GENEL - 18 Nisan 2018 Çarşamba 11:05

İstanbul trafiğinin 3 yıllık röntgeni çekildi

A
A
A
İstanbul trafiğinin 3 yıllık röntgeni çekildi

2015 yılının Ocak ayından 2017 yılı Aralık ayına kadar İstanbul’da 3 yıl boyunca gerçekleşen trafik verileri incelendi.

2015 yılının Ocak ayından 2017 yılı Aralık ayına kadar İstanbul’da 3 yıl boyunca gerçekleşen trafik verileri incelendi. Sonuçlara göre Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nün ve Avrasya Tüneli’nin İstanbul’un trafiğine olan olumlu etkisi ortaya çıktı. İstanbul trafiğinde hafta içi günlerinde 2015 yılına göre 2017’de daha az yoğunluk yaşandı.



İstanbul’un trafik yoğunluğu, önemli gündem maddelerinden biri olmaya devam ediyor. Yandex Navigasyon, gerçek zamanlı trafik verisini paylaşmakla birlikte yollarda yıldan yıla meydana gelen değişimlerin de analizini yaptı. Analize göre, İstanbul’da yapılan büyük ulaşım projeleri megakentin trafiğini olumlu yönde etkiledi. 2016’da Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nün ve Avrasya Tüneli’nin art arda devreye girmesiyle İstanbullu sürücülerin rota alternatifleri çoğaldı. İstanbul trafiğinde hafta içi günlerinde 2015 yılına göre 2017’de daha az yoğunluk yaşandı.



Trafik sıkışıklığını gösteren aylık trafik puanlarında yılın büyük bölümünde azalmalar tespit edildi. Ortalama hız ise yoğun akşam saatlerinde yüzde 2, gün ortasında 10.00-15.00 saatlerinde yüzde 5 oranında yükseldi. Öte yandan 2017’de sabah yoğunluğunun yaşandığı 7.00-9.00 saatlerinde ortalama hızın geçen yıllara göre yüzde 4 oranında azaldığı gözlemlendi.



Avrasya Tüneli’nin açılması, Kuzey Çevre Otoyolu’nun ve Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nün hayata geçirilmesi, şehrin merkezinde Şişli ve Beşiktaş ilçelerindeki ana yol ve köprülerin geçmişe göre biraz daha rahatlamasını sağladı. 2015’ten 2017 yılına gelindiğinde hafta sonu trafiği de değişti; ortalama hız akşam ve gün ortasında yüzde 3 artarken, sabah saatlerinde yüzde 1 oranında azaldı.



Ana bağlantılarda ve köprülerde hız oranı arttı


İstanbul’un bazı bölgelerini birbirine bağlayan ana güzergahlar, analizin odak noktasını oluşturdu. Haliç Köprüsü ve 15 Temmuz Şehitler Köprüsü, İstanbul 2’nci Çevre Yolu ve Fatih Sultan Mehmet Köprüsü ile Avrasya Tüneli’ne yoğunlaşan Yandex, bu bağlantılarda 3 yılda meydana gelen hız değişimlerini karşılaştırdı.



Akşam trafiğinin yaşandığı saatlerde, Haliç Köprüsü - 15 Temmuz Şehitler Köprüsü yönünde hız 2015 yılında saatte 23 km, 2016’da 34 km iken, 2017’de saatte 41 km’ye çıktı. Fatih Sultan Mehmet Köprüsü geçişinde Asya - Avrupa yönünde 2015’te saatte 32 km olan hız, 2016’da 49 km, 2017’de ise 54 km oldu. Avrupa - Asya yönünde ise 2015’te araçlar ortalama saatte 59 km hız yapabilirken, 2017’de bu rakam 61 km’yi buldu.



Akşam iş çıkışı trafiğinde Avrasya Tüneli’nin hız ölçümüne de bakıldı. Avrasya Tüneli’nin Avrupa-Asya yönünde ortalama hız saatte 18 km, tam tersi istikamette ise 17 km oldu. Sabah saatlerinde ise şu veriler kaydedildi: Haliç Köprüsü - 15 Temmuz Şehitler Köprüsü yönünde giden sürücüler 2015’te saatte 44 km, 2016’da 48 km hız yaparken, 2017’de 59 km’ye kadar çıkabildiler. Tersi istikamette de 2015’ten 2017’ye 1 puanlık artışla ortalama hız saatte 55 km oldu.



2015 yılında sabah saatlerinde, Fatih Sultan Mehmet Köprüsü Asya - Avrupa yönünde ortalama saatte 47 km hızda gitmek mümkünken ertesi yıl 53 km, 2017’de ise 73 km’ye ulaşıldı. Avrupa - Asya yönünde ise 2015’te saatte 74 km olan hız, 2017’de 81 km’ye kadar çıktı. Avrasya Tüneli’nde ise ortalama hızlar Avrupa - Asya yönünde saatte 20 km, Asya-Avrupa yönünde ise 15 km oldu.



Pazartesi ve Salı günleri sabah, Cuma günleri ise akşam saatleri yoğun


Analize göre 2017’nin sonunda, İstanbul’da hafta içi günlerinde trafik yoğunluğu sabah 07.00’dan 09.00’a kadar yaklaşık 2 saat sürdüğü tespit edildi. Yoğunluğun gün ortasında aşama aşama düştüğü ve akşam trafiği yoğunluğunun ise genellikle saat 16.00’dan sonra yukarı doğru tırmanmaya başladığı gözlemlendi.



Akşam yoğunluğu toplam süre olarak sabah saatlerinden 1 saat daha uzun sürerken akşamları iş merkezlerinden aynı anda çıkan çok sayıda araç, trafiğin tıkanmasına neden oldu. Pazartesi ve Salı günleri sabah trafiği, Cuma günleri ise akşam trafiği, en yoğun saatler olarak dikkat çekti. Pazartesi günlerinde öğle saatleri diğer iş günlerine göre daha az yoğun geçerken, Cuma günleri ise Cuma namazı saatleri sırasında trafik yoğunluğunda kayda değer bir düşüş yaşandı.



Cumartesi günleri ortalama trafik yoğunluğunda zirvede


Hafta sonları trafik yoğunluğu sabahtan akşama kadar yavaş yavaş artarken 19.00-20.00 saatlerinde ise hızla düşmeye başladı. Cumartesi günleri ortalama trafik puanının pazartesi günlerinden daha yüksek olması da dikkat çekti. Cumartesi günü yollar hafta içi herhangi bir güne göre daha yoğun olurken, Pazar günleri ise trafik açısından en rahat gün olarak gözlemlendi.



Kar yağışında yollar tıkandı


Hava koşulları İstanbul’un trafik durumunu etkileyen en önemli faktörlerden biri olarak dikkat çekti. Örneğin, yoğun kar yağışı nedeniyle 17 Şubat 2015 ve 6 Ocak 2017 tarihleri, son 3 yıllık dönemde trafiğin en çok tıkandığı günler oldu.



Ulusal bayramlar, hafta sonları veya dini bayramlar ile birleştiğinde, insanlar toplu olarak seyahat etmeye başladıkları için tatil başlangıcının bir önceki gününde trafikte artış ve ardından bir düşüş yaşandı.


2015’te 1 Mayıs Emek ve Dayanışma Günü’nün Cuma gününe denk gelmesiyle 30 Nisan’daki trafik puanı 3 yıllık dönemin en yüksek zirveleri arasında yer aldı. Her yılın en düşük trafik puanları ise 1 Ocak günlerinde görüldü.



2016’nın Kurban Bayramı tatili günlerinde ve 2017’de 30 Ağustos Zafer Bayramı’nın 95. yıl dönümünde trafik yoğunluğu çok önemli oranda azalarak sürücülerin yollarda rahat bir nefes almasını sağladı.

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Muğla Cumhurbaşkanı Erdoğan’dan Muğla ve Bodrum için yeni proje ve yatırım müjdesi Muğla’da çeşitli programlara katılan Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, Muğla genelinde devam eden ve planlanan projeleri de açıkladı. Ulaşımdan spora, içme suyundan sağlık tesislerine kadar birçok projenin haberini veren Erdoğan, Muğla ve ilçeleri için çok sayıda yatırım projesinin müjdesini verdi. Bodrum Stadı ve spor tesisi projeleri Cumhurbaşkanı Erdoğan, Bodrum Stadı ve spor salonu için arazi çalışmalarının tamamlandığını ve Fethiye Stadı için proje çalışmalarının bittiğini belirtti. Bu projelerin inşaatlarına başlanacağını vurgulayan Erdoğan, “İnşallah bu projelerin de ihalesini yapıp inşaatına başlayacağız” dedi. Muğla’daki diğer büyük projeler Erdoğan, Muğla’daki diğer projelerle ilgili de bilgi verdi. Marmaris’te 2 bin kişilik spor salonu, gençlik merkezi ve tenis kortlarının inşaatına devam ettiklerini belirten Erdoğan, Menteşe ilçesinde 6 bin seyirci kapasiteli stadyum ve tartan atletizm pisti yapımı için bu ayın 26’sında ihale yapılacağını açıkladı. “Şimdiden hayırlı olsun,” diyen Erdoğan, bu projelerin hayata geçmesinin Muğla’ya büyük katkı sağlayacağını ifade etti. Sağlık tesisleri ve millet bahçeleri Sağlık alanında büyük adımlar atıldığını belirten Erdoğan, Muğla’da 12 sağlık tesisinin plan, proje ve ihale çalışmalarının sürdüğünü söyledi. Ayrıca, Muğla’da 6 millet bahçesi projesi olduğunu belirten Erdoğan, “Yatağan ve Seydikemer millet bahçelerimiz açılışa hazır hale geldi. Dalaman, Ula’daki Akyaka, Köyceğiz ve Ortaca’daki Sarıgerme millet bahçelerimizin projelendirme çalışmalarımız devam ediyor” dedi. Su projeleri ve ulaşım yatırımları Bodrum’a yönelik su projelerini de açıklayan Erdoğan, Sandras İçme Suyu Projesi ile Muğla İl Merkezi’nin su ihtiyacını karşılayacaklarını belirterek “Toplam 7,6 milyar lira maliyetli proje ile 7,32 milyon metreküp su depolanacak, günlük 45 bin metreküp kapasiteli arıtma tesisi ve 80 kilometrelik isale hattı yapılacak” dedi. Ayrıca, Bodrum Barajı projesiyle yıllık 13,2 milyon metreküp su depolanacağını ve 135 bin metreküp arıtma kapasitesiyle Bodrum’un su sorununa çözüm getirileceğini açıkladı. Bodrum-Yalıkavak yolunun kalan 7 kilometrelik kısmının ihalesinin yapıldığını ve inşaat çalışmalarına başlandığını duyurdu. Erdoğan, Muğla’daki ulaşım projeleriyle ilgili de açıklamalarda bulundu. Muğla-Kale yolu üzerindeki çalışmalarının sürdüğünü belirten Erdoğan, Yalıkavak yolunu 2025’te, Seydi Kemer-Kalkan ve Didim-Milas yolunu 2026’da, Söğüt-Seydikemer arasını ise 2027’de bitirmeyi hedeflediklerini ifade etti. Yerel yönetimlere eleştiriler Cumhurbaşkanı Erdoğan, Muğla’daki yerel yönetimlerin içme suyu gibi temel sorunlara çözüm üretmediğini belirterek, “Görevi içme suyu sorununu çözmek olanlar, bunu görmezden geliyor” dedi. Erdoğan, İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı döneminde su sorunlarıyla nasıl başa çıktıklarını hatırlatarak, Muğla’daki yerel yönetimlere bu konuda adım atmaları gerektiğini söyledi. Muğla’nın kalkınması için çalışmalar devam ediyor Erdoğan, Muğla’nın kalkınması adına önemli projelerin hayata geçirildiğini belirterek, “Muğla’nın doğal güzellikleri ve turizm potansiyeli çok yüksek. Ancak yerel yönetimler bu avantajları değerlendirme konusunda yetersiz kaldığını üzülerek görüyoruz. Biz ise Muğla’nın kalkınması ve sorunlarının çözümü için gece gündüz çalışmaya devam edeceğiz,” dedi. Cumhurbaşkanı Erdoğan, AK Parti Muğla İl Kongresi’nin ardından Marmaris’te sivil toplum kuruluşları, kanaat önderleri ve muhtarlarla bir araya geldi. Programda, Muğla Büyükşehir Belediye Başkan Adayı Prof. Dr. Aydın Ayaydın, Muğla’nın sorunları hakkında bilgi sundu. Bodrum FK Asbaşkanı Selahattin Polat’ın da katılıdğı toplantıda Erdoğan’la aynı masada oturan Polat Bodrum FK hakkında bilgilendirmede bulundu.