EKONOMİ - 29 Kasım 2023 Çarşamba 09:39

Kış lastiğinde hayati önem taşıyan ‘tarih’ uyarısı

A
A
A

Kış lastiğinde 1 Aralık itibariyle kullanım zorunluluğu başlıyor. Kar yağışı olmadan da kış lastiğinin kullanılması tavsiyesinde bulunan uzmanlar, ikinci el lastik kullanımında dikkat edilecek hususlar ve bir lastiğin en fazla 5 yıl kullanılması gerektiğini vurguladı.

Şehirlerarası yük ve yolcu taşıyan ticari araçlar için kış lastiği zorunluluğu 1 Aralık itibariyle başlıyor. Uygulama öncesi sürücüler lastik değişimi için oto lastikçilere gitmeye devam ediyor. Konya’da hava sıcaklıklarının düşmesiyle kış lastiğinin kullanılmasını öneren lastikçi Osman Doğan, “1 Aralık itibariyle kış lastiği uygulaması tüm ülke genelinde başlayacakken bazı illerimizde ise 25 Kasım’da başladı. Biz müşterilerimizden bu uygulama başlamadan önce gelmelerini rica ediyoruz, biran önce lastiklerini taktırmaları can ve mal kaybının önüne geçmek için. Kış lastiğinde fiyat, kalite ve marka olarak ebat ebat değişiklikler gösteriyor. Lastik fiyatları bin liradan 10 bin liraya kadar farklılık gösteriyor. Bu ürün yelpazesinde biz de müşterilerimize çeşit olarak hizmet veriyoruz çünkü her kesim sürücülerimiz geliyor” dedi.

Kış lastiğinde hayati önem taşıyan ‘tarih’ uyarısı

“Kış lastiği illa kar yağacak sonra yolda kalmamak için kış lastiği takalım değil”

Kış lastiği kullanımının arttığını anlatan Osman Doğan, “Son zamanlarda müşterilerimizde 1 Aralık tarihinden önce gelme alışkanlığı oluştu. Eskisi gibi değil, biraz daha bilinçliler artık. Bunun nedeni ise kazalar. Kış lastiği illa kar yağacak sonra yolda kalmamak için kış lastiği takalım değil, hava sıcaklığı 10 derecenin altına düşmesiyle kış lastiğinin takılması gerekiyor. Bu süre zarfında da sürücülerimiz, daha erkenden geliyor ama kar yağınca da gelen müşterilerimiz oluyor” diye konuştu.

“Lastiği aracınıza taktıktan sonraki kullanım aşamasına göre en fazla 5 yıl sonra değişmeli”

Lastik alacakların ikinci el ürünlerde tarih kontrolünü yapmaları hususuna dikkat çeken Doğan, “Müşterilerimiz lastik alırken biraz da ücretine dikkat ediyor. Lastik ücretleri uygun, fiyat yelpazemiz var onlar da kendilerine göre ayarlıyor. Lastik almak isteyen müşterilerimizin dikkat etmesi gereken bazı konular var. Üretim tarihi deniliyor ama lastiğin raf ömrü 10 yıldır. Sıfır lastik alırken o lastikler kullanılmadığı için bir sıkıntı olacağını zannetmiyorum ama lastiği aracınıza taktıktan sonraki kullanım aşamasına göre en fazla 5 yıl sonra değişmeli. Çünkü lastiklerimiz ister istemez yıpranıyor. İkinci el lastiklerde bir de şöyle bir durum var; ikinci el lastiği takıyor sürücü, kullanıyor daha sonra lastiğin kış aylarına uygunluğunu yitirdiği için araçlarda kayma, yol tutmama ve fren şikayetleri oluyor. Sıfır lastiği 2019 - 2020 model alıp kullanabilirler ama kullanılmış ikinci el tarih sorunu olan lastikleri önermiyoruz sağlıklı sürüş için. Lastik deyip geçmeyelim. Lastik insanın damarı gibi çok önemli aslında, 4 lastik üzerinde gidiyoruz. Bazen geliyor süratli gidiyoruz, manevra yapıyoruz, ani fren yaptığımız anlar olduğu için lastik gerçekten çok önemli. Lastiği en ön plana almamız lazım. Araçtaki önemli aksamlar arasında da lastik vardır” şeklinde konuştu.

Kış lastiğinde hayati önem taşıyan ‘tarih’ uyarısı

“Kimse ihmal etmesin”

Kış lastiklerini araçlarında kullanan Mustafa Kuştaş, “İşimiz sürekli olarak ticari şartlarda olduğu için mecburuz. İlk önce canımız var araç içerisinde. Kendi canımızı düşünmesek bile karşı tarafın canı var. Bu mesele kural başladığı an değiştirilmesi gerekiyor. Kar, yağmur yağsın muhabbeti yok, hava sıcaklıkları düştüğünde sıfır lastiğimizi gelip taktırıyoruz. Kimse ihmal etmesin. İkinci el lastik hiç kullanmadık. Canımızın ve malımızın kıymetinden dolayı kesinlikle ikinci el lastik kullanmıyoruz” dedi.

“Daha sağlıklı olması için 2 yılda bir lastiğimizi değiştiriyoruz”

Lastik değişimine gelen Mustafa Genç, “Genellikle sıfır lastik kullanmayı tercih ediyoruz. Lastiğin ömrünün 5 yıl olduğunu biliyoruz daha sağlıklı olması için 2 yılda bir lastiğimizi değiştiriyoruz. Özen gösteriyorum, herkese de lastik değişimi ve bakımı konusunda tavsiye ederim. Kış lastiği kışın, yaz lastiği yaz aylarında kullanılması gerek. Manevradan sürüş konforuna kadar fark oluyor” diye konuştu.

Kış lastiğinde hayati önem taşıyan ‘tarih’ uyarısı

İbrahim Yetkin

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Manisa Manisa’da toprak sağlığı için uluslararası proje Manisa Büyükşehir Belediyesi, ulusal ve uluslararası ortakları ile AB Horizon 2024 Proje çağrısına proje başvurusunda bulundu. Toprak sağlığının korunması, bozulan toprakların iyileştirilmesi ve izlenmesinin amaçlandığı ‘SOLLUM’ projesi ile erozyona karşı mücadele ve erozyon nedeniyle verimsizleşen toprakların iyileştirilmesine yönelik yöntemler geliştirilecek. Manisa Büyükşehir Belediyesi Avrupa Birliği’nin Horizon 2024 programı kapsamında, toprak sağlığını iyileştirmek için önemli bir adım attı. Avrupa Birliği araştırma çağrılarında yer alan HORIZON-MISS-2024_SOIL-01: Yaşayan 100 toprak Laboratuvarı (Co Creating solutions for soil health in Living Labs) çağrısı kapsamında Manisa Büyükşehir Belediyesi, Ege Üniversitesi ve Demir Enerji birlikteliğiyle ‘SOLLUM’ projesi hazırlandı. Başvurusu tamamlanan ve Manisa Büyükşehir Belediyesinin temel yürütücüsü olacağı ‘SOLLUM’ projesiyle toprak sağlığının koruması, bozulan toprakların iyileştirilmesi ve izlenmesini amaçlanıyor. Proje kapsamında Manisa’da erozyona karşı mücadele ve erozyon nedeniyle verimsizleşen toprakların iyileştirilmesine yönelik yöntemler geliştirilecek. Ayrıca erozyon baskısı altında bulunan 11 ayrı parselde toprakların korunması ve iyileştirilmesi için ileri yöntemler uygulanacak. Proje ortağı diğer ülkelerde kendi sınırları içerisinde benzer çalışmaları yapacak. En iyi sonuç alınan yöntemler her ülkede uygulamaya aktarılacak. Proje’de Türkiye’nin yanı sıra İspanya, İngiltere, Yunanistan, Norveç proje ortağı olarak yer alıyor. Projenin kabul olması durumunda Manisa Büyükşehir Belediyesi’ne 361 bin Euro bütçe verilecek. Proje kapsamında Manisa’da proje alanı olarak özellikle erozyon baskısı altındaki topraklar üzerindeki parseller ‘uygulama laboratuvarı’ olarak seçildi. Projenin hedefleri arasında toprağı erozyondan koruyacak ve iyileştirecek özel malzemelerin geliştirilmesi de yer alıyor.
Nevşehir İtfaiye aracı üzerine çizdiği resmi 21 günde tamamladı Nevşehir’de yaşayan Ressam Serap Lokmacı, itfaiye aracı üzerinde çizdiği resmini 21 günde tamamladı. Kapadokya bölgesinin önemli destinasyonları arasında yer alan Nevşehir’in Ürgüp ilçesindeki meydanda bulunan 3 katlı binanın dış cephesine itfaiye aracının üzerinde peribacası ve doğa resmi çizen Ressam Serap Lokmacı, sanatını zirveye taşıdığını söyledi. 3 katlı binanın ikince ve üçüncü katlarının 72 metrekare olan dış cephesine, çizdiği resimlerin daha çok kişi tarafından görüleceğini söyleyen Ressam Serap Lokmacı; “15 yıldır profesyonel olarak ressamım. Bu bölgede yaşadığım için benim de bölgeye bir katkım olsun istedim. 21 gün geceleri çalışarak buradaki resmimi tamamladım. Resim bittiğinde ortaya çok güzel bir duvar resmi çıktı. Bu çalışmayı izleyen çok sayıda kişi oldu. Hatta kağıt kalemini getiren çocuklar oldu. Buda beni çok mutlu etti" dedi. Duvar resmini planlarken önce eskizini yaparak ön bir çalışma yaptık. Zemin çok yüksek olduğu için mecburen itfaiye aracında çalışmak durumunda kaldım. İlk zamanlar çok korkuyordum, gün geçtikçe alıştım. Yükseklik benim için bir korku değil, meydan okuma diyebilirim. Yüksek alanlarda çalışmak, eserlerimi daha çok insanlara ulaştırma imkanı sağlıyor. Buda beni çok heyecanlandırıyor. Buna satanı zirvelerde yaşamak diyebiliriz” şeklinde konuştu.