KÜLTÜR SANAT - 29 Temmuz 2024 Pazartesi 11:28

Türkiye’nin ilk doğa tarih müzesinde 5 bin çeşit materyal sergileniyor

A
A
A
Türkiye’nin ilk doğa tarih müzesinde 5 bin çeşit materyal sergileniyor

Canlı ve minarel türlerine ait yaklaşık 5 bin çeşit materyal, Prof. Dr. Ali Demirsoy Doğa Tarihi Müzesi’nde vatandaşlar için sergileniyor.


Erzincan’ın Kemaliye ilçesinde bulunan ve Türkiye’nin ilk doğa tarih müzesi olma niteliği taşıyan Prof. Dr. Ali Demirsoy Doğa Tarihi Müzesi’nde başta Kemaliye olmak üzere Erzincan ve yurt genelinden canlı ve minarel türlerine ait yaklaşık 5 bin çeşit materyal sergileniyor.


Erzincan Kemaliyeli olan Prof. Dr. Ali Demirsoy’un katkıları ile kurulan ve Dr. Aydın Akbulut, Öğ. Gör. Yusuf Durmuş’un öncülük ettiği müze “Doğa Müzesinde Bilimsel Bir Gezinti” isimli proje kapsamında 2009 yılında kuruldu.


Müzede sergilenen örneklerin önemli bir kısmı 10 ayrı üniversiteden 48 bilim insanının görev aldığı “Kemaliye ve Çevresinin Biyoçeşitlilik Açısından İncelenmesi” projesi kapsamında bölgeden toplanan jeolojik ve biyolojik örneklerden oluşuyor.


Kurulduğu tarihten bugüne bölge halkı, öğrenciler ve ekoturizm açısından önemli bir ilgi odağı olan müze, Türkiye’nin değişik bölgelerinden ve Kemaliye çevresinden alınan mineral, taş, toprak ve her türlü jeolojik materyal MTA’daki uzmanlara teşhis ettirilerek dolapların içindeki raflarda uygun kaplarda sergileniyor.


Öte yandan müzede Türkiye’nin ve dünyanın çeşitli yerlerinden gelmiş mineral, kristal, toprak, kayaç örnekleri sergilendiği belirtiliyor. Buna göre Kemaliye ve çevresinin Gastropad, Bivalvia ve Echinodermata gruplarına ait fosil örnekleri teşhis edilerek, müzenin raflarında sergileniyor.


Müzede aynı zamanda hücreli bitki ve hayvanların mikroskop altında görüntülerinin sunulduğu bir bölüm bulunuyor. Karasal ekosistemin ilk canlı gruplarından olan likenler doğal ortamına uygun habitat ortamları hazırlanarak sergileniyor. Yine Kemaliye’den toplanan ve teşhis edilen karayosunu örnekleri sergi panolarına yerleştirilerek sunuluyor. Omurgasızların önemli bir kısmı formol ve alkol içinde kavanozlarda etiketleriyle birlikte sunuluyor. Böceklerin büyük bir kısmı, bilimsel örnek hazırlama yöntemine göre içi boşaltılıp tahnit edilmiş, özel böcek iğnelerine geçirilerek panolarda (müze görsel materyali olarak) ya da parazitlere karşı özel korumalı, çekmeli müze dolaplarında saklanıyor. Müzenin en ağırlıklı kısmını böcekler ve herbaryum materyali oluşturuyor.


Bölgenin ve Türkiye’nin tatlısularında ve denizlerinde yaşayan balık örnekleri çeşitli kimyasal işlemlerden geçirilerek (formolalkol) görsel malzemeye dönüştürülerek sergileniyor. Aynı işlem amfibiler için de yapılıyor. Farklı türlerden oluşan amfibi örnekleri alkollü kaplar içinde ve sergi dolaplarında teşhir ediliyor. Birçok zehirli yılın türünün bulunduğu sürüngen örnekleri de aynı yöntemle görsel malzemeye dönüştürülüyor. Özellikleri, zehirleri ve korunma önlemleri konusunda bilgiler veriliyor.


200 yakın kuş türünün (bir kısmı göçücü, transit) varlığı bilinen Kemaliye’de çeşitli fırsatlarla elde edilen kuş örnekleri tahnit edilerek müzede sunuluyor. Bu kuş türlerine ilişkin tanıtıcı resimler ve tahnit malzemeleri önemli bir eğitim malzemesi niteliği taşıyor.


Soyu tehdit altında olan ayı, kurt, vaşak, sansar, dağ keçisi, porsuk, sincap, yedi uyur, fındık faresi, yer sincabı, çok sayıda küçük memeli ve kemirici türleri yörenin fauna elemanları olarak müzede halkın ve eğitim camiasının hizmetine sunuluyor. Çeşitli şartlar altında elde edilmiş olan büyük ve küçük memeliler tahnit edilerek üç boyutlu sergileniyor. Ayrıca bu memelilerin postları ve bazılarının iskeletleri de sergilenerek ve tanıtıcı bilgiler veriliyor. Kemaliye ve çevresinden teşhis edilen 1000 kadar bitkinin en az yarısı, özellikle soğanlı bitkiler görsel olarak müzede sunuluyor. Bitkiler müze materyali olarak preslendikten sonra kartonlara yapıştırılıyor. Bu örneklerin hepsi herbaryum örnekleri olarak özel dolaplarda bilim insanlarının kullanımına açık olarak sergileniyor.



Türkiye’nin ilk doğa tarih müzesinde 5 bin çeşit materyal sergileniyor

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Mersin Vali Pehlivan: "Eğitim, güçlü geleceğimiz ve müreffeh yarınlar için hayati konuların başında geliyor" Mersin Valisi Ali Hamza Pehlivan, eğitimin, ülkenin güçlü geleceği ve müreffeh yarınlar için en hayati konuların başında geldiğini söyledi. Vali Pehlivan, 2024-2025 eğitim öğretim yılının başlaması vesilesiyle İl Milli Eğitim Müdürü Fazilet Durmuş, müdür yardımcıları, şube müdürleri ve ilçe milli eğitim müdürlerinin katılımıyla koordinasyon ve değerlendirme toplantısına katıldı. Pehlivan, toplantıda yapmış olduğu konuşmasında, yeni eğitim-öğretim yılının hayırlı olması temennisinde bulundu. Milli eğitimin her zaman öncelikli konuların başında geldiğini vurgulayan Pehlivan, "Eğitimle ilgili hususları mütemadiyen değerlendirmek, varsa sorunları çözmek, yatırımları ve projeleri takip etmek, rutinin ötesinde eğitime değer katacak, başarı çıtasını yükseltecek adımları atmak, attırmak ve bunu yaparken de bir ekip ruhu içerisinde hareket etmek gerekmektedir" dedi. Eğitimin, ülkenin güçlü geleceği ve müreffeh yarınlar için en hayati konuların başında geldiğini belirten Vali Pehlivan, "İyi insan yetiştirmek; kendini, ailesini, toplumunu ve dünyayı tanıyan, milletini, vatanını, tarihini, milli ve manevi değerlerini idrak etmiş, çağın gerektirdiği bilgilerle donanmış, çalışkan, üretken nesiller yetiştirme hedefiyle eğitim ve öğretim hizmetlerini, okul, idareci, öğretmen, aile iletişimi ve işbirliğiyle sürdürmek büyük önem arz etmektedir. Bu konuda dertlenmemiz, mesai mefhumu gözetmeksizin yorulmadan, kararlılıkla çalışmamız gerekmektedir. Amacımız eğitimde her geçen gün kalite ve başarı düzeyini arttırmaktır. Hedef elbetteki sadece sınavlarda, yarışmalarda başarı değil. Amacımız, öğretmenlerimizle, ailelerimizle birlikte hem ilgi ve yeteneğine göre başarılı hem de iyi insan yetiştirmektir" diye konuştu. Toplantıda, okulların yeni eğitim öğretim sezonuna hazırlanması konusunda yürütülen çalışmalar, öğretmenler ve öğrencilerin okullarda huzur ve güven içerisinde eğitimlerini sürdürmeleri için okullarda ve okulların çevresinde alınan tedbirler ve ilgili çeşitli hususlarda yürütülen çalışmalar ile kurumlar arası koordinasyonu gerektiren hususlar değerlendirildi.
Diyarbakır Ölü bulunan Narin olayında 21 kişi gözaltına alındı Diyarbakır’ın Bağlar ilçesi Taşvantepe Mahallesinde 21 Ağustos tarihinde kaybolan ve 19 gün sonra ölü bulunan Narin Güran olayı ile ilgili 21 kişi gözaltına alındı.Diyarbakır İl Jandarma Komutanlığı koordinesinde kamu kurum ve kuruluşlarından oluşan özel ekipler ile Narin Güran’ı bulma çalışmaları 19 gün boyunca aralıksız devam etmişti. Sabah saatlerinde 8 yaşındaki Narin Güran’ın cansız bedeni köyden yaklaşık 3 kilometre uzaklıkta bulunan Eğer Tutmaz deresi kenarında çuval içinde bulunmuş, yapılan ilk incelemelerin ardından cenaze Diyarbakır Adli Tıp Kurumuna kaldırılmıştı. Diyarbakır İl Jandarma Komutanlığı ekipleri tarafından cenazesinin bulunmasının ardından sorgulanmak üzere 21 kişi gözaltına alındı. Gözaltına alınanların jandarmadaki sorgularının devam ettiği belirtildi.Adalet Bakanı Tunç sosyal medya hesabından duyurduAdalet Bakanı Yılmaz Tunç, sosyal medya hesabından yaptığı açıklama ile 21 kişinin gözaltına alındığını duyurdu. Tunç, "Diyarbakır’ın Bağlar ilçesine bağlı Tavşantepe Mahallesinde cansız bedenine ulaşılan Narin Güran evladımızın ölümünden sorumlu olanlarla ilgili soruşturma çok yönlü olarak devam etmektedir. Hepimizi derinden üzen acı olayın açıklığa kavuşması için Diyarbakır Cumhuriyet Başsavcılığı tarafından yürütülen soruşturma kapsamında 1 Cumhuriyet başsavcıvekili ile 3 Cumhuriyet savcısı daha görevlendirilmiştir. Narin kızımızla ilgili otopsi işlemi devam etmektedir. Soruşturmanın bu aşamasında 21 şüphelinin gözaltına alınması talimatı verilmiştir. Narin evladımıza bir kez daha Allah’tan rahmet diliyorum" dedi.
Mersin Vali Pehlivan: "Amacımız eğitim öğretim kalitesini ve başarı düzeyini arttırmak" Mersin Valisi Ali Hamza Pehlivan, yeni eğitim öğretim sezonu için bakanlık tarafından üç ana başlık belirlendiğini belirterek, "Bizim hedefimiz Mersin’imizde, Mersin’imizdeki her ilçede, her okulda eğitim ve öğretimin kalitesini ve başarı düzeyini arttırmaktır" dedi. ’2024-2025 Eğitim- Öğretim Yılı Koordinasyon ve Okul Güvenliği Toplantısı’, Vali Pehlivan başkanlığında gerçekleştirildi. Programda, Mersin Valiliğinin himayesinde, İl Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından yürütülen proje ve faaliyetler ile Mesleki ve Teknik Eğitim Politika Belgesi hakkında bilgilendirme ve video gösterimleri yapıldı. Programda konuşan Vali Pehlivan, yeni eğitim öğretim sezonunun hayırlı ve uğurlu olmasını temenni ederek, "Okullarımızda yürütülen hazırlık çalışmalarının ardından yeni eğitim öğretim sezonunu bu hafta itibariyle başlatmış bulunuyoruz. Okullarımız yaklaşık 3 aylık bir aradan sonra öğrencilerine ve öğretmenlerine kavuşarak yeni başarılara ve hedeflere doğru yol almaya başladı" diye konuştu. Sunumda, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yürürlüğe konulan ‘Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’ne ilişkin bilgiler paylaşıldığını hatırlatan Vali Pehlivan, "Cumhurbaşkanımızın tensipleriyle yürürlüğe giren ’Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’, ‘Mesleki ve Teknik Eğitim Politika Belgesi’ ve bununla ilgili detaylı genelgeler, talimatlar ve bunların uygulamadaki takibi hususu ziyadesiyle önemlidir. Bütün milli eğitim müdürlerimiz ve okul müdürlerimizin, özellikle yeni bir eğitim öğretim sezonuna girerken bu yıl ortaya konulan hedefleri içeren bütün genelgeleri, talimatları, mevzuatla ilgili açıklayıcı nitelikteki tamimleri yakından takip etmeleri gerekmektedir ki, bir idareci olarak okulda hem öğretmenlerimizi hem de öğrencilerimizi sağlıklı bir şekilde yönlendirebilesiniz ve uygulamada herhangi bir aksaklık oluşmasın" ifadelerini kullandı. Yeni dönemde 3 ana başlık belirlendi Yeni eğitim öğretim sezonu için bakanlık tarafından üç ana başlık belirlendiğini kaydeden Vali Pehlivan, "Birincisi Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli, 2.’si Mesleki ve Teknik Eğitim Politika Belgesi, 3.’sü de ailelerin eğitim öğretim süreçlerine her zamankinden çok daha fazla dahil edilmesidir. ‘Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’ne baktığımızda; yıllardan beri eğitim öğretim hizmetlerinden elde edilen tecrübelerin, tespitlerin değerlendirildiği, dünyadaki örneklerin incelendiği, çağın gereklerinin dikkate alındığı, bilginin becerilerin ortaya çıkarılması ve geliştirilmesi yönünde rehber edinileceği, erdem, değer, eylem yaklaşımıyla geleceğin inşa edilmesinin hedeflendiği bir model ortaya konulmuş olduğunu görmekteyiz. Bu bağlamda, okul müdürlerimizin bu modele hakim olması, okuması, anlaması, idrak etmesi ve bu süreci öğretmenlerimizle değerlendirmek, bugüne kadar olduğu gibi öğretmenlerimizin katkısı, emeği ve özverisiyle çocuklarımızın zihin dünyasına ve gönül dünyasına hitap ederek kendini, ailesini, toplumunu ve dünyayı tanıyan, milletini, vatanını, tarihini, milli ve manevi değerlerini idrak etmiş, çağın gerektirdiği bilgilerle donanmış, çalışkan, üretken nesiller yetiştirme hedefiyle eğitim ve öğretim hizmetlerinin sürdürülmesi büyük önem arz etmektedir" şeklinde konuştu. "Öğretmenlerimizin ev ziyaretleri yapmasını önemsiyoruz" Çocukların ve gençlerin yeteneklerinin, becerilerinin keşfedilmesi ve geliştirilmesinin oldukça önemli olduğunu vurgulayan Vali Pehlivan, şöyle devam etti; "Öğretmenlerimizin velilerimiz ile birlikte sürekli iletişim halinde olarak, öğrencilerimizin durumunun iyi analiz edilmesi, bilgi ve beceri durumuna göre uygun alanlara yönlendirilmesi konusunda rehberlik etmesi gerekmektedir. Geçmişte; öğretmenlerimizin ev ziyaretleri yaparak öğrencilerimizin aileleri ile bir araya geldiği ‘Bize de gel öğretmenim’ başlığı altında uygulamalarımız oldu. Eğitim süreçlerinin ana ögelerinden olan öğrenci, okul, aile iş birliğini sağlamak amacıyla bu sene de öğretmenlerimizin ev ziyaretleri yapmasını, ev ortamında velilerimiz ile bir araya gelmesini önemsiyoruz. Bizim hedefimiz Mersin’imizde, Mersin’imizdeki her ilçede, her okulda eğitim ve öğretimin kalitesini ve başarı düzeyini arttırmaktır. Kamu hizmetlerini yerine getiren özellikle idareci konumundaki kamu görevlilerimizden beklentilerimizi çeşitli vesilelerle ifade ettiğimiz gibi temel olarak 3 başlıkta topluyoruz; ‘kuruma hakimiyet, kadroya hakimiyet, konuya hakimiyet’. Burada kuruma hakimiyetten kastımız, her idarecinin kurumuna, fiziki şartlarından donanımına, geçmişinden bugününe kadar A’dan Z’ye hakim olması. Kadroya hakimiyetten kastımız personelini birlik beraberlik içinde, bir aile ruhuyla, sevgiyle, disiplinle ve özveriyle, iş,hizmet ve vatandaş odaklı bir çalışma anlayışı paydasında toplaması. Konuya hakimiyet ise bir idarecinin başında olduğu kurumun veya birimin hizmet alanındaki konularına, mevzuatına, yerine getirilmekte olan iş ve işlemlere, bunlarla ilgili gelişmelere hakim olmasıdır. Amacımız eğitim kurumlarımızdan her bir idarecinin bu ve benzeri ideal ilkeler doğrultusunda çalışarak günden güne daha başarılı sonuçlar elde etmesidir." Toplantıda İl Milli Eğitim Müdürü Fazilet Durmuş da bir konuşma gerçekleştirdi. Vali Ali Hamza Pehlivan başkanlığında Mersin Üniversitesi Akdeniz Kültür Merkezinde gerçekleştirilen toplantıya kaymakamlar, kurum amirleri, il merkezi ve ilçelerden gelen okul müdürleri ile müdür yardımcıları katıldı.