GENEL - 07 Ekim 2020 Çarşamba 10:25

YÖK ve TSE’den "küresel salgın bağlamında yükseköğretim kurumlarında sağlıklı ve temiz ortamların geliştirilmesi kılavuzu

A
A
A
YÖK ve TSE’den "küresel salgın bağlamında yükseköğretim kurumlarında sağlıklı ve temiz ortamların geliştirilmesi kılavuzu

Yükseköğretim Kurulu(YÖK) ve Türk Standartları Enstitüsü (TSE) iş birliğiyle "Küresel Salgın Bağlamında Yükseköğretim Kurumlarında Sağlıklı ve Temiz Ortamların Geliştirilmesi Kılavuzu" hazırlandı.

Yükseköğretim Kurulu(YÖK) ve Türk Standartları Enstitüsü (TSE) iş birliğiyle "Küresel Salgın Bağlamında Yükseköğretim Kurumlarında Sağlıklı ve Temiz Ortamların Geliştirilmesi Kılavuzu" hazırlandı.


YÖK ve TSE arasında, Covid-19 salgını ve bulaşıcı hastalıklarla mücadele kapsamında yükseköğretim kurumlarının yerleşkelerinde sağlıklı ve temiz ortamların geliştirilmesine yönelik tedbirleri içeren genel standartları belirlemek amacıyla geçtiğimiz ay içerisinde bir iş birliği protokolü imzalanmıştı. Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank ve Yükseköğretim Kurulu Başkanı Prof. Dr. M. A. Yekta Saraç’ın imzaladığı bu protokol kapsamında, YÖK ve TSE iş birliğiyle "Küresel Salgın Bağlamında Yükseköğretim Kurumlarında Sağlıklı ve Temiz Ortamların Geliştirilmesi Kılavuzu" hazırlandı.


YÖK Başkanı Saraç, kılavuzun takdim bölümünde kaleme aldığı yazıda, kılavuzun YÖK ile Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı arasında imzalanan işbirliği protokolü kapsamında hazırlandığını belirtti. TSE ile birlikte yürütülecek çalışmaların ilki olan kılavuzun, küresel Covid-19 salgını ve bulaşıcı hastalıklarla mücadele kapsamında, yükseköğretim kurumlarında sağlıklı ve temiz ortamların geliştirilmesi, hijyen koşullarının sağlanması, enfeksiyon kontrol önlemlerinin uygulanması ve takibi için gerekli alt yapının geliştirilmesine katkı sağlamak ve genel standartları belirlemek amacıyla hazırlandığını anlatan Saraç, "Üniversitelerin salgın sürecinde eğitim ve öğretim faaliyetleri ile araştırmalarına ve topluma hizmet faaliyetlerine devam edebilmesi için güvenli kampüs ortamlarını sağlamaları önemlidir. Kılavuz bu bağlamda bir başvuru kaynağı olmak üzere hazırlanmıştır. Bununla birlikte salgının dinamik bir süreç olduğu göz önünde bulundurulduğunda, Yükseköğretim Kurulu ile ilgili bakanlıklar, kurum ve kuruluşlar ile yerel otoritelerin kararları da yakinen takip edilmelidir." ifadelerini kullandı.



Akademik-idari personel ile öğrencileri salgından korumaya yönelik tedbirler


YÖK-TSE iş birliği hazırlanan kılavuzda, Covid-19 özelinde üniversitelerde salgının yayılmasının önlenmesi amacıyla, akademik-idari personel ile öğrencileri korumaya yönelik tedbirler, hijyen ve temizlik uygulamaları ve enfeksiyon kontrol önlemlerine yer verildi. Kılavuzda ayrıca eğitim alanlarında ve çalışma ortamlarında enfeksiyonun yayılmasını önlemeye yönelik korunma tedbirleri, kişisel koruyucu ekipmanlar, öğrenci gruplarının mekânların fiziksel özellikleri gözetilerek oluşturulması, sosyal alanların kullanımına yönelik genel ilkeler anlatıldı.



Salgına yönelik uygulamalarda yetki üniversitelerin ilgili kurullarında


Kılavuza göre, eğitim ve öğretim süreçlerinde, salgının bölgesel ve yerel seyrine göre farklı programlar için yapılacak uygulamalarda yetki üniversitelerin ilgili kurullarında olacak. Salgın süresince devletin ilgili kurum ve kuruluşlarının yanı sıra yerel otoritelerin kararlarının da takip edilmesi ve ona göre uygulamalarda değişikliğe gidilmesi gerektiğine işaret edilen kılavuzda, "Üniversiteler korona virüs komisyonları ve ilgili diğer kurul ve komisyonları marifetiyle genel planlamalar yapabileceği gibi, alternatif planlar da hazırlayarak gerektiğinde uygulamaya koyabilmelidirler. Bu bağlamda yüz yüze yapılabilecek olan teorik ve uygulamalı eğitimlerin yanı sıra, staj ve iş yerinde mesleki uygulamalarda da kişisel koruyucu önlemlere dikkat edilmelidir." ifadelerine yer verildi.



Vaka ve temaslı durumunda ne yapılacak?


Kılavuzda üniversite yerleşkeleri içerisinde pozitif vaka saptanması durumunda “temaslılar” ve “yakın temaslıların” tespit edilerek ilgili sağlık birimlerinin bilgilendirilmesi gerektiğinin altı çizildi. Yakın temaslıların hemen izole edilmesi bilgisine yer verildi.



Maske kullanılmalı, ortamlar sıkça havalandırılmalı


Kapalı alanlarda bulunan herkesin sürekli maske kullanımı sağlanmalıdır. Birlikte yapılan aktivitelerde yakın mesafede olunması gerekli ise maskeye ilaveten ayrıca yüz siperliği de kullanılmalıdır. Ortak kullanılan mekânlarda mümkün olduğunca klima veya vantilatör kullanılmamalı, ortamlar sıkça havalandırılmalıdır.



Kişisel hijyen ve ortak kullanılan aletlerin dezenfeksiyonu


Kampüse gidiş ve gelişlerde faydalanılan toplu taşıma veya servis araçlarında mutlaka maske takılmalı, araçlara biniş ve inişlerde el hijyeni sağlanmalıdır. Mikroskop, bilgisayar ve T-cetveli gibi ortak kullanılan aletler, kullanım bittikten hemen sonra zarflı virüslere etkili, materyal uyumu olan dezenfektanlar ile temizlenmeli ve temiz olarak saklanmalıdır. Öğrencilere ve tüm personele yönelik, bilgisayar, laboratuvar cihazları, telefon ve masa benzeri ortak kullanımı zorunlu cihazları kullanmadan önce ve sonra dezenfekte etmeleri gerektiğini hatırlatıcı afişler hazırlanarak uygun yerlere asılmalıdır.



Dersliklerde 4 metrekareye 1 kişi önerisi


Kampüs içerisindeki derslik, kütüphane, laboratuvar, yemekhane, spor tesisleri gibi ortak kullanım alanları periyodik olarak temizlenmelidir. Ortak kullanılan mekânlarda kişi sayısı azaltılmalıdır. Salgının bölgesel ve yerel seyrine göre mümkün olduğunca toplantı ve sosyal aktiviteler açık havada veya online yapılmalıdır. Dersliklerde 4 metrekareye 1 kişi düşecek şekilde sınıf ve dersliklerin kapasitesinin belirlenmesi, oturma düzeninde kişiler arası en az 1 metre mesafenin korunması gereklidir. Derslik girişinde o dersliğin maksimum öğrenci kapasitesini belirten bilgileri içeren görsel materyallere yer verilmeli, oturma düzeni ve mesafeleri de önceden ayarlanmış olmalıdır. Korunma ve tedbirlere yönelik afiş-poster vb. bilgilendirici materyallere uygun yerlerde yer verilmelidir.


Kılavuzda ayrıca “Dersin niteliğine göre öğrencilerin yüksek sesle konuşma, şarkı söyleme gibi faaliyetlerinin de olduğu durumlarda fiziki mesafe düzenlemesinin en az 1,5-2 metre olacak şekilde uygulanması daha uygun olacaktır. Damlacık oluşturması nedeniyle şarkı söyleme koro çalışması, tiyatro provaları gibi yüksek sesle yapılan aktiviteler için küçük derslikler ve sınıflar yerine büyük salonlar tercih edilmelidir” şeklinde tavsiyelerde de bulunuldu.

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Kayseri Başkan Özdoğan’dan vatandaşlara büyük fırsat Hacılar Belediye Başkanı Bilal Özdoğan; belediyeye ait taşınmazların 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu’nun Kapalı Teklif Usulü yöntemiyle 2 yıllığına kiralanacağını açıkladı. Başkan Özdoğan; "Hacılar Belediyesi olarak ilçemize kazandırdığımız işyerlerini, hem ekonomik hem de sosyal fayda sağlayacak şekilde halkımızın kullanımına sunuyoruz” dedi. Belediye tarafından düzenlenecek ihale, 26 Aralık 2024 Perşembe günü saat 14:30’da Şehit Polis Ahmet Cihan Kilci Kültür Merkezi Konferans Salonu’nda gerçekleştirilecek. Başkan Özdoğan, ihale sürecinin şeffaflık ve erişilebilirlik ilkelerine uygun olarak düzenlendiğini vurguladı ve tüm katılımcılara başarılar diledi. Kiralanacak taşınmazların adres, metrekare, muhammen bedel ve geçici teminat bilgileri, belediyenin resmi duyurularında detaylı bir şekilde paylaşıldı. Vatandaşlar, detaylara belediye bültenlerinden ve Hacılar Belediyesi Emlak ve İstimlak Müdürlüğü’nden ulaşabilecek. Başkan Özdoğan; ihaleye katılım şartlarını açıklarken, tekliflerin kapalı zarf usulüyle ihale günü saat 13:30’a kadar belediyeye teslim edilmesi gerektiğini belirtti. Geçici teminat bedelinin ise ihale günü saat 12:30’a kadar Hacılar Belediyesi veznesine veya belirlenen banka hesabına yatırılması gerekiyor. Başkan Özdoğan, süreçle ilgili şu ifadeleri kullandı; “Vatandaşlarımızın ekonomik ve sosyal anlamda kazanç sağlayacakları bir süreci başlatıyoruz. İlçemizin ticaret hayatını canlandırmak ve sosyal alanlarımızı daha aktif hale getirmek için bu tür projeler çok önemli. Herkesi ihaleye katılmaya davet ediyoruz.” "Hacılar’ın ekonomisi güçleniyor" Hacılar Belediyesi’nin bu girişiminin, ilçenin ekonomik dinamizmini artıracağını vurgulayan Başkan Özdoğan, “Hemşerilerimizin bu tür fırsatlarla kazanç sağlaması, ilçemiz için büyük bir kazanım olacaktır. Belediyemiz her zaman halkımızın yanında olmaya ve Hacılar’ı daha ileriye taşımak için çalışmaya devam edecektir” dedi. Başkan Özdoğan, ihaleye katılmak isteyenlerin ayrıntılı bilgi için Hacılar Belediyesi Emlak ve İstimlak Müdürlüğü’ne başvurabileceklerini belirterek, sürecin tüm katılımcılar için hayırlı olmasını temenni etti.
Mersin Mersin’deki Eğitim ve Öğretimi Destekleme Kurs Merkezi öğrencileri evlerinde de takip ediliyor Mersin Büyükşehir Belediyesi Sosyal Hizmetler Dairesi bünyesinde faaliyetlerini sürdüren Eğitim ve Öğretimi Destekleme Kurs Merkezi öğretmenleri, yıl boyunca gerçekleştirdiği veli ziyaretlerini bu yılda da sürdürüyor. Yapılan ziyaretlerde çocukların çalışmaları ve aile ortamı gözlemlenirken, dersler ve genel durum hakkında ailelere bilgiler aktarılıyor. Rehber ve alanında uzman öğretmenler eşliğinde yapılan ziyaretlerde, çocukların çalışma ve aile ortamı gözlemlenirken, öğrencilerin ders ve genel durumu hakkında ailelere bilgi aktarılıyor. Çocuklarının gelişimi hakkında bilgi sahibi olan aileler, hem gösterilen ilgi ve özenden hem de çocuklarının yakından takip edilmesinden son derece memnun olduklarını ifade ederek, yapılan bu ziyaretleri oldukça faydalı buluyor. “Ailenin iş birliğinde bu süreci daha verimli geçiriyoruz” Kazanlı Eğitim ve Öğretimi Destekleme Kurs Merkezinde görev yapan Rehber Öğretmen Canan Yıldırım, Mersin Büyükşehir Belediyesi olarak alanında uzman öğretmenler eşliğinde LGS sınavına hazırlanan öğrencilere yardımcı olduklarını belirterek, “Öğrencilerimizin farklı tip soru seçeneklerini görmeleri için, 6 branşta soru bankası dağıtıyoruz. Bu da daha fazla soru çözmelerine yardımcı oluyor. Öğretmenlerimiz yine konu bitiminde dağıtılan yaprak testler ile soru çözüyor ve konunun daha da pekişmesini sağlıyor. Yıl boyunca toplamda 20 adet yapacağımız denelerimizin birkaçını gerçekleştirdik. Bu deneme sınavları gerçek sınav modunda yapılarak; öğrencilerimize optik kodlama, zaman yönetimi, sınav esnasında stres ve kaygı yönetimini nasıl başarmaları gerektiğini detaylı olarak anlatıyoruz. Aynı zamanda konu analizleri ile birlikte çocuklarımızın birebir ya da grup etütlerini belirleyerek, derslerine destekte bulunuyoruz” dedi. Öğrencilerin öğle arasında okuldan geldikten sonra derslerine daha odaklı bir şekilde çalışmaları için öğle yemeklerinin de karşılandığını aktaran Yıldırım, belirli periyotlarda veli ziyaretleri ve veli toplantıları gerçekleştirdiklerini aktardı. Veli toplantısı ve veli ziyaretleri ile aile iş birliğinde bu süreci daha verimli geçirmeyi hedeflediklerini söyleyen Yıldırım, “Bu ziyaretlerimizden bir tanesi de öğrencimiz Liven’in evine oldu. Bu süreçte Liven’in çalışma ortamına baktık, tüm branş öğretmenlerimizle birlikte öğrencimizin durumu hakkında aileye detaylı bilgi verdik. Veli ziyaretleri bizim için çok önemli. Öğrencimizi bu şekilde aktif olarak takip edebiliyoruz. Öğrencilerimize yönelik farklı motivasyon çalışmaları da yapıyoruz. Bilgi yarışmaları, sinema etkinlikleri, MERCAN gezileri gibi etkinlikler düzenliyoruz. Kısacası öğrencilerimizle birlikte bu süreci hep birlikte geçiriyoruz” ifadelerini kullandı. “Ev ziyaretlerinin yapılması beni çok mutlu ediyor” Kazanlı Eğitim ve Öğretimi Destekleme Kurs Merkezinden faydalanan Liven Suner’in annesi Çiğdem Suner, kurs merkezini tercih etmesinin başlıca sebeplerinden bir tanesinin eve yakın olması olduğunu ve Liven’den önce ablası Yağmur’un da buradan faydalandığını ve gösterdiği başarıdan çok memnun kaldıklarını ifade etti. Öğretmenlerin oldukça ilgili olduğunu söyleyen anne Suner, “Çocuklarımız hiç çekinmeden, takıldıkları yerleri rahatça sorabiliyorlar. Liven 7. sınıftan beri kurstan faydalanıyor ve aktif bir şekilde çalışmasını sürdürüyor. Ben ev ziyaretlerinden dolayı çok mutluyum. Çünkü öğretmenler öğrencileriyle birebir ilgili. Çocuğum kursa gitmediği zaman beni arayıp, bilgim olup olmadığını soruyorlar. Burada bir aile ortamında gibiyiz” diye konuştu. LGS sınavına hazırlanan 8. sınıf öğrencisi Liven Suner de kurs merkezindeki öğretmenlerin yakınlığını çok sevdiğini söyleyerek, “Okulda anlamadığım konuları burada anlayabiliyorum. Büyükşehir, test kitapları da dağıtıyor ve diğer yayınlara göre daha çok işime yarıyor ve yeni nesil sorular yer alıyor. LGS’ye daha iyi hazırlanabiliyorum. Her dersin soru bankası veriliyor ve her ay bir deneme oluyoruz. Bu denemelerle sıralamamı daha çok öne alabiliyorum. Öğretmenlerimiz bizlere sevgiyle yaklaşıyorlar ve büyük bir hevesle ders anlatıyorlar. Ev ziyaretlerinde de öğretmenlerim çalışma ortamımı görüyorlar ve nasıl ders çalıştığımı bilebiliyorlar” dedi.