GÜNDEM - 01 Kasım 2018 Perşembe 11:19

Türkiye su altı teknolojisinde dünyaya açılıyor

A
A
A
Türkiye su altı teknolojisinde dünyaya açılıyor

Bahçeşehir Üniversitesi (BAU) ile Savunma Teknolojileri Mühendislik ve Ticaret A.Ş. (STM) ortaklığında Türkiye’nin ilk yerli ve milli dalgıçlar ve denizaltı arası optik haberleşme sistemi geliştirildi. Denizaltı ve dalgıçlar arasında iletişimi sesli olarak sağlayacak teknoloji için Paris’te düzenlenen Denizcilik Fuarı Euronaval 2018’de, dünyanın önde gelen savunma firması Alman Hensoldt (HOO) ile iş birliği protokolü imzalandı.

Türkiye’nin ilk yerli ve milli denizaltı optik haberleşme sistemi olan ‘Denizaltı ile Dalgıçlar Arası Optik Haberleşme Sistemi‘, denizaltı teknolojisine yeni bir boyut kazandıracak. Ayrı bir mühendislik ve yüksek teknoloji gerektiren bu uygulama ile denizaltı ve dalgıçlar sadece ışık ile kurulan iletişim, teknoloji sayesinde sesli olarak yapılabilecek. Savunma Sanayi Başkanlığı’nın (SSB) yerli ve milli teknoloji geliştirme politikası kapsamında, hayata geçirilen teknoloji için Paris’te düzenlenen denizcilik fuarı Euronaval 2018’de, dünyanın önde gelen savunma firması Alman Hensoldt ile iş birliği protokolü imzalandı. STM ve BAU tarafından geliştirilen ‘Denizaltı ile Dalgıçlar Arası Optik Haberleşme Sistemi‘,Hensoldt’un Optik Gözetleme Sistemine entegre edilecek. Bu işbirliği, su altında denizaltı ve dalgıçlar arasında haberleşmeye imkân veren dünyada örneği olmayan bir sistemin geliştirilmesini sağlayacak.
 

“Dünya literatüründe en üst noktada üniversitemizin çalışmaları var”

Savunma sanayi için Bahçeşehir Üniversitesi olarak 10 sene önce Ar-Ge Birimi’ni oluşturduklarını ve bu birimin deneyimlerine dayanarak bu projeyi ortaya çıkarttıklarını aktaran BAU Rektörü Prof. Dr. Şenay Yalçın, “Bu bizim için çok önemli. Çünkü tamamen Türk insanının alın teri ile Türkiye’nin bütçe imkânlarıyla geliştirilen bir sistemdir. Bu sistemin amacı; Güvenli optik haberleşme sistemlerinin sanayi ve özellikle avunma alanlarında uygulanmasına yönelik bir çalışmadır. Bu proje dünyada bir ilktir. Su altı haberleşmeler, su üstü haberleşmeler, helikopter denizaltı haberleşmelerine yönelik yapılan çalışmalar sonucunda dünya literatürü taranırsa ulaşılabilecek en üst noktada Bahçeşehir Üniversitesi’nin bu çalışmalarını görebiliriz” dedi.
Teknolojinin geliştirilmesinin kendileri ve ülke için önemli olduğunu söyleyen Yalçın, şöyle devam etti: “Elektro manyetik haberleşme yapıyorsanız bu haberleşmelerin tespiti her zaman mümkün ve kolaydır. Ancak bu geliştirilen sistemde sadece ışık ile haberleşme yapabiliyor ve neredeyse bunun algılanması imkânsız bir durum. Bizim teknoloji transferi ofisimizin ilk defa bu şekilde yüksek bir teknoloji ürününün transferi yapılacak. Paris’te ‘Euronaval’ olarak adlandırılan bir ‘exhibition’a katıldık. Bu fuarda sadece dünyanın denizcilik ile ilgili çalışma yapan firmaları yer aldı ve orada gördük ki en çok dikkat çekici ürün bizim ürünümüzdü. Almanya’da denizaltı periskopları üreten ‘Hensoldt’ firması var ve dünyada en iyi şirketler arasında birinci diyebiliriz. Bu şirket bizimle çok ilgilendi ve STM, Bahçeşehir Üniversitesi ve Hensoldt arasında bir ön anlaşma imzaladık. Bu anlaşma ile bizim ürünümüz dünyaca üretilen denizaltı ürünlerine ekleme yapılacak ve bu sayede güvenli haberleşme sistemi geliştirilmiş olacak. Bu bizim için gurur verici bir durum”

“Yüzde 100 başarı ile sonuçlandırıldı”

Denizaltı optik haberleşme sisteminin, optik haberleşmenin su altına inmesi ile başlayan bir çalışma olduğunu dile getiren BAUMIND Direktörü Selçuk Özyurt ise, “Savunma Sanayi Başkanlığı’ndan aldığımız destekle sistem uzak mesafelere daha iyi çalışacak şekilde geliştirildi. Sistem esas olarak dünya denizlerinde jerro modeli diye bilinen modelde okyanus tüpü 1, 2, 3 sularında ve kıyı tipi 1 sularında 50 metre mesafeye kadar kullanılacak. Dalgıçlar arasında ise 75-100 metre mesafeler için kullanılacak şekilde geliştirildi. Bu çalışmalar tamamlanıp başarı ile bitirildi. Uygulamalarda bir tanesi denizaltı ve helikopter arasındaki haberleşmeydi. Dizayn olarak denizaltı 50 metre suyun altında helikopter 50 metre suyun üzerinde olma şeklinde ikisinin arasında ışık ile optik olarak haberleşme yapıldı ve yüzde 100 başarı ile sonuçlandırıldı” dedi. En önemli hususun hava ile deniz arasındaki kesitte meydana gelen bozulmalar olduğunu söyleyen Özyurt, “Üniversitemizin başarısı, hocalarımızın da gayreti ile bu sistem yüzde 100 başarıyla sonuç verdi. Şuanda Amerika Birleşik Devletleri (ABD) bu konuda araştırmaya çıkmış vaziyette fakat biz bunu zaten Bahçeşehir Üniversitesi olarak yaptık bitirdik ve uygulama alanına sokuyoruz” dedi.
 

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
İzmir Çocukluk hayali İtalya’ya taşıdı İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Havacılık ve Uzay Mühendisliği Bölümü mezunu Emre Şimşek, mühendislik eğitiminde dünyanın en iyileri arasında gösterilen Politecnico di Milano’ya yüksek lisans için kabul edildi. İtalya’da okuma fırsatı bulacak sayılı gençten biri olmayı başaran Şimşek, eylül ayında gideceği 162 yıllık üniversitede, ‘havacılık mühendisliği’ üzerine eğitim alacak. Çocukluktan itibaren uçaklara ve havacılıkla ilgili olaylara büyük ilgi duyduğunu söyleyen Şimşek, "En büyük hedefim, insansız hava araçları üzerine uluslararası çalışmalar yapmaktı. Bu hayalimi gerçeğe dönüştüreceğim için heyecanlıyım" dedi. İzmirli Emre Şimşek (24), İEÜ’nün sağladığı çift anadal (ÇAP) fırsatını çok iyi değerlendirerek havacılık ve uzay mühendisliği ile aynı anda endüstri mühendisliği bölümünde de eğitim aldı. Bilgisayar bilimleri ve bilişim sistemleri üzerine de yan dal yapan Şimşek, farklı alanlarda kendini geliştirerek kariyer hedefi için avantaj sağladı. Yüksek not ortalaması, üniversitedeki projeleri ve referans mektuplarıyla ön plana çıkan Şimşek, akademik alandaki başarılarına bir yenisini daha ekleyerek İtalya’da eğitim alma imkanına kavuştu. İki yıl boyunca ülkemizi en iyi şekilde temsil etmek için çalışacak olan Şimşek, yüksek lisans eğitimini İtalya hükümetinin sağladığı bursla tamamlayacak. Yıllar geçti, tutkum geçmedi Politecnico di Milano’nun, mühendislik alanında dünyanın en iyi 20 üniversitesinden biri olarak gösterildiğini belirten Şimşek, böylesine saygın bir okulda eğitim alacağı için mutlu olduğunu ifade etti. Şimşek, "Küçükken pilot ya da mühendis olmak isterdim. Gökyüzü, uçaklar ve değişik hava olayları, bende hep merak uyandırırdı. Oyuncaklarımın tamamına yakını uçaklardan oluşurdu. Küçükken uçak gördüğümde, ben de süreceğim diye ağlarmışım. Yıllar geçse de bu ilgim hiç değişmedi. Havacılığa olan bu tutkum, üniversite tercihimde de belirleyici oldu. İEÜ Havacılık ve Uzay Mühendisliği Bölümü’nü bu nedenle tercih ettim. İyi ki de seçmişim. Akademisyenlerimin ve üniversitemin hep desteğini gördüm. Bana güvendiler, yanımda oldular" ifadelerini kullandı. İtalya çok değerli bir kapı Şimşek, sözlerini şöyle sürdürdü: "Yurt dışında eğitim almak hep hedefimdi. İnsansız hava araçları üzerine çalışmak, aerodinamik test mühendisliği alanında tez yazmak, bu alanda fark oluşturan işlere imza atmak istiyorum. İtalya, bu hedeflerim için bana açılan çok değerli bir kapı. Daha önce TUSAŞ’ta, uçuş test mühendisliğinde aday mühendis olarak da görev yaptım. Ülkemizin en önemli savunma sanayi şirketlerinden birinde profesyonel tarafı görmüş oldum. Yüksek lisanstan sonra Amerika Birleşik Devletleri’ndeki üniversitelerde kendi alanımla ilgili en iyi okullarda doktora eğitimimi sürdürmeyi hedefliyorum."
Ankara Emekli ikramiyesi 4 bin lira oluyor: Teklif bugün TBMM Genel Kurul’da görüşülecek Emeklilere ödenecek bayram ikramiyesini 3 bin liradan 4 bin liraya yükseltecek kanun teklifi, bugün Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) Genel Kurulu’nda görüşülecek. TBMM bugün emekli ikramiyesinin de yer aldığı Gençlik ve Spor Hizmetleri Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi için mesai yapacak. Mevcut olarak 3 bin lira olan bayram ikramiyesini 4 bin liraya çıkarılmasını içeren düzenlemenin de yer aldığı teklif, bugün saat 15.00’da Genel Kurul’da görüşülecek. Emekli bayram ikramiyesi kapsamında yaklaşık 16 milyon kişiye ödeme yapılacak. Öte yandan bayram ikramiyesindeki bin liralık artışın, 2025 yılı bütçesine 28,4 milyar lira ilave maliyet oluşturacağı hesaplanıyor. Genel Kurul’da teklifin kabul edilmesi ve Resmi Gazete’de yayımlanmasıyla birlikte ikramiye ödemelerinin 24 Mart Pazartesi ile 28 Mart Cuma tarihleri arasında ödenmesi bekleniyor. Çocuk sayısıyla orantılı teşvik edici destek sağlanacak Kanun teklifiyle doğum yardımı sistemi değiştirilerek, doğum yardımı tutarlarının artırılması ve doğurganlık oranını yükseltmek amacıyla çocuk sayısıyla orantılı teşvik edici destek sağlanması öngörülüyor. Ayrıca Karayolları Taşıma Kanunu’nda değişiklik yapılmasını da öngören teklifte, biletsiz yolcu taşıyanlar ile sözleşmesiz taşımacılık yapanlara 85 bin liraya kadar, yetki belgesi almadan acente ve taşıma işleri komisyonculuğu yapanlara da 250 bin liraya kadar idari para cezası uygulanacak. Yabancı plakalı araçlar otoyol geçiş ücretlerini ödemeden ülkeyi terk edemeyecek Kanun teklifi çerçevesinde, yabancı plakalı taşıtların uluslararası taşımalarda yaptığı ihlallere kademeli idari para cezaları uygulanarak suistimallerin önlenmesi ve caydırıcılığın artırılması amacıyla düzenleme yapılması öngörülüyor. Bu çerçevede özel şirketler tarafından işletilen otoyollardan geçiş ücretini ödemeden geçen yabancı plakalı araçların ülkeyi terk etmeden önce gümrük kapılarında ödeme yapmaları zorunlu hale getirilecek.