GÜNDEM - 04 Ekim 2024 Cuma 12:08

Mühendislikten çiftçiliğe: Haftada 2-3 gün çalışarak 4-5 mühendis maaşı kazanıyor

A
A
A
Mühendislikten çiftçiliğe: Haftada 2-3 gün çalışarak 4-5 mühendis maaşı kazanıyor

Konya Selçuk Üniversitesi Elektrik Elektronik Mühendisliği bölümünden mezun olan Beytullah Efe, iki yıl süren mühendislik kariyerini bırakarak babasının mesleği olan üzüm üreticiliğine yöneldi. Efe, haftada 2-3 gün çalışarak 4-5 mühendisin kazandığı maaşı kazanıyor.


Konya Selçuk Üniversitesi elektrik elektronik mühendisi mezunu Beytullah Efe, iki yıl mühendislik yaptıktan sonra baba mesleği olan üzüm üreticiliğine girişti. Merkeze bağlı Güzel Yalı köyünde, başlangıçta babasının 10 dönümlük bağı ile ilgilenmeye başlayan 30 yaşındaki Efe, çevresinin de desteğiyle bu alanı zamanla 50 dönümün üzerine çıkarttı. Ürettiği, raf ömrü uzun olması dolayısıyla yüksek talep gören üzüm, yurt dışına da ihraç ediliyor. Özellikle eleştirilerle karşılaşsa da, bu işten elde ettiği gelirin 4-5 mühendis maaşı kadar olduğunu vurgulayan Efe, haftanın sadece 2-3 günü çalışarak, özgürce ve severek üretim yapmanın mutluluğunu yaşadığını dile getirdi. Mühendislik ile tarımın nasıl birleşebileceğinin başarılı bir örneği olan Efe, şimdilerde ise hasat ettiği ağın beyazı cinsi üzümleri ihraç etmek üzere tırlarla Türkiye’nin birçok noktasına gönderiyor.



"Ürettiğimiz üzüm Türkiye’de bilinen bir ürün"


Mühendislikten çiftçiliğe geçiş süreci hakkında bilgi veren Beytullah Efe, "Elektrik elektronik mühendisiyim. Konya Selçuk Üniversitesinden mezunum. Okulu bitirdikten sonra yaklaşık iki sene mühendislik yaptım. Daha sonrasında burası bana daha cazip geldi. Babamı örnek almam ve evin tek erkek çocuğu olmam dolayısıyla babamın ektiği 10 dönümlük bağda üzüm üretmeye devam ettik. Benim gelmem ile birlikte çevremdekilerin de yardımıyla bir potansiyel hissettim. Şu anda 50 dönümün üzerinde bir alanda üzüm üreticiliği yapıyorum. Ürettiğimiz üzüm Türkiye’de bilinen bir ürün. Özellikle raf ömrünün uzun olmasından dolayı çok fazla talep gören bir ürün" dedi.



"Biz ürünü bu şekilde ham olarak satmayı istemiyoruz, bunu işlemeyi, katma değer katmayı istiyoruz"


Sermaye noktasında sorun yaşamadıklarını ancak ürünlerini pazarlamada kurulacak entegre tesisi ile aşabileceklerini ifade eden Efe, "Neden mühendis değil de çiftçisin diye bazıları eleştirebiliyor. Gelir noktasında bu işten 4-5 mühendis maaşı kadar bir gelirimiz oluyor. Aynı zamanda özgürüm. Kendime zaman ayırabiliyorum. Haftanın 6-7 günü yerine sadece 2-3 gün istekli bir şekilde, severek çalışarak bu ürünleri üretebiliyoruz. Yaptığımız işten dolayı mutluyuz. Biz ürünü Türkiye’nin pek çok şehrine ve ihracata kadar gönderebiliyoruz. Bu noktada hiçbir sorunumuz yok. Sadece yaşadığımız sorun, ürünümüzü işleyemiyoruz. Biz ürünü bu şekilde ham olarak satmayı istemiyoruz, bunu işlemeyi, katma değer katmayı istiyoruz. Bunun da yolu entegre tesis kurmaktan geçiyor. Sadece bu noktada bazı sorunlar yaşıyoruz" şeklinde konuştu.



Mühendislikten çiftçiliğe: Haftada 2-3 gün çalışarak 4-5 mühendis maaşı kazanıyor

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Hakkari Türk-İran Sınır İlleri Ekonomik İşbirliği Toplantısı sona erdi İran’ın Urmiye şehrinde yapılan 7. Türk-İran Sınır İlleri Ekonomik İşbirliği Toplantısı sona erdi. Hakkari Valisi Ali Çelik öncülüğünde protokol üyeleri ve kurum temsilcilerinden oluşan Hakkari heyeti ile birlikte İran’ın Urmiye şehrinde gerçekleştirilen Türk-İran Sınır İlleri Ekonomik İşbirliği Toplantısı’nın kapanış programı yapıldı. Türkiye ile İran’ın sınır ilişkileri, ulaşım, kültür, bilim, sanayi, ticaret ve ekonomik alanlardaki ilişkilerinin geliştirilmesine yönelik olarak düzenlenen toplantının kapanış programında konuşma yapan Çelik, “7’ncisi yapılan Türk-İran Sınır İlleri Ekonomik İşbirliği Toplantısı’nda sınır ticareti, gümrük ve ulaşımla birlikte kültür ve turizm konularında 3 komisyonda çalışmalar tamamlandı. Mutabakat metni de hazır. İnşallah bu mutabakat metni, bir önceki toplantıda alınan kararlarla birlikte bizlere ışık tutmaya ve yol göstermeye devam edecek. Hem teknik komitede görev alan hem de heyetimizde bulunan arkadaşlarımıza özverili çalışmaları için teşekkürlerimi borç biliyorum. İki ülkenin çok eski tarihi ve kültürel bağları var. Bu meyanda İran’la ilişkilerimizi karşılıklı güven ve müşterek menfaatler temelinde derinleştirmeye önem veriyoruz. Alınan kararlar her iki ülkenin de faydasına olacak şekilde uygulamaya geçecek. Bizler de kendi görev alanımızda, sorumluluklarımız çerçevesinde bu alınan kararların takibini yakinen birlikte gerçekleştireceğiz” dedi. 3-4 Ekim tarihlerinde yapılan 7’nci Türk-İran Sınır İlleri Ekonomik İşbirliği Toplantısı, ikinci gün yapılan protokol imza töreni ile son buldu.
Elazığ Başkan Şerifoğulları, Karşıyaka-Beyyurdu yolunda incelemelerde bulundu Elazığ Belediye Başkanı Şahin Şerifoğulları saha inceleme çalışmaları kapsamında şehrin doğu aksını güçlendirecek Karşıyaka-Beyyurdu yolu genişletme çalışmalarına ilişkin incelemelerde bulundu. Elazığ Belediyesi Fen İşleri Müdürlüğüne bağlı ekipler tarafından, şehir genelinde kesintisiz ve konforlu ulaşım sağlamak amacıyla bakım-onarım ve yeni yol çalışmaları devam ediyor. Şehrin dört bir yanını modern ve kaliteli bir ulaşım ağı ile kuşatmaya yönelik çalışmalar doğrultusunda, bin 500 metre uzunluğundaki Karşıyaka-Beyyurdu yolu, genişletme çalışmalarıyla 8 metreden 20 metreye çıkartılıyor. Karşıyaka-Beyyurdu, Çatalçeşme TOKİ’ler-Yazıkonak ve Yurtbaşı’nın merkezle bağlantısını sağlayan Karşıyaka-Beyyurdu yolu, iki gidiş iki geliş olmak üzere 4 şerit olarak düzenleniyor. Yürütülen çalışmalar doğrultusunda yerinde döküm hazır beton yöntemi kullanılarak orta refüj ve bordür çalışmaları sürdürülürken aynı zamanda yağışlar sonrası oluşabilecek yüzeysel suları toplamak amacıyla yol kenarlarına açık hendek yapımı ile yol alt malzeme serim çalışmaları devam ediyor. Çalışmaların tamamlanmasının ardından asfalt serim çalışmalarına başlanılacak. Çalışmaları yerinde inceleyen Elazığ Belediye Başkanı Şahin Şerifoğulları, ’’Bir yandan şehrin geleceğine yaptığımız en önemli yatırım olan altyapı yenileme çalışmalarımız devam ederken şehrin ulaşım aksını güçlendirmeye yönelik çalışmalarımız da sürüyor. Son derece zorlu bir süreç olan altyapı yenileme çalışmalarımızı belirlediğimiz çerçevede hayata geçirirken yollarımızda da yenileme ve güçlendirme çalışmalarına aynı kararlılıkla devam edeceğiz. Vatandaşlarımızın hayat standartlarının en yüksek seviyeye çıkartılması için tüm ekiplerimizle gece gündüz demeden çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Önümüzdeki on yıllara temel sorunlarını çözmüş güçlü bir şehir bırakacağız. Hemşehrilerimizin güçlü desteğiyle hep birlikte başaracağız. Şehrimizin doğu ulaşım aksını merkeze bağlayan Karşıyaka-Beyyurdu yolumuzu da inşallah en kısa sürede hizmete sunarak şehrimizin ulaşım konforuna katkı sağlamış olacağız’’ dedi.
İstanbul Ataşehir’de 2 apartmanın çatısı alev alev yandı Ataşehir’de 4 katlı bir apartmanın çatısında tadilat sırasında tüp patlaması nedeniyle yangın çıktı. Yangında ölen veya yaralanan olmazken, alev topuna dönen iki apartmanın çatısı kullanılamaz hale geldi. Olay, İstanbul’un Ataşehir ilçesi, Mevlana Mahallesi, Alper Sokak üzerinde saat 13.30 sıralarında yaşandı. İddiaya göre, dört katlı bir apartmanın çatısında tadilat sırasında tüp patlaması nedeniyle alevler çıkmaya başladı. Yangın kısa sürede tüm çatıyı etkisi altına aldı. Çıkan alevler yan binadaki üç katlı başka bir apartmanın çatısına da sirayet etti. Yangını fark eden apartman sakinleri durumu itfaiye ekiplerine bildirerek binayı boşalttı. İhbar üzerine olay yerine çok sayıda itfaiye, polis ve sağlık ekipleri sevk edildi. Olay yerine gelen itfaiye ekipleri yaklaşık 2 saat süren çalışmanın ardından alev topuna dönen çatıyı söndürmeyi başardı. Yaşanılan olayda ölen veya yaralanan olmazken, iki apartmanın çatısı da kullanılamaz hale geldi. Polis ekipleri olay yerinde emniyet şeridiyle önlem alırken, yangının yaşandığı sokaktaki vatandaşları uzaklaştırdı. Yangınla ilgili detaylı inceleme başlatıldı. Olayı gören Özgür Taylan Saygılı, "Çatıda tadilat sırasında tüp patladı. Oradaki cilaların tutuşmasıyla alevler çıktı. Tüm çatıyı sardı. Yan binaya da sıçradı. Çatılar küle döndü ama çok şükür herhangi bir can kaybı olmadı" dedi.
Elazığ THY Yönetim Kurulu Başkanı Bolat: "Türk Hava Yollarının Türk ekonomisine katkısı 54 milyar dolar’’ Türk Hava Yolları Yönetim Kurulu ve İcra Komitesi Başkanı Prof. Dr. Ahmet Bolat, Elazığ’da katıldığı programda yaptığı açıklamada, ’’Türk ekonomisinin büyüklüğünü 1.1 trilyon dolar aldığımızda Türk Hava Yolları tek başına ekonominin 20’de 1’ini sağlamış. Gelecekte Türk ekonomisine katkımız daha fazla olacak. 10 yıl sonrada geleceğimiz rakam 144 milyar dolar. 2023’ten 2033’e kadar her yıl katkıyı topladığımız da 1.1 trilyon dolar ediyor. 1.1 trilyon dolar da bugün Türkiye’nin ekonomik gücüdür. Türk Hava Yolları ve iştirakleri 10 yılda yaptığı katkıyla bir Türkiye ekonomisini sağlamış olacağız” dedi. Türk Hava Yolları Yönetim Kurulu ve İcra Komitesi Başkanı Prof. Ahmet Bolat ve beraberindeki heyet Elazığ’a gelerek bir dizi incelemelerde bulundu. İl protokolü tarafından karşılanan heyet, bir otelde basın mensuplarına açıklamalarda bulundu. Türk Hava Yolları olarak Türkiye’nin güzide şehrini ziyaret etmekten dolayı son derece mutlu olduklarını aktaran Bolat, ’’Tarihi milattan önce binlerce yıla dayanan ve o günden bugüne binlerce medeniyete ev sahipliği yapmış Elazığ şehrimizin kültürel doğal güzelliklerinin yanı sıra gastronomi alanında da eşsiz tarifleri olan şehri dünyaya tanıtmak üzere bugün buradayız. Medeniyetlere ev sahipliği yapmış kadim şehrimiz dünyada yeteri kadar tanınmıyor ama UNESCO’nun Geçici Miras Listesinde olan Harput’un bundan sonra kalıcı miras listesine alınması hususunda çalışmaları beraber yürüteceğiz. Aynı şekilde UNESCO Somut Olmayan Kültürel Miras Listesinde olan kürsübaşı sohbetini de dün akşam tanıma fırsatı bulduk. Hakikaten somut kültürel miraslar gibi soyut kültürel miraslarda ülkemizde son derece önemli yer kaplıyor fakat maalesef fazla bilinmiyor. Şanlıurfa’nın sıra gecelerini herkes biliyor ama Elazığ’ın bilinmiyor. Bugün Harput, Palu ve antik yerleri gezeceğiz. Özellikle Türk Hava Yollarının 94 bin çalışanı var. Bu 94 bin çalışanın bilet hakları ve pas hakları var. Elazığ bundan önce kaç kişinin aklındaydı bilmiyorum ama bundan sonra 94 bin çalışanımızın en kısa zamanda gelip ziyaret etmek isteyeceği bir yer olarak tanıtacağız’’ diye konuştu. ’’Türk Hava Yolları bugün 90 milyona yakın yolcu taşıyor’’ Türk Hava Yollarının, 20 yıl önce büyük hava yollarının butik diye tanımladığı 63 uçağı olan bir hava yolu olduğunu dile getiren Prof. Dr. Ahmet Bolat, ’’Türk Hava Yollarına o zamanlar için dünyada biçilen görev Türkiye’den Avrupa ve Amerika’ya gidecek yolcuları Avrupa’nın büyük başkentleri Frankfurt, Paris ve Londra’ya götürmek oradan da Avrupa’nın büyük hava yolları yolcuları alarak dünyaya dağıtmasıydı. O zamanlar bize verilen görev buydu. Onun için bize butik hava yolu diyorlardı. Benim Türk Hava Yollarında 18’inci senem bitti 19’uncu seneme girdim. Uluslararası ilişkiler kısmını bakıyordum. Onun için Türk Hava Yollarının yabancılar yönündeki yerini çok iyi biliyorum. Paris’te Orly ve Charles de Gaulle havalimanları vardır. Charles de Gaulle’ye dünyanın bütün büyük hava yolları gelir Orly’e ise Kuzey Afrika’dan hava yolları gelir. Türk Hava Yollarını yıllarca Orly’de uçurdular. Türk Hava Yollarının Charles de Gaulle’de uçmasına izin vermediler. Türk Hava Yolları öyle bir durumdaydı. Bugün Türk Hava Yolları Paris’te Charles de Gaulle’de günde 5 sefer düzenliyor. 20 yıl sonra Cumhurbaşkanımızın havacılıkla ilgili vizyonları neticesinde Türk Hava Yolları çalışanlarının stratejik ve yapmış olduğu taktiksel aksiyonlarla beraber bugün, Türk Hava Yolları 470’e yakın uçağı var. 10 milyon yolcu taşırken bugün 90 milyona yakın yolcu taşıyor. Gelecek 10 yılda da Türk Hava Yolları istikrar devam ettiği sürece büyümesine devam edecek ve 810 uçağı olacak. Böylece Amerika’daki büyük 3 havayolunun ardından dünyadaki dördüncü büyük hava yolu olacak’’ şeklinde konuştu. ’’340 noktadan insanları Türkiye’ye getirebiliyoruz’’ Dünyanın 340 noktasından insanları Türkiye’ye getirebildiklerini vurgulayan Prof. Dr. Ahmet Bolat, konuşmasına şöyle devam etti: ’’Yatırım yapmak isteyen insanları dünyanın 340 noktasından Türkiye’ye getiriyoruz. Afrika’da 62 nokta, Avrupa’da 120 nokta, Amerika Kıtasında 20 noktaya ve Amerika Birleşik Devletlerinde 14 nokta olmak üzere toplamda 340 noktaya yatırımcılarımızı da dünyaya götürüyoruz. Ülke ekonomisine sağladığımız bir diğer katkı da istihdamdır. 10 bin çalışandan 94 bin çalışana çıktık. 150 bin çalışana kadar da gideceğimizi tahmin ediyoruz. Ülke ekonomisine esas katkımız, yaptığımız ihracattır. Türk Hava Yolları 18 tane iştirak şirketiyle Türkiye’de en büyük mal ihraç eden 3 şirketin toplamından daha fazla ihracat yapıyor. Türkiye’deki mal ihracatımız geçen sene 254 milyon dolardı. 18 milyar dolar getiriyor Türk Hava Yolları. Bu 18 milyar dolardan gelen uçak kiraları, motor kiraları ve bakımlar bunların birçoğu döviz bazlı yapılıyor. Bunları ödedikten sonra da 8 milyar dolar Türkiye’de kalmış. Ülkedeki cari açık son zamanlar da düştü ama 100 milyar dolarlara kadar çıktığını da biliyoruz. Türkiye’de cari fazlalık veren en önemli ihracatı Türk Hava Yolları olmuş. Bunları topladığımız da Türk Hava Yollarının Türk ekonomisine katkısı 54 milyar dolar olmuş. 54 milyar dolar ne demek, 54 milyar dolar bunun 30 milyar dolara yakını direkt gelir olmuş 16 milyar doları turizm girdisi olmuş kalanı da çalışanlarımızın ekonomiye olan katkısı olmuştur. Türk ekonomisinin büyüklüğünü 1.1 trilyon dolar olarak aldığımızda Türk Hava Yolları tek başına ekonominin 20’de 1’ini sağlamış. Gelecekte Türk ekonomisine katkımız daha fazla olacak. 10 yıl sonrada geleceğimiz rakam 144 milyar dolar. 2023’ten 2033’e kadar her yıl katkıyı topladığımız da 1.1 trilyon dolar ediyor. 1.1 trilyon dolar da bugün Türkiye’nin ekonomik gücüdür. Türk Hava Yolları ve iştirakleri 10 yılda yaptığı katkıyla bir Türkiye ekonomisini sağlamış olacak. Türkiye’de yaşayan Türk’ler ve vatandaşları olarak gurur duyuyoruz.” ’’Türk Hava Yolları olarak, özellikle Asya ve Amerika kıtasında 10 milyon turist 30 milyar dolar diye bir gelir hedefimiz var’’ Dünyanın 340 noktasına uçtuklarını gelecek 10 yılda da 50 nokta daha oluşturarak dünyada 400’e yakın ülkeye uçacaklarını anlatan Bolat, konuşmasını şöyle tamamladı: ’’Aynı zamanda kargo şirketimiz var. Turkish Cargo’da 2033 yılında taşıyacağı toplam kargo 4 milyon ton olacaktır. Türk Hava Yolları olarak 2022 yılından beri dünyada Türk Hava Yolları zaten bir marka. Türk Hava Yollarını övmek için hiçbir reklam yapmıyoruz. Bundan sonra yaptığımız bütün tanıtım filmleri Türkiye ile alakalı oluyor. Türkiye’nin önemli ihracat kalemlerinden bir tanesi de dizi filmleridir. Bugün dünyanın hemen hemen her noktasında Türk dizileri tanınıyor ve biliniyor. Yılda 500 milyon dolara yakın buradan bir giriş sağlanıyor. Özellikle Kerem Bürsin’in meşhur olduğu İspanyolca konuşulan yerler var. Buralar Güney Amerika ve Amerika Birleşik Devletlerinde 80 milyon konuşan Amerikalı var. Avrupa’nın bir kısmı Moskova ve Rusya’da meşhur olan Türk dizileri var. Biz Türkiye’nin bu yumuşak gücünü daha etkin kullanmaya çalışıyoruz. Buralarda tanınmış artistlerle filmler çekiyoruz ve ülkemizi onlar tanıtmış oluyor. Biz Türkiye’de başkalarının başka yerde bulamayacağı şeylere yoğunlaşıyoruz. Deniz, kum, güneş ve doğal güzellikler dünyada birçok yerde var. Başkalarında olmayan sadece Anadolu’da olan en önemli özellik medeniyetin beşiğinde olmasıdır. Şanlıurfa’da 12 bin yıl önce bugünden atalarımız, ilk yerleşim yerini kurmuşlar. Kasımın ilk haftasında dünyada ilk neolitik kongre yapılıyor. 600’e yakın dünyanın farklı yerlerinden bilim adamları gelecek. Bu dünyada ilk defa oluyor ve buda Türkiye’de olacak. Ülkemizi ve Anadolu’muzu kadim medeniyetler beşiği olmasının bütün dünyaya anlatmaya çalışıyoruz. Türk Hava Yolları, İstanbul Havalimanına gelen herhangi bir kişiyi, 2 saat içerisinde dünyanın başka bir köşesine gidecek uçağa koyabiliyoruz. İstanbul dünyanın en önemli toplantı merkezi haline geldi. Deniz, kum ve güneş tatiline gelen bir turistin Türkiye’ye bıraktığı ortalama gelir, 900 dolardır biz bunu bin dolara çıkarmaya çalışıyoruz. Deniz, kum ve güneşe gelmeyen çok büyük bir kitle var. Bunlar, Japonlar, Çinliler ve Korelilerdir. Bunlar güneşe çıkmak istemiyorlar fakat kültüre meraklılar. Dünyanın her yerine kültür, tarih ve gastronomi görmeye gidiyorlar. Çin’den her yıl 150 milyon kişi, dünyayı dolaşıyor. Bu insanların ülkeye bıraktığı döviz, 3 bin dolardır. Türk Hava Yolları olarak, bizde özellikle Asya ve Amerika kıtasında 10 milyon turist 30 milyar dolar diye bir gelir hedefimiz var. Turizm Bakanlığımız ile bu konu üzerinde çalışıyoruz. İnşallah bundan da Elazığ’ımızı faydalandıracağız. Türk Hava Yolları, 2022 yılından itibaren, Türkiye odaklı turistleri toplamaya çalışıyoruz. 2024 yılında, 530 binden fazla sefer yapıyoruz. Bunun 205 bini yurtiçi seferleri 325 bin civarında da yurtdışı seferlerimiz var. Bu sefer sayılarımızı 2025 yılında yurtiçinde yüzde 10 civarında arttıracağız.”