SPOR - 18 Eylül 2021 Cumartesi 11:25

Trabzon, Paşa'yı tek golle geçti

A
A
A
Trabzon, Paşa'yı tek golle geçti

Süper Lig’in 5. haftasında Kasımpaşa, sahasında karşılaştığı Trabzonspor’a 1-0’lık skorla mağlup oldu.

Maçtan dakikalar (İlk yarı)

13. dakikada ceza yayı önünde topla buluşan Bakasetas’ın sert şutunda meşin yuvarlak üstten auta gitti.
32. dakikada Cornelius’un pasında ceza sahası dışı sol çaprazında topla buluşan Nwakaeme’nin sert şutunda meşin yuvarlağı kaleci Ertuğrul kornere çeldi.
34. dakikada sağ taraftan ceza sahası içerisine giren Peres’in son çizgiye inerek yerden içeri çevirdiği topa arka direkte Nwakaeme’nin şutunda kaleci Ertuğrul meşin yuvarlağı oyun alanına çeldi.
36. dakikada ceza yayı önünde topla buluşan Hajradinovic’in yerden şutunda meşin yuvarlak kaleci Uğurcan’da kaldı.

Maçtan dakikalar (İkinci yarı)

52. dakikada sol taraftan ceza sahası içine giren Nwakaeme’nin penaltı noktası yakınlarından verdiği pasta Bakasetas ceza yayı önünde topla buluştu. Bakasetas’ın yerden sert vuruşunda meşin yuvarlak ağlara gitti. 0-1
81. dakikada sağ taraftan ceza sahası içine giren Yusuf’un son çizgiye inerek yaptığı ortada arka direkte Eyyseric’in gelişine yaptığı vuruşta meşin yuvarlak kaleci Uğurcan’da kaldı.
 
Trabzon, Paşa'yı tek golle geçti

Trabzon, Paşa'yı tek golle geçti

Stat: Recep Tayyip Erdoğan
Hakemler: Mete Kalkavan xx, Samet Çiçek xx, Yusuf Bozdoğan xx
Kasımpaşa: Ertuğrul Taşkıran xx, Mehmet Feyzi Yıldırım xx (Ahmet Engin dk. 90 ?), Donk xx, Brecka xx, Evren Elmalı xx (Sakıb Aytaç dk. 84 ?), Tarkan Serbest xx, Sadiku xx (Doğucan Haspolat dk. 84 ?), Yusuf Erdoğan xx, Hajradinovic xx (Eysseric dk. 64 x), Travnik xx, Umut Bozok xx
Yedekler: Erdem Canpolat, Harun Tekin, Bruma, Hasan Emre Yeşilyurt
Teknik Direktör: Cihat Arslan
Trabzonspor: Uğurcan xx, Peres xx, Ie xx, Hugo xx, Denswill xx, Hamsik xx, Berat Özdemir xx (Abdulkadir Parmak dk. 46 x (Yusuf Sarı dk. 50 x), Abdulkadir Ömür xx (Dorukhan Toköz dk. 83 ?), Cornelius x (Gervinho dk. 74 x), Bakasetas xxx (Siopis dk. 84 ?), Nwakaeme xx
Yedekler: Erce, Hüseyin Türkmen, Koita, İsmail Köybaşı, Serkan Asan
Teknik Direktör: Abdullah Avcı
Gol: Bakasetas (dk. 52) (Trabzonspor)
Sarı kartlar: Umut Bozok, Mehmet Feyzi Yıldırım, Eysseric (Kasımpaşa), Denswil, Peres (Trabzonspor)

Bora Akyol - Mehmet Şirin Topaloğlu

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Amasya Oluz Höyük’te keşfedilen tarihi tapınakların inşasında kullanılan gizemli taşlar araştırılıyor Amasya’daki Oluz Höyük kazısında gün yüzüne çıkarılan tarihi tapınakların inşasında ekseriyetle kullanılan açık yeşil renkli gizemli taşlar inceleniyor. İnce taneli tüf olarak adlandırılan volkanik kaya parçalarının benzeri kazı alanına 10 kilometre mesafedeki Doğantepe köyünde antik taş ocağında bulundu. Bilim adamları, höyükten ve taş ocağındaki kaya parçalarından numuneler alıp laboratuvarda araştırma yapacak. “Kutsal alanın inşasında bu taş tercih edilmiş” 18 yıldır süren kazılarda Anadolu’da ilk defa bulunan 2 bin 600 yıllık Kubaba kutsal alanındaki 3 sunağın duvarlarının yüzde 90 oranında ince taneli tüf olarak adlandırılan volkanik kaya parçalarından oluştuğunu belirten Kazı Başkanı Prof. Dr. Şevket Dönmez, “Kutsal alanın inşasında yüzde 90 oranında bu taşın tercih edilmiş olduğunu anladık. Hafif olması sebebiyle işlenebilme noktasında çok pratik. Renk olarak da peyzajla bütünlük sağlıyor. Yapıların kutsal olarak değerlendirilen bu taşla bina edildiğini anlamış bulunuyoruz” dedi. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi’nden Prof. Dr. Ali Gürel’in Oluz Höyük ve çevresinde gerçekleştirdiği jeoarkeoloji araştırmalarında özgül ağırlığı diğer taşlardan hafif olan bu taşın kaynak bölgesinin 10 kilometrede mesafedeki Doğantepe köyünde belirlediğine değinen Prof. Dr. Dönmez, “Oluz Höyük’te kullanılan bu özel taşın höyük ıssızlaştıktan sonra da günümüze kadar ev temellerinde kullanılmış olduğunu belirledi. Antik Çağ’dan günümüze kadar yaşayan bir taş ocağının da keşfi gerçekleştirildi” diye konuştu. “Kesin sonuçları duyuracağız” 3 bin 500 yıl öncesine dayanan Hitit tabakasının yanı sıra Frig, Med, Pers ve Helenistik Dönem tabakalarında da aynı taşların kullanıldığının görüldüğüne anlatan İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk İslam Arkeolojisi Anabilim Dalı Başkanı Dönmez, “İnsan gözüyle olan benzerlikler çok açık. Her iki bölge arasındaki ilişkiyi işaret ediyor. Bundan sonraki aşama antik taş ocağından ve Oluz Höyük’ten numuneler alıp laboratuvarlarda karakterizasyon ve eşleştirme çalışması yapacağız. Kesin sonuçları kamuoyuna duyuracağız” şeklinde konuştu. Antik taş ocağında incelemede bulunan Arkeojeofizik Uzmanı Dr. Öğr. Üyesi Fethi Ahmet Yüksel de taşların Oluz Höyük’te yapı taşı olarak çok iyi değerlendirildiğine işaret etti. Günümüzden 6 bin 500 yıl öncesine kadar uzanan tarihe sahip Oluz Höyük’te, Kalkolitik’ten başlayarak Erken Tunç Çağı, Asur Ticaret Kolonileri, Hitit, Frig, Pers, Med, Helenistik dönemleri ile Anadolu’ya ilk gelen Türk topluluklarının izlerinin görüldüğü kazılar, Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın uyguladığı ‘Geleceğe Miras Projesi’ çerçevesinde ilerliyor.
Mersin Mersin’de öğrencilere ’ev konforunda’ yurt hizmeti Mersin Büyükşehir Belediyesi, üniversite öğrencilerinin en önemli sorunlarının başında gelen barınma sorununa destek sunmaya devam ediyor. Büyükşehir Belediyesi, Gülnar ilçesi ile kent merkezinde yer alan yurt ve konukevinde öğrencilere ’ev konforunda’ yurt hizmeti sunuyor. Gerçekleştirdiği çalışmalarla Mersin’i öğrenciler için ucuz bir kent haline getiren Büyükşehir Belediyesi, üniversite öğrencilerini de unutmadı. Sosyal Hizmetler Daire Başkanlığı bünyesinde Gülnar ve merkezde yer alan erkek öğrenci yurdu, kız öğrenci yurdu ve konukevi ile öğrencilerin barınma sorununa destek olan Büyükşehir Belediyesi, geleceğin mimarı gençler için çalışmalarını sürdürüyor. Özel bireyler için engelsiz odalar da mevcut Gülnar ilçesindeki Mersin Üniversitesi Mustafa Baysan Meslek Yüksekokulu yerleşkesine yapılan yurt ve konukevi, 85’i kız olmak üzere toplam 137 öğrenciye hizmet veriyor. Akdeniz ilçesine bağlı İhsaniye Mahallesi’nde yer alan erkek öğrenci yurdu ise 120 kişilik kapasiteye sahip. 3’er ve 4’er kişilik odalara sahip olan yurtta, özel bireylerin kullanımına uygun 1’er kişilik engelsiz oda da bulunuyor. Yurtlarda, yemekhane, kütüphane, çamaşırhane, televizyon odası, mutfak gibi hizmetlerin yanı sıra, öğrencilere 24 saat sıcak su ve yüksek hızlı internet imkanı da sağlanıyor. "Amacımız, öğrencilerimize aile evi konforu sunmak" Akdeniz Erkek Öğrenci Yurt Müdürü Azad Saygı, verilen hizmetler dolayısıyla öğrencilerden olumlu geri dönüşler aldıklarının altını çizerek, "Erkek öğrenci yurdumuzda sabah kahvaltısı, akşam yemeği, sıcak su, internet, kişisel çalışma alanları, toplu çalışma alanları, mescit, çamaşır yıkama, kurutma ve ütü gibi hizmetlerimiz mevcut. Mersin merkezdeki erkek yurdumuz 120 kişi kapasiteli. Amacımız, eğitim için ailelerinden uzak kalan öğrencilerimize bir aile evi konforu sunmak" dedi. Öğrenciler hem şehirden, hem yurt hizmetinden memnun Şırnak’tan gelen veteriner teknikerliği öğrencisi Yusuf Ay, Mersin’in güzel bir şehir olmasının yanı sıra, öğrenciler için çok fazla imkan sunduğunu ifade etti. Büyükşehir Belediyesinin yurt hizmetinden duyduğu memnuniyeti dile getiren Ay, "Sabah ve akşam olmak üzere 2 öğün yemek var. Odaları güzel ve konforlu. Sıcak suyumuz ve internetimiz mevcut" diye konuştu. İstanbul’dan gelen Faik Kadir Tüysüz de Büyükşehir Belediyesinin gençlerin ihtiyacını gözeterek öğrenci dostu hizmetler verdiğini ifade etti. Bu desteklerden memnun olduklarını kaydeden Tüysüz, "Öğrenciler İstanbul, Ankara ve Eskişehir düşünüyor, fakat Mersin son zamanlarda öğrenciler tarafından rağbet görüyor. Öğrencilerin bu kentte mutlu olacağını düşünüyorum" dedi. Ankara’dan gelen Hüseyin Ünal ise "Mersin’de öğrenci olmak güzel. Sosyal ve kültürel etkinlikleri çok fazla. Bu nedenle Mersin’in tam bir öğrenci şehri olduğunu söyleyebilirim" ifadelerini kullandı. Yurtta aldıkları hizmetler hakkında da konuşan Ünal, "Burada güvenli ve huzurlu hissediyorum. Gelmek isteyen öğrencilere burayı kesinlikle tavsiye ederim" diye konuştu.
Samsun Unutkanlık ve bunamaya karşı beslenmeye dikkat Ondokuz Mayıs Üniversitesi (OMÜ) Tıp Fakültesi Nöroloji Anabilim Dalı ve Türk Nöroloji Derneği Başkanı Prof. Dr. Murat Terzi, "Alzheimer(unutkanlık) veya demans(bunama) olmamak için beslenme alışkanlığımızı iyi düzenlememiz gerekiyor. Tuzlu yememek, daha çok Akdeniz tipi mutfak alışkanlığı dediğimiz sebze ve meyve ağırlık beslenmek, olabildiği kadar su tüketme oldukça önemlidir" dedi. Prof. Dr. Murat Terzi, Alzheimer ve demans hastalığıyla ilgili açıklamalarda bulundu. Unutkanlık her yaş grubunda görülebilen bir şikayet olduğunu belirten Prof. Dr. Murat Terzi, "Alzheimer ve demans, özellikle yaş arttıkça ilerleyen yaşlarda çok daha fazla karşımıza çıkabilen şikayettir. Unutkanlık deyince ilk akla gelen hastalık Alzheimer hastalığı oluyor. Her unutkanlık Alzheimer olmuyor. Unutkanlık pek çok nedenle ilişkili olabilir. Bu bazen B12 vitamini eksikliği, bazen stresle ilişkili veya başka bir nedene bağlı olabilir. Öncelikle unutkanlığın nedenini ortaya koymak lazım. Biz unutkanlık şikayeti olan kişilerde öncelikle hastayı dinliyoruz. Bazı laboratuvar incelemeleri yapıyoruz. Bazen beyin görüntüleme incelemeleri yapıyoruz. Hastayı muayene ederek bu var olan görüntüleme ve verilerle beraber evet bu Alzheimer olabilir, hangi evresinde olabilir, veya demans dediğimiz nörolojik hastalıklarda da olabilir diyoruz. Bu tanıyı koyduktan sonra hastalarımıza özellikle ne yapmaları ve ne yapmamaları gerektiğini iyi anlatmaya çalışıyoruz. Burada hasta yakınlarına çok önemli bir iş düşüyor. Alzheimer gibi özellikle orta ve ileri derece unutkanlığı olan hastalarda bazen davranış problemleri ve kendi öz bakımlarını yapma gibi sorunlar olabiliyor. O nedenle biz hasta yakınlarının da işin içinde olmasını istiyoruz. Hastaya fizik tedavi, psikiyatrik tedavi gibi uygulama yapılması gerekiyor. Bütün bu süreç içerisinde hastalarımızın düzenli kontrole gelmeleri bizim için çok önemlidir" diye konuştu. Hastalara uyarılar Prof. Dr. Murat Terzi, Alzheimer veya demansa yakalanmamak için şu tavsiyelerde bulundu: "Demans genellikle 60 üzerinde olmakla beraber bazen erken yaş grubunda da görülebiliyor. Ailede genetik olarak demans öyküsü varsa bu diğer kuşaklarda erken yaşlara doğru gidebiliyor. O yüzden bir iyi tanı koymamız için iyi bir muayene yapmamız gerekiyor. Alzheimer ve demans olmamak için beslenme alışkanlığımızı iyi düzenlememiz gerekiyor. Tuzlu yememek, daha çok Akdeniz tipi mutfak alışkanlığı dediğimiz sebze ve meyve ağırlıklı beslenmek, olabildiği kadar su tüketme oldukça önemlidir. Hobilerimizi devam ettirmemiz lazım. Bulmaca çözmek, haber takibi yapmak, sanatsal ve sportif faaliyetleri devam ettirmek oldukça önemlidir. Haftada 3 gün açık havada yürüyüş yapmak, düzenli egzersiz yapmak, ev veya iş ortamında çok önemli olmadığı sürece değişiklik yapmamak önemlidir."
Ankara MEB’ten mevsimlik tarım işçileri ve yarı göçer ailelerin çocuklarının eğitime erişimini arttırma önlemi Milli Eğitim Bakanlığı, mevsimlik tarım işçileri ve yarı göçer ailelerin çocuklarının eğitime erişimini arttırmak amacıyla önemli adımlar atıyor. Milli Eğitim Bakanlığı tarafından mevsimlik tarım işçileri ve yarı göçer ailelerin çocuklarının eğitime erişimini arttırmak için 81 ilde yeni planlar hayata geçirildi. Bu planlar doğrultusunda, okul öncesi eğitimden başlayarak tüm kademelerde eğitimin kesintisiz şekilde sürdürülmesi için öğrencilerin e-Okul üzerinden takip edilmelerinden barınma imkanlarının arttırılmasına, ailelere yönelik bilgilendirme faaliyetlerinden mobil okul uygulamalarına, öğretmen görevlendirilmesinden telafi eğitimlerinin genişletilmesine bir dizi yeni önlem hayata geçiriliyor. 2024/5 sayılı Cumhurbaşkanlığı Genelgesi ve 2024/52 sayılı Milli Eğitim Bakanlığı Genelgesi çerçevesinde, 81 ilde kapsamlı eylem planları hazırlanarak hayata geçiriliyor. 27 Nisan 2024 tarihli ve 2024/5 sayılı "Mevsimlik Tarım İşçileri" konulu Cumhurbaşkanlığı Genelgesi ile mevsimlik tarım işçilerinin yaşam şartlarını iyileştirmek ve kamu hizmetlerine erişimlerini artırmak amacıyla önemli tedbirler alındı. Cumhurbaşkanlığı Genelgesi doğrultusunda, Millî Eğitim Bakanı Yusuf Tekin imzasıyla 2024/52 sayılı “Mevsimlik Tarım İşçileri ile Göçer ve Yarı Göçer Ailelerin Çocuklarının Eğitime Erişimi” konulu genelge, 6 Ağustos 2024’te yayımlandı. Bakanlığın genelgesinde, il ve ilçe müdürlükleri düzeyinde alınacak önlemler; “önleme”, “tespit”, “takip” ve “telafi” çalışmalarının yanı sıra “kurullar ve görevleri”, “valiliklerin sorumlulukları”, “sorumluluk” ve “denetim” başlıkları altında detaylı bir şekilde sıralandı. Genelgenin ardından, mevsimlik tarım göçünün yoğun yaşandığı illerdeki millî eğitim müdürlüklerinin katılımıyla, 81 il düzeyinde eylem planlarının hazırlanması amacıyla “Eylem Planı Hazırlık Çalıştayı” gerçekleştirildi. Eğitime erişim için çeşitli imkanlar Çalışmalar kapsamında, göç veren illerde ortaokul ve lise düzeyindeki öğrencilerin, ikamet ettikleri yerlerde kesintisiz eğitim alabilmeleri için pansiyonlarda barınma hizmetleri sunuluyor. Ayrıca mevsimlik tarım işçisi, göçer ve yarı göçer ailelerin çocuklarına yönelik sağlanan eğitim imkânları hakkında ailelere bilgilendirme çalışmaları yapılıyor. Göç alan illerde ise öğrenciler, aileleriyle birlikte yerleştikleri bölgelerde izlenerek eğitim ve öğretim imkanlarına erişimlerini sağlamak amacıyla kapsamlı çalışmalar yürütülüyor. Alternatif eğitim modelleri devreye girdi Okul öncesi eğitimden başlayarak tüm kademelerde öğrencilerin eğitiminin kesintisiz şekilde sürdürülmesi için özel bir hassasiyet gösteriliyor. Bu kapsamda, mobil okul uygulamaları, Mevsimlik Tarım İşçileri Projesi (METİP) kapsamındaki sosyal etkinlik alanlarının derslik olarak kullanılması ve bu alanlara öğretmen görevlendirilmesi gibi alternatif eğitim modelleri hayata geçiriliyor. 2025 itibarıyla yeni önlemler hayata geçirilecek Bakanlık, mevsimlik tarım işçisi ve göçer ailelerin çocuklarının eğitimde fırsat eşitliğinden yararlanabilmesi için 2025 yılı itibarıyla bir dizi yeni önlemleri de devreye alıyor. Bu önlemler arasında, e-Okul sistemine eklenecek özel bir alan ile bu öğrencilerin mevsimlik tarım göçü sırasında etkin ve hızlı bir şekilde takip edilmesi, mevsimlik tarım işçilerinin yoğun olduğu bölgelerde geçici derslik sayısının artırılması, telafi eğitim imkânlarının genişletilmesi gibi önemli adımlar yer alıyor. Ayrıca öğretmenler, veliler ve öğrencilere yönelik eğitim imkanları hakkında bilgilendirici yazılı ve video içeriklerin hazırlanması ile yaz okullarının düzenlenmesi de bu kapsamda hayata geçirilecek.