KENT HABERLERİ - 03 Eylül 2018 Pazartesi 12:11

İşte youtube fenomenlerinin sırları

A
A
A
İşte youtube fenomenlerinin sırları

Akademisyenler Doç. Dr. Ferah Onat ve Dr. Göker Gülay, 10 Youtube fenomeninin videolarını inceleyerek yoğun etkileşim alıp ilgi görme nedenlerini araştırdı.


İnternet videosu izlemek, günümüzde televizyon izlemekten bile daha yaygın hale geldi. Özellikle son yıllarda, video paylaşım sitelerinden Youtube’da yüksek takipçi ve izleyici sayılarına ulaşan kullanıcıların, izleyicilerle olan etkileşimleri televizyondaki ünlülerle yarışır hatta onları geçer hale geldi. Youtube, 1,47 milyarı aşan izleyici sayısı, her dakika yüklenen 400 saatlik video, her ay izlenen 6 milyar saat videoyla ortalama 18-49 yaş aralığındaki 10 kişiden 8’inin izlediği, kendi fenomenlerini ortaya çıkaran bir mecra oldu.

10 YOUTUBE ÜNLÜSÜNÜ KISKACA ALDILAR 

Yaşar Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla ilişkiler ve Reklamcılık Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Ferah Onat ve Öğretim Görevlisi Dr. Göker Gülay, çok izlenen Youtube videolarında, izleyicilerin derin bağ kurdukları bu videoların nasıl özellikler taşıdığını ortaya çıkarmak için araştırma yaptı. Araştırmayla bu videolardaki para sosyal etkileşim öğelerinin belirlenmesi, sınıflandırılması ve ne kadar sıklıkla kullanıldığının ortaya çıkarılması hedeflendi. Bu kapsamda Türkiye’deki en az 100 bin takipçiye sahip ve son 1 yıl içinde en az 20 içerik paylaşmış 10 Youtube kanalındaki 85 video incelendi. Seyahat, makyaj, güzellik, moda, hobi, ürün inceleme, bilim ve teknoloji, sohbet, aile, çocuk kategorilerinde; Enes Batur, Orkun Işıtmak, Uras Benlioğlu, Merve Özkaynak, Danla Bilic, Meryem Can, Duygu Özaslan, Duygu Köseoğlu, Gurbetçi Aile ve İlkay Zaman Youtube kanalları ele alındı.

PEKİ İZLEYİCİLERLE NASIL ETKİLEŞİM KURUYORLAR? 

Araştırma hakkında bilgi veren Doç. Dr. Ferah Onat, "YouTube ünlüsü olarak adlandırılan dijital içerik üreticilerini ele alan bu araştırmada, ünlülerin izleyicileriyle kurdukları para sosyal etkileşimi neden ve nasıl oluşturmaya çalıştıklarını tespit etmeye çalıştık. Araştırma kapsamında en çok izlenen sekiz ve paylaşımlarıyla farklılık oluşturan iki Youtube ünlüsünün videoları para sosyal etkileşim unsurları açısından analiz edildi. Diğer bir deyişle, izleyicilerin çok izlediği, derin bağ kurdukları tipteki videoların nasıl özellikler taşıdığını ortaya çıkarmak için uğraştık" dedi. 

Araştırma sonuçlarından örnekler veren Dr. Göker Gülay, "Örneğin; bir Youtube ünlüsünün videolarında kişisel deneyimlerinden, geçmişinden bahsetmesi, duygularını dışa vurması gibi şeyler izleyiciyle olan etkileşimlerini ve bağlarını çok arttıran bir durum. İzleyicilerin çok izleyip derin bağ kurdukları videoların neredeyse tamamında, Youtube ünlülerinin yüzde 95,3 oranında duygularından söz ettikleri, bunları sözel, davranışsal ya da her iki biçimde birden dışa vurdukları gözlendi. Bulgularımızda, videoların yüzde 96,5’inde izleyicilerle doğrudan bir göz teması kurulduğu görülüyor. Yüzde 92,9 oranla konuşmalara gündelik bir sohbete başlar gibi başlanıyor, hal hatır soruluyor. En yüksek oranda kullanımın duygu paylaşımı, göz teması ve günlük dil gibi unsurların olması, Youtube ünlüleriyle yüz yüze konuşuyormuşçasına etkileşime girmeyi kolaylaştıran, destekleyen ve izleyicide bağımlılık haline getiren en önemli davranışlar olarak ortaya çıktı" diye konuştu.

DOĞAL VE GÜNDELİK MEKANLARDA VİDEOLAR ÇEKİLİYOR 

Videonun çekildiği yerin, dekorun doğal ve gerçekçi olmasının örneğin; videoyu çeken kişinin kendi evinden, yaşam alanından bir kesit içermesi samimiyet hissini arttırdığı için para sosyal etkileşimi de yükselttiğini ifade eden Dr. Gülay, şöyle devam etti: 

"Videoların yüzde 83,5’i videoyu çeken kişinin evinde, bahçesinde veya yaşadığı bölgeye çok yakın mekanlarda çekilmiş. Diğer yandan videoları izleyen kişilerin önerilerine, fikirlerine ve eleştirilerine değer verildiğinin hissettirilmesi videoların etkileşim düzeyini oldukça arttıran bir başka faktör. Sonuç olarak; izleyicinin kendini rahat hissedeceği, kendisiyle yüz yüze iletişimin tüm özelliklerini kullanarak iletişim kuran, keyif aldığı müzikler kullanan Youtube ünlülerinin, para sosyal etkileşim öğelerini etkin biçimde kullandıkları görülüyor. Bu da videoların izlenme, yorum vb. sayılarına olumlu olarak yansıyor." 

Bunlar Da İlginizi Çekebilir
Bursa Üniversitesi öğrencilerine, Coşkunöz Eğitim Vakfı’ndan destek Coşkunöz Eğitim Vakfı, geleceğin en önemli teknolojileri arasında yer alan ve otomotivden medikale, makine takımından savunma ve havacılığa kadar pek çok sektörde kullanılan katmanlı üretim alanında nitelikli iş gücünü desteklemek için yeni bir çalışmayı hayata geçiriyor. Bursa Uludağ Üniversitesi Makine Mühendisliği öğrencilerinin son sınıf seçmeli derslerinden Eklemeli İmalat Yöntemleri dersinin uygulamaları, Coşkunöz Eğitim Vakfı eğitmenleri tarafından, Vakfın Katmanlı Üretim Eğitim ve Deneyim Merkezi’nde veriliyor. Ülkemizin istihdam sorununun çözümünde sanayi-üniversite iş birliğinin önemine inanan Coşkunöz Eğitim Vakfı, bu alandaki çalışmalarına bir yenisini ekledi. Mesleki eğitim programları, burslar, yenilikçi eğitim modelleri ve sosyal sorumluluk projeleri ile iş dünyası ve sanayinin ihtiyaç duyduğu nitelikli insan gücü ve ara eleman yetiştirilmesine destek olan Vakıf, Bursa Uludağ Üniversitesi ile Makine Mühendisliği bölümü öğrencilerinin eğitimlerine destek olmak üzere yeni bir iş birliği yaptı. Uludağ Üniversitesi Makine Mühendisliği bölümünün son sınıf seçmeli derslerinden Eklemeli İmalat Yöntemleri dersini seçen öğrenciler, dersin 14 haftalık teorik eğitim planına ilave olarak 4 haftasını Coşkunöz Eğitim Vakfı’nın Katmanlı Üretim Eğitim ve Deneyim Merkezi (KÜME)’nde, vakfın deneyimli eğitmenlerinden alıyor. 8 Mayıs’ta başlayan uygulama kapsamında bu dersi seçen 23 makine mühendisliği öğrencisi, son teknoloji ürünlerle donatılmış KÜME’de verilen Eklemeli İmalat Yöntemleri dersinde 4 hafta boyunca polimer malzemeler için tasarım, metal malzemeler için tasarım, halef işlemler ve güvenlik konularını vakfın deneyimli eğitmenlerinden dinleme olanağı bulacak. Öğrencilere makine kullanımları ve malzemeler hakkında bilgiler verecek olan eğitmenler sektörde eklemeli imalatın nasıl kullanıldığını anlatacak ve bu alandaki örnek çalışmaları paylaşacak. Coşkunöz Eğitim Vakfı (CEV), 1988 yılından bu yana Türkiye’nin ve üretim sektörünün istihdam sorununun çözümüne katkıda bulunmak üzere düzenlediği meslek edindirme kurslarıyla iş dünyası ve sanayinin ihtiyaç duyduğu nitelikli insan gücü ve ara eleman yetiştirilmesine katkıda bulunuyor. 36 yılda eğitimleriyle 37 bin bireye dokunan Coşkunöz Eğitim Vakfı (CEV), burs programıyla sağladığı eğitim desteğinin yanı sıra uygulamalı eğitim programları ve yenilikçi eğitim modelleriyle de istihdama katkı sağlıyor. CEV’in 2022 yılında sanayinin ihtiyaç duyacağı üç boyutlu yazıcı kullanabilen, katmanlı üretim mantığıyla düşünebilen nitelikli iş gücüne katkı sağlamak amacıyla açtığı Katmanlı Üretim Eğitim ve Deneyim Merkezi (KÜME), Türkiye’nin hem eğitim hem de deneyim imkânı sunan ilk ve tek merkezi olma özelliğini taşıyor. KÜME’de üniversiteler, özel kuruluşlar ve uluslararası ortakların iş birliğiyle 3D yazıcı teknolojileri, 3D operatör programı, mühendislik programı, eğitici eğitimleri, Ar-Ge projeleri, üretim ve prototip çalışmaları, istihdam ve staj faaliyetleri hayata geçiriliyor.
Kars Anne ördek ve yavruları DKMP’ye teslim edildi Kars’ta atletizm pisti sulama bölümünde yavrulayan yaban ördeği Doğa Koruma ve Milli Parklar Müdürlüğüne (DKMP) teslim edildi. Kars’ta atletizm pisti sulama bölümünde yavrulayan yaban ördeği, yavrularıyla birlikte futbol sahasına çıktı. Görevlileri peşinden koşturan anne ve 10 yavru ördek daha sonra atletizm pisti salonuna girdi. O anlar kameralarla kaydedildi. Kars Atletizm Pisti sulama bölümünde 4 yıldır kuluçkaya yatan ve burada yavrulayan yaban ördeği, buradaki görevlileri gözdesi oldu. Yavruları ile birlikte spor sahasında dolaşan ördek, çalışanların uzun uğraşları sonucu yakalanarak muhafaza altına alındı. Yaban ördeğinin 4 yıldır Atletizm Pisti’nde yavruladığını ifade eden görevli, “Her sene burada yavru yapıyor. Bundan 4’üncü sezondur yavruluyorlar. Doğa Korumayı çağırıp veriyoruz. Vermezsek dışarı gidiyor. Diğer hayvanlar parçalamasın, yemesin diye Doğa Korumayı çağırıyoruz, teslim ediyoruz” dedi. Doğa Koruma ve Milli Parkalar (DKMP) Kars İl Şube Müdürlüğünü arayan görevliler, anne ve yavru ördekleri atletizm pistinde muhafaza altına aldıklarını bildirdi. Atletizm pistine gelen DKMP ekipleri, önce yavruları tek tek güvenli bir şekilde alarak yanlarında getirdikleri kutuya koydu. Anne ördeği de kutuya koyan görevliler, yaban ördeği ve yavrularını doğal ortamlarına bırakmak üzere bölgeden ayrıldı.
Iğdır Iğdır’da yumurtadan çıkan yavru leylekler büyümeye başladı Iğdır’da yumurtadan çıkarak büyümeye başlayan yavru leylekler havadan görüntülendi. Sahip olduğu coğrafi konumu ve iklim şartlarından dolayı "Doğunun Çukurova’sı" olarak bilinen Iğdır, ürün çeşitliliği yanında birçok kuş türüne de ev sahipliği yapıyor. Şehrin simgesi olan leylekleri ile de bilinen ve dört mevsim leyleklere ev sahipliği yapan şehirde yavru leylekler de büyümeye başladı. Birçok leylek yuvasının bulunduğu Melekli kasabasında yavrularını büyüten leylek ve yavruları yuvalarında havadan görüntülendi. Leyleklerin Iğdırlılar için önemli olduğunu söyleyen Doğukan Türkeli; “Leylekler bizim burada yöremizde biraz daha kutsal sayılır. Yazın geldiğini bize bildiriyor, yazın geldiğini bize bildirirken bununla birlikte bereket geldiğini de bize bildiriyor. Leyleklerle ilgili şöyle diyebilirim leylekler ağustos ve temmuz ayının sıcağında güneşin altında kalabiliyorlar. Sıcağa dayanıklı hayvanlardır. Bizim Melekli kasabasında her evin çatısında her elektrik direğinin tepesinde yüksek kesimlerde yüksek binalarda leylek yuvaları ile karşılaşmak mümkündür. Leylekler mart ayının ikinci haftasında memleketimize gelmektedir. Mart ayının ikinci haftasında kuluçka dönemine girmektedirler. Yavrularını tarlada yakaladıkları kabuklu böceklerle sürüngenler ve küçük kemirgen hayvanlarla besliyorlar” dedi.