EĞİTİM - 27 Nisan 2024 Cumartesi 16:15

ESTÜ’den UNESCO kürsüsü başarısı

A
A
A
ESTÜ’den UNESCO kürsüsü başarısı

Eskişehir Teknik Üniversite’si (ESTÜ) “Çevre Planlama ve Yönetiminde Coğrafi Bilgi Teknolojileri” başlıklı UNESCO Kürsüsü başarısı ödülünü aldı.


Eskişehir Teknik Üniversite’sinde Yer ve Uzay Bilimleri Enstitüsü öğretim elemanlarından Prof. Dr. Sayın Saye Nihan Çabuk’un başkanlığını, Doç. Dr. Sayın Gordana Kapla’nın da eş başkanlığını yaptığı “Geographical Information Technologies (Remote Sensing and Geographical Information Systems) in Environmental Planning and Management” (Çevre Planlama ve Yönetiminde Coğrafi Bilgi Teknolojileri) başlıklı UNESCO Kürsü önerisi verildi, ülkedeki yükseköğretim kurumları tarafından yapılan birçok başvuru arasından UNESCO Türkiye Milli Komisyonu tarafından desteklenmeye layık görülen 2 başvurudan biri oldu.


Kürsü, coğrafi bilgi teknolojilerinin yardımıyla iklim değişikliği, afetler ve kentleşme gibi konulara odaklanarak doğal kaynakların sürdürülebilir bir şekilde yönetilmesine yönelik bilgi, eğitim ve farkındalık kazandırmayı hedeflediği ifade edildi. Lisansüstü seviyede konuyla ilgili verilecek dersler, vaka temelli çalışmalar, projeler, yayınlar, çalıştaylar, saha ziyaretleri ve konferanslar gibi bir dizi etkinlikle desteklenmesi planlanan kürsü, 4 yıllık bir süreyi kapsadığı projede belirtildi.


Ekolojik planlama ve tasarım uygulamaları yoluyla günümüzün sorunları arasında yer alan afetlere karşı dirençlilik sağlanması kapsamında kişilere yetkinlik kazandıracak olan proje, sürdürülebilir kalkınma amaçlarına ulaşılmasına katkı sağlamak üzere ve UNESCO stratejik hedeflerine uyum kapsamında oluşturulan Çevre Planlama ve Yönetiminde Coğrafi Bilgi Teknolojileri Kürsüsü, ekolojik planlama ve tasarım uygulamaları yoluyla günümüzün en önemli sorunları arasında yer alan afetlere karşı dirençlilik sağlanması kapsamında kişilere yetkinlik kazandıracak. Kürsünün uluslararası ve ulusal destekçileri arasında Zagreb Üniversitesi, Samangan Üniversitesi, Lyon Üniversitesi, Aziz Kiril ve Metodiy Üniversitesi, Tipaza Üniversitesi, Al al-Bayt Üniversitesi gibi yükseköğretim ve araştırma kurumlarının yanı sıra, ESRI ABD, ESRI Türkiye, Başarsoft Uganda, Cybertech, Türkiye Sağlıklı Kentler Birliği, TMMOB Peyzaj Mimarları Odası, Tasarım ve Planlama Akreditasyon Derneği gibi kuruluşlar da projede bulunduğu söylendi.


UNESCO Kürsü programı, uluslararası üniversiteler arasında iş birliğini geliştirmek amacıyla bilgi paylaşımı ve ortak çalışmalar yapmasını amaçlanan projede ilk kez 1992 yılında başlatılan UNESCO Kürsü programı, uluslararası üniversiteler arasında iş birliğini geliştirmek amacıyla bilgi paylaşımı ve ortak çalışmalar yapmasını amaçlıyor. UNESCO Kürsüleri, üniversitelerle bağlantı kurarak ve üniversitelerarası iş birliğini teşvik ederek bilgiyi sınırlar ötesine taşıyabilme sayesinde, UNESCO’nun tüm yetki alanlarındaki araştırma, eğitim ve program gelişimini ilerletmekte. 2023 yılı Kasım ayı itibariyle dünya çapında 120 ülkede 850 UNESCO Kürsüsü ve UNITWIN ağı kurulmuş olup 1993-2024 yılları arasında Türkiye’den sadece 18 üniversitede UNESCO Kürsüsü oluşturulduğu belirtildi.


Bunlar Da İlginizi Çekebilir
İzmir İzmir’de güneş enerjisiyle çalışan minyatür araçlara yoğun ilgi İzmir Karabağlar Atatürk Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi öğrencileri ile yurt dışından gelen öğrencilerin “Solar Car Presentations” projesi kapsamında güneş enerjisiyle ürettikleri minyatür araçlara yoğun ilgi. “Bilgi birikimlerini birbirlerine aktararak çalışma yürüttüler” Karabağlar Atatürk Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi öğrencileri ile yurt dışından gelen öğrencilerin “Solar Car Presentations” projesi kapsamında güneş enerjisiyle ürettikleri minyatür araçlar, Konak Meydanı’nda kurulan alanda sergilendi. Proje hakkında bilgiler veren Atatürk Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Bilişim Teknolojileri Öğretmeni ve İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü Proje Koordinatörü Uğur Çelik, “Proje, öğrencilerimizin kendi tasarımlarıyla ürettikleri güneş enerjisiyle çalışan minyatür arabalar yapmak üzere. Çocukların hem hayal hem de teknik becerilerini geliştirmek üzere yapılmış bir proje. Öğrenciler, temel düzeyde elektrik-elektronik temel kodlama, malzeme ve teknik hesaplama bilgisini beraber kullanmak zorundalar. Buradaki çalışmalarımızın en önemli hedeflerinden biri rekabetçi değil iş birlikçi olarak çalışmaları. Bir bilişim alanı öğrencisi ile makine alanı öğrencisi birlikte çalışarak araba ürettiler. Hiçbiri birbiriyle yarışmadı, bilgi birikimlerini birbirlerine aktararak çalışma yürüttüler” dedi. “30 kilometre hızla 6 saat hareket edebiliyor” Okuldaki atıl malzemeler kullanılarak bir ay içerisinde öğreniciler tarafından yapılan güneş enerjisi ile çalışan araçla ilgili bilgiler veren Kınık Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Bilişim Teknolojileri Öğretmeni ve Proje Koordinatörü Alptekin Tez, “Tamamen kendi ürettiğimiz bir araç. Güneşten aldığı elektrikle pili şarj ediyor ve 30 kilometre hızla 6 saat boyuna hareket edebiliyor” ifadelerini kullandı. Yerli ve yabancı öğrenciler ürettikleri araçları tanıttılar Proje kapsamında Romanya’dan İzmir’e gelen ve yaptığı güneş enerjisiyle çalışan mini aracı tanıtan Pietra Neamt meslek okulu öğrencisi 17 yaşındaki Cintitâ Mateo Marian, “Bu protatif bir araç. Güneş panelini istediğim yere yönlendirebiliyorum ve arkasında bulunan şarj ünitesini ile pili şarj ederek çalıştırıyor” diye konuştu. Atık malzemelerden yaptıkları güneş enerjisiyle çalışan aracı tanıtan 11. Sınıf öğrencisi Alperen Egen ise “Atık malzemelerden yaptığımız ürünün üzerindeki işlemeler ve kesimler tamamen lazer CNC’den yapılmıştır. Lastikleri ve pilleri kendi oluşturduğumuz sisteme oturttuk. Güneş paneliyle o sistemin elektrik ihtiyacını sağlıyoruz. Motorlarla da etki kuvvetini sağlıyoruz ve bu sayede bir araba üretmiş olduk” bilgisini verdi. Projeye Romanya ve Bulgaristan’da 42 öğrenci ve 8 teknik öğretmen katıldı.