Özelleştirildiği 2002 yılından bugüne gündemden düşmeyen ve Kuşadası’nın en önemli sorunu olan kruvaziyer liman ile ilgili önemli gelişmeler yaşanıyor. Limanla ilgili sorunun çözümünde uzlaşma sağlandı.
Kuşadası Belediyesi’nin öncülüğünde kurulan ve liman sorununun çözümü için çalışmaları yürüten Kuşadası Liman Platformu, yaptığı bir dizi toplantının ardından aldığı ilkesel kararlar çerçevesinde yeni bir öneri imar planı geliştirdi. Liman işleten Ege Ports tarafından da kabul gören yeni öneride, imar planı üzerinde gerçekleştirilen çalışmalar sonunda uzlaşma sağlandı. Kuşadası Liman Platformu uzlaşma üzerine bir bildiri yayınlayarak, öneri imar planının ayrıntılarını Kuşadası kamuoyu ile paylaştı. Bu
görüşler çerçevesinde hazırlanan öneri imar planı kamuoyuna açıklandı. Kuşadası Liman Platformu Üyesi olan Kuşadası Belediyesi, Kuşadası Esnaf ve Sanatkarlar Odası, Kuşadası Ticaret Odası, Kuşadası Balıkçılar Derneği, Kuşadası Kuyumcular Derneği, Kuşadası Kent Konseyi ve TÜRSAB Kuşadası Bölgesel Yürütme Kurulu tarafından imzalandı.
"LİMANDA SADECE 5 BİN 200 METREKARE İNŞAAT KALACAK"
Açıklamada, yapılacak planla ilgili şu görüşlere yer verildi:
"Kuşadası Balıkçı Barınağı ticari amaç ve kültürel geçmişine uygun olarak muhafaza edilmelidir, terminal binasının mevcut metrekare ölçüleriyle kalması (2 bin 164 metrekare), üçüncü iskelenin yapımıyla birlikte ihtiyaçlar doğrultusunda 400 metrekareyi geçmeyecek şekilde ilave terminal binasının yapılması sağlanmalıdır, kapasitesinin artırılmasına yönelik çalışmada mevcut iki iskelenin planlanmasında ve yapılacak üçüncü iskelenin planlanmasında çevre, tarihsel kimlik, ekolojik denge, kent silüeti ve
kentsel altyapı sistemlerine getireceği yükler dikkate alınmalıdır; liman içerisindeki ticari alanların sınırlandırılması sağlanmalıdır; Kuşadası esnafıyla haksız rekabete neden olabilecek oluşumlardan kaçınılmalıdır; Halı, deri, kuyum,hediyelik eşya, seyahat acentesi ve benzeri alanlara yönelik ticari ünitelerin sınırlandırılarak Kuşadası esnafının korunması temel alınmalıdır; Bunun yanında, son imar planında B blok olarak yer alan bölümün metrekaresinin sınırlandırılmalı, tek katlı sadece kafeterya ve
restaurant amaçlı ticari üniteler olarak planlanmasında yarar görülmektedir. (Tek kat toplam 988 metrekare); mevcut C blok korunmakla birlikte (alanı 700 metrekareyi, yükseklik 6,50 metreyi geçmeyecek şekilde) işyeri niteliğinde ilave yapı yapılmasının uygun olduğu düşünülmektedir."
12 Aralık tarihinde kamuoyu ile paylaşılan açıklamanın sonuç bölümünde ise, "Yukarıda belirttiğimiz çekinceler ve yargı sürecinde dikkat çekilen konular göz önüne alınarak Kuşadası halkının hak ve çıkarlarının ön planda tutulduğu, belirsizliği ve itilafları giderecek merkezi yönetim-yerel yönetim ve ilgili işlemeci firmanın bu ortak zeminde buluştuğu plan düzenlemesinin kentin yararına olacağı kanısındayız. Bu konudaki çalışmaları destekliyor, sağlıklı çözüme bir an önce ulaşmasını diliyoruz" denildi.
Bu gelişme üzerine Kuşadası Belediyesi olağanüstü toplandı ve konuyu masaya yatırdı. Halit Şakar, Tacettin Özden, Naile Göçen Çukurova, Oğuz Başöz, Yusuf Emik ve Abdullah Gür’ün katılmadığı toplantının açılışında konuşan Kuşadası Belediye Başkanı M. Esat Altungün, yaşanan süreci özetledikten sonra, "Limanda uzlaşma sağlanamaması, Kuşadası’na iddialı olduğu gemi turizmine zarar verir. İzmir ile rekabet şansımız kalmaz. Bugün hazırlanan öneri imar planını oylamayacağız, çünkü yetki zaten Çevre ve
Şehircilik Bakanlığı’nda. Zaten sivil toplum kuruluşları ile yaptığımız görüşmenin ardından Ankara’ya giderek bakanlık yetkililerine öneri planımızı ve uzlaşma noktalarımızı anlattım. İlçemizin kronikleşmiş en önemli sorununun çözümü için destek istiyorum ve olumlu yanıt aldım" dedi.
Daha sonra Kuşadası Belediye Meclisi İmar Komisyonu tarafından hazırlanan konuyla ilgili rapor okundu ve Kuşadası Liman Platformu’nun hazırladığı öneri imar planı ile ilgili meclis üyelerine bilgi verildi. Ardından söz alan Belediye Meclisi Üyesi Fahri Pancar, "Sivil toplum örgütlerinin hemen hemen tamamı öneri imar planı hakkında mutabık kalmış. Ancak bugüne kadar tüm işyerlerini yıkalım diye uğraştık. Şimdi bir bloğu tamamen yıkıp, bir bloğun bir katını yıkacağız. Bir bloğa ise dokunmayacağız.
İşyerlerinin yarısını yıkmak kendimizle çelişmek değil mi" diye konuştu.
"KUŞADASI’NIN MENFAATİ İÇİN GEREKİRSE YARGILANIRIM"
Seçim öncesi ve seçim sonrası tüm açıklamalarında mahkeme kararlarını uygulayacakları konusunun altını özellikle çizdiğini vurgulayan Kuşadası Belediye Başkanı M. Esat Altungün ise, bunun bir çelişki olduğunu doğruladı. Ancak haziran ayında yıkım için gidildiğini ve mahkemenin yürütmeyi durdurma kararı üzerine geri dönüldüğünü hatırlatan Başkan Altungün, "O günden bu yana yaşanan süreçte Kuşadası Liman Platformu pek çok toplandı. Yıkım kararının yüzde yüz uygulanmasının Kuşadası’nın yararına olup olmadığı
tartışıldı. Zaten yıkımlar sezon sonuna ertelendi. Terminal binası dahil tüm inşaatları yıkmamız gerekiyordu. Bunu yapsaydık, Kuşadası ve turizm büyük zarar görecekti. Gümrük binası olmayan bir liman olabilir mi? Ayrıca plan yetkisi de zaten bakanlıkta. Amacımız topladığımız 15 bin imzanın gereğini yerine getirerek en önemli sorunumuzun çözümünde etkin olabilmek. Belki yine sonuç alamayacağız ve karşımıza yine Kuşadası’nın aleyhine bir plan gelecek. Ayrıca yıkımlarını tamamını yapmadığımızda, bunun siyasi
ve hukuki bir yönü olabilir. Çünkü mahkeme kararını uygulamayarak suç işliyoruz. Ancak ben Kuşadası’nın menfaatleri için risk alıp, yargılanmaya razıyım. Ben kendimi mahkemede savunurum" dedi.