Düzce'deki Melen Çayı'ndan borularla getirilen su artık İstanbul Boğazı'nın altındaki bu tünelden geçerek Avrupa kıtasına ulaşacak.
Melen Projesi kapsamında Anadolu yakası ile Avrupa yakası arasında İstanbul Boğazı'nın altından 135 metre uzunluğunda su taşınacak olan tünel tamamlandı. Tünel delme makinesi kalan son kısmı da delerek tünel kazı çalışmasını tamamlamış oldu.
Melen Projesi kapsamında Ömerli Barajı'na ulaştırılan su artık Avrupa yakasına da akıtılacak. İstanbul Boğazı'nda deniz seviyesinin 135 metre altından geçen ve 3 bin 145 metrelik "Derbent-Beykoz Şaftı Arası Boğaz Geçiş Tüneli" bugün tünel delme makinesinin kazısıyla tamamlandı.
Tünelin tamamlanması nedeniyle düzenlenen törene Çevre ve Orman Bakanı Veysel Eroğlu, İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadır Topbaş, DSİ Genel Müdürü Haydar Koçaker, İSKİ Genel Müdürü Mevlüt Vural ile inşaatın gerçekleşmesini sağlayan mühendis ve işçiler katıldı.
Törende konuşan Çevre ve Orman Bakanı Veysel Eroğlu, İstanbul'un su sıkıntısı yaşadığı günlerini anlattı. 'İstanbul'da artık su sıkıntısı yok, ilelebet su akacak'' diyen Eroğlu, kentin su problemini çözmek için yaptıkları çalışmalar hakkında bilgi verdi.
Eroğlu, 2006-2007 ve 2008 yıllarında İstanbul'un son 80 yılın en kurak günlerini yaşadığını, bunun üzerine Melen Projesi'nin birinci kademesini hayata geçirdiklerini ve Melen suyunu Ömerli Barajı'na getirdiklerini ifade ederek, ''Melen suyunu Anadolu yakasına iletmek yetmez diyerek, Avrupa yakasına taşımaya karar verdik. İstanbul boğazının altından geçen 1,2 metre çapındaki tünel kısa sürede tamamlandı. İstanbul bir daha susuzluk çekmesin diye Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş ve ben gece gündüz çalışıyoruz'' diye konuştu.
Melen Projesi'nin, Düzce'deki Melen çayından yılda 1,180 milyar metreküp suyun İstanbul'a taşınması olduğunu belirten Eroğlu, 3 aşamada tamamlanacak projenin 11 paket halinde planlandığını ve toplam maliyetinin 1,3 milyar dolar olduğunu bildirdi.
Bunun, dünyadaki en büyük su temini projesi olduğuna işaret eden Eroğlu, Melen Çayı'ndan İstanbul'a her gün 3 milyon metreküp su geleceğini, dev isale tünelini de bu suyun geçebileceği şekilde planladıklarını anlattı.
Boğaziçi tünelinin, deniz seviyesinin 135 metre altından geçen uzunluğunun 3 bin 145 metre, 6,11 metre olan çapının kaplama sonrasında 4 metre olacağını belirten Eroğlu, çalışmalarda emeği geçenlere teşekkür etti.
Eroğlu, sadece İstanbul için çalışmadıklarını, ülkenin 80 iline su temin etmek için çalışmalarını sürdürdüklerini söyledi.
İhtiyacın 2,5 katı su taşınacak
Devlet Su İşleri Genel Müdürü Haydar Koçaker, dünyada ilklerden olan, Avrupa ve Asya kıtasını su yoluyla birleştiren Boğaziçi tünelinin, toplam 5 bin 551 metre uzunluğunda, 4 metre çapında çelik kaplamalı ve 145 metre derinliğindeki Beykoz şaftından oluştuğunu söyledi.
Temin edilen suyu, Asya yakasından Avrupa yakasına taşımak maksadıyla inşa edilen Boğaziçi tünelinin, günde 2,8 milyon metreküp suyu, Avrupa yakasına taşıyacak kapasitede olduğunu belirten Koçaker, ''Bu miktar Avrupa yakasının şu anda kullandığı suyun 2,5 katıdır'' dedi.
Koçaker, üç kademeden oluşan Melen projesi tamamlandığında, içme suyu sektöründe en büyük yatırımın gerçekleştirilmiş olacağına dikkati çekti.
''Tüneller 5 milimetre hata ile birleşti''
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, şehirlerin doğal kaynakları en fazla tüketen, çevreyi ve dünyayı en çok kirleten alanlar olduğunu ifade ederek, İstanbul'un 12,5 milyonu yerleşik, günlük hareketlilikle 14 milyon nüfusu ile ülke ölçeğinde bir kent olduğunu söyledi.
Kentin su sıkıntısını ortadan kaldırmak zorunda olduklarını belirten Topbaş, İstanbul'da günde 2 milyon metreküp su tüketildiğini, bunun temini ve atığını geri dönüştürmek için çalıştıklarını anlattı.
Topbaş, 2007 yılında yaşanan ciddi kuraklığın ardından gündeme gelen Melen Projesi ile kentin su problemi yaşamaktan kurtulduğunu dile getirerek, konuşmasını şöyle sürdürdü:
''Bu önemli bir açılış. Planlanandan 1,5 ay önce biten tünel, Asya'dan Avrupa'ya günde 3 milyon metreküp su taşıyacak. Gelecek de düşünülerek yapılan bir çalışma. Kentin su problemi bitmiştir. Derbent ve Beykoz'dan başlayan tüneller, 5 milimetre hata ile birleşti. İstanbul artık susuzluk çekmeyecek. Artık korkulu rüya görmekten kurtulduk. Melen projesinin ikinci aşamasının yetkisi de verildi. Onu da bunun akabinden tamamlayacağız.''
İstanbul'un son 10 yılın en çok yağış alan yılını yaşadığını vurgulayan Topbaş, ''Biz sermayeden yemiyoruz, barajlardan tüketmiyoruz, yağan yağmuru kullanıyoruz'' dedi. Konuşmaların ardından Bakan Erdoğlu ve diğer katılımcılar ''Derbent-Beykoz Şaftı Arası Boğaz Geçiş Tüneli''nin, tünel delme makinası ile açımının tamamlanması için düğmeye bastı.
Derbent ve Beykoz'dan kazılmaya başlayan tünelin boğazın orta yerde birleşmesi, törene katılanlarca alkışlarla kutlandı.
Törenin sonunda Bakan Erdoğlu, Büyükşehir Belediye Başkanı Topbaş ve Rusya'nın İstanbul Başkonsolosu Alexander Kriyenko'ya tünelin orta yerinden çıkarılan taşlarla yapılan kalem takımı hediye edildi.
Bakan Erdoğlu, Kadir Topbaş'ın, tünelden çıkan taşlarla kolye yapılmasını önerisi üzerine, taşların İSMEK'te kolye yapılarak
Rakamlarla Melen projesi
Açılışı yapılan tünelin Avrupa yakasında kalan kısmı ile tabandaki bölümü Tünel Delme Makinesi ile yapıldı. Asya yakasındaki kısmı ise del-patlat yöntemi ile gerçekleştirildi.
Melen Projesi'nin özellikleri ise şöyle: "Ülkemizde tek proje kapsamında yapılan içme suyu amaçlı en uzun iletim hattı (187,6 km)
-Asya ve Avrupa kıtased sürdürdüklerini söyledı ilk defa İstanbul Boğazı'nın altından geçen ve içerisinden su iletilen bir kara tüneli ile birleştirildi.
-Yapımı devam eden Melen Sistemi I. Aşama ile yıllık 268 milyon metreküp ilave su temin edilerek 2,5 milyon nüfusun ihtiyacı karşılanmış olacak. Üç kademeden oluşan Melen Projesi tamamlandığında ülkemiz içme suyu sektöründe en büyük yatırım gerçekleştirmiş olacak ve tek bir proje ile yılda 1 milyar 190 milyon metreküp su Anadolu'dan Avrupa'ya taşınmış olacak.
-Temin edilen suyu Asya yakasından Avrupa yakasına taşımak amacıyla inşa edilen ve Asya ile Avrupa'yı yeraltından birbirine bağlayan ilk tünel olan Boğaziçi Tüneli günde 2,8 milyon metreküp suyu yani Avrupa yakasının şu anda kullandığı suyun 2,5 mislini Avrupa yakasına taşıyacak."
İSTANBUL - İHA