıca, izleyici ve dinleyici davranışlarını etkileyen sosyo-ekonomik statü, cinsiyet, yaş, çalışma durumu ve hanehalkı büyüklüğü gibi değişkenler, reklam stratejilerinin belirlenmesinde önemli rol oynamaktadır. Araştırma panellerinin hedef nüfusu doğru temsil etmesi zorunluluğu, mevzuat kapsamında denetime tabi tutulmaktadır. Kamuoyunu yanlış bilgilendirmeye yönelik, güvenilir kaynaklara dayanmayan manipülatif bilgiler, bir kez daha doğru ve güvenilir bilgiye ulaşmanın önemini gözler önüne sermiştir" dedi.


Bunlar Da İlginizi Çekebilir
İzmir İkinci el ve antika eşya arayan soluğu Bornova Bit Pazarı’nda alıyor İzmir Bornova’da üç sene önce kurulmaya başlanan bit pazarında, ev eşyalarından teknolojik aletlere, siyah beyaz fotoğraflardan antika ürünlere kadar birbirinden ilginç pek çok ürün tezgahlarda satışa sunuluyor. Vatandaşlar, aradıkları bir çok ürüne burada kolaylıkla ulaşabiliyor. İzmir’in Bornova ilçesi Kazımdirik Mahallesi’nde her hafta Salı günleri kurulan bit pazarı vatandaşlardan büyük rağbet görüyor. Bazı meraklılar bütçesine uygun eşya ve kıyafet almak için pazara gelirken kimi de nostalji amacıyla buranın yolunu tutuyor. Ev eşyalarından teknolojik aletlere, siyah beyaz fotoğraflardan antika ürünlere kadar birbirinden ilginç pek çok ürün tezgahlarda satışa sunuluyor. Her bütçeye uygun olarak satılan ikinci el ürünler ülke ekonomisine de katkı sağlıyor. İzmir Pazarcılar Derneği Başkanı Faysal Acar, "Bu pazar 3 yılı aşkın süredir kuruluyor. Türkiye’de ilk kez bir pazar yeri alanında ikinci el eşya ve antika pazarı kuruldu. Özellikle üniversite öğrencileri uygun fiyata ürünler bulabiliyor. Burada ikinci el eşyalar var. Sıfır ürün bulunmuyor. Burada birbirinden çeşit yüzlerce ürünle karşılaşabilirsiniz. Vatandaşlar da esnaf da çok memnun. Kiminin eski ürünleri bazılarının yeni eşyası olabiliyor. Bu olay Avrupa’da çok yaygın. Bizim ülkemizde de böyle durumların desteklenmesi ve teşvik edilmesi gerekir. Burada gezdiğiniz zaman gözünüze hitap edecek, anılarınızı canlandıracak pek çok eşya bulabilirsiniz. Diğer şehirlerde de bu pazarlar kurulmalı. Pazara yaklaşık 18 bine yakın ziyaretçi geliyor. Havalar daha da güzelleştiği zaman bu oran 30 bini buluyor. İkinci el eşya ve antika pazarı katma değerdir. Yabancı turistler de pazara geliyor" dedi. "Çöpe gidecek eşyalar piyasaya kazandırılıyor" Pazarcı esnafı Oğuz Özenç, "Pazarda aklınıza gelebilecek her şey var. Piyasada bin TL olan bir eşyayı burada 300-400 TL’ye alabilirler. Çöpe gidecek eşyalar burada piyasaya kazandırılıyor. Bu sayede ekonomiye de katkısı oluyor" diye konuştu. Piyasaya göre daha uygun ürünlerin yer alması sebebiyle pazarın tercih ettiğini kaydeden tekstil ürünleri satıcısı Ayşe Ergen, "İstedikleri birçok ürüne burada ulaşabiliyorlar. Her çeşit ürün burada var. İnsanların talebi de yüksek" diye konuştu. "İşlevsel ürünler yer alıyor" Pazardı kağıt, evrak, belge gibi ürünleri satan Banu Özhasar da objelerin piyasaya göre çok uyguna satıldığını ve daha çok işlevsel ürünlerin yer aldığını ifade etti. Tarihi pul ve çeşitli ülkelerin geçmişte kullanılan paralarını satan Ümit Dere, "Bende birçok ülkenin parası mevcut. İnsanlar para ve pulları koleksiyon amacıyla alıyorlar" ifadelerine yer verdi. Öğrenci Cüneyt Yıldırım, pazarı ucuz olduğu için tercih ettiğini ve zaman zaman pazara uğradığını belirtirken, pazara yakın konumda oturan ve ilk defa pazarın yolunu tutan Eren Can Şengör de "İlginç ve eskilerden kalma ürünler bulabileceğimi düşündüm. Burada her türlü ürün var" şeklinde konuştu.
Kilis Kripto varlıklarda miras tehlikesi Kilis’te avukatlık yapan Muhammed Taha Akkurt, kripto varlıklarda miras tehlikesine dikkat çekerek kripto varlıkların mirasa konu olabilmesi için özel düzenlemelere ihtiyaç olduğunu söyledi. Kilis’te avukatlık yapan Muhammed Taha Akkurt, kripto paraların Türk hukuk sistemine göre para değil, ’kripto varlık’ olarak değerlendirilmesi gerektiğini belirtti. Akkurt, bu ifadenin kripto varlıkların hukuki açıdan daha doğru bir şekilde ele alınmasını sağlayacağını söyleyerek, "Kripto varlıklar, diğer mal varlıkları gibi mirasa konu olabilir, ancak özel düzenlemelere ihtiyaç duyulmaktadır" dedi. Türk Medeni Kanunu’nun 599. maddesinde mirasın geçişine dair hükümler olduğunu vurgulayan Akkurt, kripto varlıkların da bu kapsamda yer aldığını belirtti. "Kripto varlıkların miras paylaşımında dikkat edilmesi gereken iki durum’’ Akkurt, kripto varlıkların mirasçılara aktarımının iki farklı şekilde gerçekleşebileceğini söyledi. İlk olarak, kripto varlıkların bir alım, satım platformunda tutulması durumunda, mirasçılar veraset ilamı ve veraset, intikal vergisini ödedikten sonra bu platforma başvurarak miras payları oranında haklarını alabilecekler. Şifresini bilmeyen mirası kaybedecek Diğer bir durumda ise, miras bırakan kişinin kripto varlıklarını soğuk cüzdanlarda saklaması söz konusu olabilir. Akkurt, bu durumda private key bilgisi bilinmediği takdirde mirasçıların ciddi hak kayıpları yaşayabileceklerini vurguladı. Miras sözleşmesi önerisi Akkurt, kripto varlıklarını soğuk cüzdanlarda tutan vatandaşların private key bilgilerini mirasçılarına bildirmeleri gerektiğine dikkat çekti. "Bu bilgilerin miras sözleşmesi ile paylaşılması, mirasçılar açısından büyük önem taşır. Aksi takdirde, kripto varlıklara erişim sağlanamayabilir ve ciddi mağduriyetler yaşanabilir" diye konuştu.