SAĞLIK - 21 Eylül 2021 Salı 10:57

Uluslararası Kanser ve İyon Kanalları Kongresi çevrimiçi gerçekleştirildi

A
A
A
Uluslararası Kanser ve İyon Kanalları Kongresi çevrimiçi gerçekleştirildi

İstanbul Medipol Üniversitesi, 3’üncü Uluslararası Kanser ve İyon Kanalları Kongresine ev sahipliği yaptı.

İstanbul Medipol Üniversitesi, 3’üncü Uluslararası Kanser ve İyon Kanalları Kongresine ev sahipliği yaptı. TÜBİTAK tarafından desteklenen çevrim içi kongre; kanser metabolizması, translasyonel onkoloji ve iyon kanalları ana temasında gerçekleşti.



İstanbul Medipol Üniversitesi tarafından 16-18 Eylül tarihleri arasında 3’üncü Uluslararası Kanser ve İyon Kanalları Kongresi düzenlendi. Çevrimiçi yapılan kongrede paneller, sözlü sunumlar ve kursların yanı sıra her biri açış konuşması içeren 25 sözlü oturum yapıldı. Ana teması kanser metabolizması, translasyonel onkoloji ve iyon kanalları olan kongre, onkoloji alanında disiplinlerarası araştırma ve eğitimle ilgilenen bilim insanlarını bir araya getirdi. Onursal Başkanlığını Imperial College London’dan Prof. Dr. Mustafa Camgöz’ün üstlendiği kongreye İstanbul Medipol Üniversitesinden Genetik Hastalıkları Tanı Merkezi Müdürü Prof. Dr. Türkan Yiğitbaşı ile İlaç Geliştirme Merkezi Müdürü Doç. Dr. Mustafa Güzel başkanlık etti. Kongrenin ana konuşmasını ise Massachusetts Teknoloji Enstitüsü Ludwig Kanser Araştırma Merkezi Profesörü Robert Weinberg yaptı. Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) tarafından desteklenen kongreye Sağlık Bakanlığı Bakan Yardımcısı Prof. Dr. Sabahattin Aydın ve İstanbul Medipol Üniversitesi Rektör V. Prof. Dr. Ömer Ceran da çevrim içi olarak katıldı.



“Kanser 100’den fazla gruptan oluşuyor”


Kongrenin açış konuşmasını gerçekleştiren Prof. Dr. Türkan Yiğitbaşı, yüzyıllarca süren morfolojik ve histolojik araştırmaların sonucunda kanserin ancak tanımlanabildiğini söyledi. Hastalığın etyolojisine ilişkin teoriler üretildiğini ifade eden Prof. Dr. Yiğitbaşı, “Kanser dediğimiz zaman yüzden fazla grup ve binden fazla alt gruptan oluşan bir hastalıktan bahsediyoruz. Değişen çevresel şartlar, tedavi metotları, insan ve kanser hücresi bu konudaki çalışmalara ara vermeden devam etmemizi gerekli kılıyor. 2000 yılından sonra kanser alanında yapılan araştırmalar, kansere neden olan mekanizmaları daha net olarak ortaya koymaya başladı. Etyolojinin belirlenmesi, tedavi etkinliğinin artmasını ve hayatta kalma süresinin uzamasını sağladı. Buna rağmen kanser insidansındaki artışlar devam etti. Bazılarımızın kendisi bizzat kanserle savaştı, bazılarımız ise kanser nedeniyle yakınlarını kaybetti. Bu nedenle kimya, biyokimya, fizyoloji, farmakoloji, biyoloji, moleküler biyoloji, onkoloji ve klinik onkoloji alanlarında çalışan tüm bilim insanları olarak ortak hareket etmenin öneminin farkındayız.”



“7 milyon kişi hayatını kaybetti”


Doç. Dr. Mustafa Güzel ise kanserin tüm dünyada ölüme sebebiyet veren hastalıkların başında yer aldığını hatırlattı. Kongreden önce ABD’deki genel ölüm nedenleri için CDC numaralarını kontrol ettiğini ifade eden Doç. Dr. Güzel şöyle konuştu: “ABD’de yaklaşık 700 bin kişi kalp hastalığı, yaklaşık 600 bin kişi kanser ve yaklaşık 340 bin kişi de koronavirüs kaynaklı nedenlerle yaşamını yitirdi. Başka bir kaynağa göre ise 2020’de dünya genelinde 7 milyon kişi kanser sebebiyle hayatını kaybetti. COVID-19’dan kaynaklı ölümler ise yaklaşık 2 milyon. Dolayısıyla bu sayılar hastalığa çare bulmak için araştırmaların inkâr edilemez bir şekilde devam etmesinin en önemli nedenlerinden biri.”

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
İstanbul THY yılın üçüncü çeyrek bilançolarını KAP’a bildirdi Türk Hava Yolları (THY), yılın üçüncü çeyrek bilançolarıyla ilgili Kamuyu Aydınlatma Platformu’na (KAP) yaptığı bildirimde bir önceki yıla oranla yolcu kapasitesini yüzde 5,4 artırarak 24,5 milyon yolcu taşıdığını ve 1,3 milyar dolar net kar elde ettiğini açıkladı. Türk Hava Yolları, KAP’a yaptığı bildirimde küresel ölçekte devam eden jeopolitik gerilimler, uçak üretiminde yaşanan darboğaz ve motor problemlerine rağmen uçuş ağı sayesinde büyüme kat ederek yılın üçüncü çeyreğinde arz edilen koltuk kilometre ile ifade edilen yolcu kapasitesini yüzde 5,4 artırdığını duyurdu. Temmuz-Eylül 2024 döneminde Türk Hava Yolları’nın toplam geliri 2023 yılının aynı döneminin yüksek baz etkisine rağmen yıllık olarak yüzde 4,9 artarak, 6,6 milyar dolara ulaştı. Toplam gelirin yüzde 84’ünü oluşturan yolcu gelirleri Uzak Doğu bölgesinin etkisiyle 5,6 milyar dolar olarak gerçekleşirken, kargo gelirleri ise geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 47 artış göstererek, 911 milyon dolar oldu. Hava taşımacılığında dünya üçüncüsü Turkish Cargo, 2024 yılının üçüncü çeyreğinde taşıdığı kargo miktarını 2023 yılının aynı dönemine göre yüzde 16,8 artırarak, Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği’nin (IATA) eylül ayı verilerine göre yüzde 5,7 pazar payı ile dünyanın en büyük üçüncü hava kargo taşıyıcısı oldu. Üçüncü çeyrekte toplam yolcu ve kargo gelirinin yaklaşık 4,9 milyar doları ihracat geliri olarak kaydedilirken, yılın ilk dokuz ayında THY’nin Türkiye’ye kazandırdığı toplam ihracat tutarı ise 12,9 milyar dolar olarak kayıtlara ulaştı. Yolcu birim gelirlerindeki rekabet kaynaklı baskı, motor problemleri ve küresel enflasyonun maliyetler üzerindeki olumsuz etkileri nedeniyle esas faaliyet kârı, Temmuz-Eylül 2024 döneminde 1,3 milyar dolar seviyesinde gerçekleşti. Ortaklığın operasyonal nakit oluşturma gücünü gösteren FAVKÖK (Faiz, vergi, amortisman ve kira öncesi kar) ise 2,3 milyar dolar düzeyinde oldu. Aynı dönemde FAVKÖK marjı yüzde 35,2’ye ulaşarak hem tarihi ortalamasının hem de emsallerinin üzerinde kaydedildi. Envanterdeki uçak sayısı 467 oldu 100. yıl stratejisi çerçevesinde 2033 yılında 800 uçağı aşan bir filoya sahip olmayı hedefleyen THY, uçak üretiminde yaşanan darboğaza rağmen yılın ilk dokuz ayında filosunu yıllık oranda yüzde 9 büyüterek uçak sayısını 467’ye çıkarttı. Filosunu genişletirken uçak finansmanında uyguladığı çeşitlendirme stratejisi ile finansman maliyetini ve kur risklerini en aza indirmeyi hedefleyen Türk Hava Yolları, üçüncü çeyrekte 3 adet Airbus A350 uçağı için Çin Yuanı ile borçlanarak bu döviz cinsinde Çin anakarası dışında ilk kez finansman sağlayan hava yolu oldu. Aynı dönemde yakıt verimliliği yüksek 2 adet A321-Neo uçağının finansmanı için ilk kez sürdürülebilirlik bağlantılı kredi kullanan THY, böylece sürdürülebilir finansman alanında da yer edindi. THY, Airline Economics tarafından üç ayrı finansman ödülüne lâyık görülmüştü.