EDİP TEKİN - ORHAN AKIN - YUSUF SERKAN YILMAZ/BURSA
Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, muhalefete gönderme yaparak, "İnşaatlarda çevreye verdiğimiz rahatsızlık dolayısıyla özür dileriz tabelası var. Biz de memleket için yaptıklarımızdan dolayı muhalefete verdiğimiz rahatsızlık için özür dileriz" dedi.
Yaklaşık bir milyar liraya mal olacak Bursa Yenişehir etabında 15 tünel, 7 viyadük, 40 geçit ve 152 sanat yapısı olacak. Bursa Yenişehir Bilecik Eskişehir Ankara hattındaki hızlı tren 2 saat 15 dakikada iki başkenti birleştirecek. 2016 yılında bu hattın hizmete açılmasıyla Bursa'nın 59 yıllık özlemi de sona erecek.
"15 ŞEHİRDE 75 MİLYON NÜFUSUN YARISINI HIZLI TRENLE BULUŞTURUYORUZ"
Törende konuşan Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, son 10 yılda 1100 kilometre demir yolu inşaatını bitirdiklerini, üzerinde çalıştıkları 3500 kilometrelik yolun bitmesiyle tarihe geçeceklerini belirterek, "1950'den 2003 yılına kadar 945 kilometrelik yol yapmışız. Biz ise son 10 yılda bundan fazlasını inşa ettik. Türkiye'de ilk defa bütçede demiryolunu ayrılan pay karayollarını geçti. Son 10 yılda demiryollarına 25 milyar lira yatırım yaptık. İstanbul Ankara arası hızlı tren 30 yıl önce konuşulan ancak projesi tozlu raflarda kalan bir projeydi. O konuşmaların üzerinden 11 hükümet 23 bakan geçti. Şimdi herşey değişiyor. . Bursa-Ankara, Bursa -İstanbul projesi çok konuşuldu geldiğimizde. Üzerinden çok siyaset yapılmış. Baktık proje yok ortada. Projesi olmayan sadece söylemi olan bir işti. Oturduk projeyi yaptık. Projeyi bitirdik. Kamulaştırmalarını yaptık. Nihayet bugün 75 kilometrelik hattın en önemli kesimini Bursa'dan Yenişehir'e kadar olan kesiminin ihalesini de yaptık. 75 kilometrelik yolun üzerinde 15 tane en az tünel var. 7 tane viyadük var. 40 tane alt üst geçit var menfezler var. 152 tane sanat yapısı var. Bunun adı yüksek hızlı tren. Bunun adı kara tren değil. Bu giderken herkes selam durur. Onun önüne kimse çıkmaz. Ya üstten ya alttan geçer. Emniyet en önce gelir. Pahalı bir hizmet. Ne kadar pahalı olursa olsun insanımızdan daha kıymetli bir şey yok. Bursa'ya hizmetten daha önemli bir şey yok. Bursa'ya her şey yakışır. Bursa Türkiye için üretiyor, ülkemizin kalkınması refahı için üretiyor.
Biz de Bursa'ya bunun karşılığını yüksek hızlı tren, çevre yolu, otoyol, bölünmüş yol yaparak ödüyoruz, ödemeye devam edeceğiz. Bursa'ya son 10 yıl içinde yaptığımız sadece Ulaştırma bakanlığı yatırımlarının tutarı 2 milyar 81 milyon TL'dir. Önceki 10 yıl içinde 916 milyon liraydı. Bunun içinde 11 katrilyonluk İstanbul -Bursa -İzmir otoyolu yok. 1 milyar Türk liralık yüksek hızlı tren yok. 3,5 milyar Türk lirasıdır Bursa'nın payına düşen. Toplamda 5,5 katrilyonu geçiyor. 2 başkenti birleştiriyoruz. Bursa'dan Ankara'ya. Bursa'dan İstanbul'a. Hatta 3 başkenti birleştiriyoruz. Anadolu topraklarındaki medeniyetlerin önemli merkezlerini birbirlerine bağlıyoruz. Bu demiryolu projeleriyle önümüzdeki 4 yıl içinde 15 tane önemli şehrimizi birbiriyle hızlı trenle bağlamış olacağız. 15 şehir 75 milyon nüfusun yarısı yüksek hızlı trenle buluşturuyoruz. Bursa Bilecik'e, Bursa Eskişehir'e, Bursa Sakarya'ya, Bursa İstanbul'a, Bursa Konya'ya, Ankara, Kırıkkale, Afyon, Uşak, MAnisa, İzmir'e, Yozgat, Sivas'a hızlı trenle 2016 sonuna kadar bağlanmış olacak. Bursa çok bekledi ama sonunda hakkını fazlasıyla aldı" dedi.
BİNALİ YILDIRIM'DAN MUHALEFETE GÖNDERME
Bakan Yıldırım, kilometrelerce laf edip arpa boyu yol yapmayanlardan olmadıklarını savunarak sözlerini şöyle sürdürdü: "İnşaatlarda tabelalar olur, "inşaat dolayısıyla verdiğimiz rahatsızlıktan özür dileriz"diye. Biz de tabelalara yazacağız, memleket için yaptığımız yollardan, çalışmalardan dolayı muhalefete verdiğimiz rahatsızlıktan dolayı özür diliyoruz. İmkanlar aynı imkanlar. Memlekette ne değişti, petrol mü gömü mü bulduk? Bir şey yok. İrade değişti irade. Sağlam irade olursa memleket için, millet için derdin olursa sevdan olursa her işi başarırsın. AK parti böyle bir başarının eseridir. Kemal Demirel bütçe konuşmalarında her seferinde beni perişan ederdi. Bu mutlu günü birlikte yaşıyoruz. Ben onun adını demiryolu Kemal, lakabını demiryolu aşağı yapmıştım. Ona da teşekkür ediyorum. Biz siyaseti ancak ve ancak hizmet olarak anlıyoruz. Siyaseti nutuk yapmak atmak olarak anlamıyoruz. Başkaları gibi kilometrelerce laf edip bir arpa yol yapamayanlardan değiliz. Ak parti kilometrelerce yol yapan partidir. Onun eserleriyle hava yolu halkın yolu haline gelmiştir. Hızlı tren özlemi milletin sona ermiştir. Türkiye'nin doğusunu batısını, kuzeyini güneyini duble yollarla donattık. İletişimde de Türkiye'yi Afrika seviyesinden aldık. Avrupa'nın 5 ülkesi arasına yerleştirdik. Bu gelişimizde Bursa'ya elimiz boş gelmedik. Bu hızlı tren Bursa'dan Bilecik, Eskişehir, Ankara doğuya bir de batıya dönük gidecek. Hızlı tren aynı zamanda Gemlik'e de bağlanacak. Bunun da kararını da verdik. Proje çalışmalarını 2013te başlatıyoruz. 6 bin kilometre ile aldığımız bölünmüş yolu 22 bin kilometreye çıkardık. Tam 2,5 kat artış. 80 yılda 6 bin kilometre. 10 yılda 16 bin 200 kilometre bölünmüş yol inşa ettik. Alınganlığa ne lüzum var, kıskanma çalış seninde olsun. Sen de gayret et"
"MİLLET AYA GİDERKEN BİZ BAŞBAKANIMIZI ASIYORDUK"
Ankara Bursa hızlı tren projesi için son 3 dönemdir büyük gayret gösteren Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Faruk Çelik de iki başkentin birleşmesinden dolayı mutlu olduklarını ifade ederek, "Bu proje tartışılırken, Ankara Eskişehir Bursa, Körfez geçişi İstanbul- Bursa -İzmir şeklinde 40 milyon kişiye hitap etmesi için çok çalışıldı. İmkanlar meselesi. Biz inanıyoruz ki, hızlı trene şimdi kavuşuyoruz. Çok yakın zamanda körfez geçişi ile İstanbul'a 45 dakikada geçeceğiz. Bursa tarihi bir gün yaşıyor. Bursa ile demir yollarının vuslatı gerçekleşiyor. Bugün 59 yıllık hasret bitiyor. Bugün başkentler birleşiyor. Bugün 2.Abdülhamit'in hayalleri ile Mustafa Kemal Atatürk'ün ideallerine sahip çıkılıyor. Yüksek hızlı tren Bursa'mıza hayırlı olsun. Avrupa aya giderken, hızlı trenle buluşurken biz bakan ve başbakanları asmakla meşgul idik. Dünün Türkiye'si geride kaldı. Dün hızlı trenin marşları, türküleri söyleniyordu. Demir ağlarla ördük ana yurdu dört baştan, kara tren gecikir belki hiç gelmez deniyordu. Kara tren geride kaldı. Hızlı tren hızlı bir şekilde geliyor. Bu projenin devamı olarak Ankara'yı İstanbul'a, Ankara'yı Bursa ve İzmir'e birleştirecek tamamlayıcı yönü var. Bursa'nın büyük çevre yolu, yakın çevre yolu hasreti vardı, geride kaldı. Kent içi geçişleri vardı, geride kaldı. İstanbul Bursa İzmir otoban ihalesi yapıldı. Hızlı tren devreye giriyor. Deniz ulaşımı, hava ulaşımı devreye giriyor. Bu kadar önemli yatırımların karşısında, yanında Bursa özellikli bir şehir. Herkesin gelme arzusunda olduğu bir şehir. Yatırımlar bütünleştiği zaman, çok yakın zamanda Bursa 5-10 yıl içinde Türkiye'nin üçüncü büyük şehri olacaktır. Bunun için cazibe merkezlerine ihtiyacımız var. Bursa termal şehri oluyor. Karacabey yolunda 2200 dönüm üzerinde Disneyland türü oteller ve eğlenci merkezi yapılması gibi cazibe merkezleri yapıldığında, Bursa bürokrasi şehri Ankara'yı da zorlayacaktır" diye konuştu.
BURSA-SİVAS 4 SAAT OLACAK
Devlet Demir Yolları (DDY) Genel Müdürü Süleyman Karaman, yüksek hızlı tren sayesinde Bursa’nın demir yolu hasretini sona erdiğini ifade ederek, hızlı trenin hem yolcu hem de yük taşıyacağını söyledi. Karaman, “Bursa yüksek hızlı tren yapım çalışmalarında 10 milyon metreküp dolgu yapılacak. 152 adet sanat yapısı inşa edilecek. Proje tamamlandığında Bilecik Bursa seyahat süresi 35 dakika. Bursa-Eskişehir 1 saat, Bursa-Ankara 2 saat 15 dakika, Bursa-İstanbul 2 saat 15 dakika Bursa-Konya 2 saat 20 dakika, Bursa-Sivas 4 saate inecek” dedi.
"RÜYA GİBİ BİR GÜN YAŞIYORUZ"
Bursa Valisi Şahabettin Harput, “Bursa, rüya gibi bir gün yaşıyor. Bursa, tarihe not düşüyor. Bursa, başkent Ankara ile kucaklaşmanın mutluluğunu yaşıyor. İnşallah 3 yıl sonra bugün bu muhteşem törenle bu eser açıldığında Bursa bir başka Bursa olacak.Bu hizmetin hayata geçmesiyle Bursa sadece normal ulaşıma kavuşmuş olmayacak. 800 milyon liraya mal olacak proje ile Bursa’nın bayram sevinci yaşamasına vesile oldu” dedi.
Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe, demiryolunun Bursalıların uzun yıllar hayali olduğunu ifade etti. Altepe, "Yüksek hızlı tren sayesinde Bursa daha da gelişecek. Bursa için hangisi hayırlı ise onu her zaman destekledik. hedefimiz Bursamızın her alanda yükselmesidir. Bu hızlı tren 2016'da da ilk sefere çıkacak. Bursa için hayırlı olsun" şeklinde konuştu.
İLK SEFER 2016’DA
Hat, Ankara-Bursa arası seyahat süresini 2 saat 10 dakikaya, İstanbul-Bursa arası seyahat süresini 2 saat 15 dakikaya indirecek. Hat, yolcu ve yük trenlerinin birlikte işletilebileceği son Yüksek Hızlı Tren teknolojisine ve 250 kilometre hıza uygun inşa edilecek. Bursa'nın Balıkesir üzerinden İzmir'e ve limanlara demiryolu bağlantısını sağlayacak olan hat, bölgenin sanayisine önemli ölçüde alternatif ulaşım imkanı sunacak. Hattın 2016 yılında hizmete girmesi planlanıyor. Yüksek Hızlı Tren Hattı'nın 75 kilometrelik bölümünü oluşturan Bursa- Yenişehir etabında 15 kilometre uzunluğunda 11 adet tünel, bin 140 metre uzunluğunda 3 adet aç-kapa tünel, 6840 metre uzunluğunda 8 adet viyadük, 358 metre uzunluğunda 7 adet köprü, 42 adet alt ve üst geçit, 58 adet menfez olmak üzere toplam 143 sanat yapısı inşa edilecek. Hattın 3 yıl sürecek olan yapım çalışması sırasında yaklaşık 10 milyon 500 bin metreküp kazı ve 8 milyon 200 bin metreküp dolgu gerçekleştirilecek.